اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

سیستم عامل بلک بری 10

سیستم عامل بلک بری 10

سیستم عامل بلکبری 10 یک کوچ کامل از سیستم عامل های قبلی بلکبری برای تلفن های هوشمند به حساب می آید، با این حال شباهتی نسبی با بلکبری برای تبلت های پلی بوک دارد. هر دو بر پایه QNX که در سال 2010 به مالکیت ریم سابق در آمد هستند. با این وجود بلکبری 10 حس یک سیستم عامل نو را منتقل می کند و مستحق نگاهی تر عمیق تر است.

سیستم عامل بلک بری 10

سیستم عامل

در مراسم ویژه‌ای که چهارشنبه‌ی گذشته در شهر نیویرک برگزار شد، کمپانی RIM از سیستم‌عامل تازه‌ی خود برای گجت‌ها پرده برداشت. آنها همچنین در خلال این نشست دو گوشی هوشمند بلک‌بری Z10 بدون صفحه کلید فیزیکی و مدل Q10 مجهز به صفحه کلید خود را نیز معرفی کردند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل بلک‌بری 10 می‌توان به جداسازی پروفایل‌های کاری از خصوصی اشاره نمود. بدین ترتیب کاربر می‌تواند در محل کار از پروفایل کاری گوشی خود و برنامه‌های متناظر با آن بهره ببرد، در حالی که در خارج از محیط کار، با فعال‌سازی پروفایل شخصی به برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه دسترسی کاملی داشته باشد.

از این گذشته این بستر نرم‌افزاری دارای قابلیت‌هایی نظیر راهکارهای بهتر برای اجرای چندوظیفه‌ای بدون بستن برنامه‌ها بوده و می‌توان به کمک آن به صورت زنده ویدئو چت کرده و محتویات صفحه را نیز به اشتراک گذاشت. گفتنی است این سیستم‌عامل در حال حاضر دارای بیش از 70 هزار برنامه‌ کاربردی است.

بلکبری 10 بر اساس مجموعه ای از مفاهیم و جسچرها ساخته شده که کشف بعضی از آنها بدون مشاهده راهنمای سیستم عامل سخت است، با این حال وقتی در کار با آنها خبره شوید کاملاً بدیهی به نظر می رسند. این به آن معنا نیست که سیستم عامل نوآورانه نیست، بلکه با وجود نوآوری، بر اساس یک منطق قابل درک کار می کند.

از آنجایی که دکمه فیزیکی برای کار با تلفن در جلو قرار ندارد و بر روی نمایشگر هم شاهد دکمه های لمسی برای راهبری نیستیم، جسچرها برای حرکت در قلمروی بلکبری 10 به کار گرفته شده اند. در اصل دو جسچر کلیدی وجود دارد: سوایپ از زیر نمایشگر به بالا، که فارغ از اینکه در کجای سیستم عامل هستید -یا اصلاً دستگاه خاموش است- شما را به صفحه خانگی خواهد برد؛ و جسچر دوم، “سوایپ رو به بالا، نگه داشتن، و سوایپ به راست” است که شما را به BlackBerry Hub می برد: جایی که تمام آگاه سازی (notification) ها، ایمیل ها، پیامک ها و تماس ها وجود دارند. البته کمی زمان لازم است تا به این این جسچر دوم عادت کنید.

 شاید خبر 70 هزار اپلیکیشن در روز اول معرفی سیستم عامل جدید بسیار امیدوارانه باشد ولی به نظر می رسد کیفیت آنها راضی کننده نیست. بسیاری از آنها به نظر اپلیکیشن های پلی بوک هستند که فقط با تغییراتی جزئی برای تلفن هوشمند آماده شده اند

بلکبری 10 را باید به عنوان سیستم عاملی با 4 محیط اصلی در نظر بگیرید: صفحه خانگی، صفحه هر اپلیکیشن، صفحه پیام ها (همان Hub) و جعبه اپلیکیشن ها (app drawer).

در صفحه خانگی حداکثر تا 8 اپلیکیشن در حال اجرا، در قالب آیکون های بزرگ مستطیلی برای شما به نمایش در می آیند. این آیکون ها گاهی هم به عنوان ویجت ایفای نقش می کنند و اطلاعات را به صورت اجمالی به شما نشان می دهند. از صفحه خانگی که به سمت چپ سوایپ کنید، به یک فهرست کوچک تر از آیکون ها و فولدرها خواهید رفت که شبیه اندروید و iOS و در اصل همان app drawer است. و اگر به سمت راست سوایپ کنید وارد Hub خواهید شد. تنها وضعیت دیگر در سیستم عامل، زمانی است که درون یک اپلیکیشن قرار دارید که آن هم داستان خودش را دارد.

رابط کاربری بلکبری 10 شباهت هایی با اندروید و iOS دارد و بیشتر مواقع، تلفیقی از هر دو به نظر می رسد. با وجود اینکه ویجت ها را بر روی صفحه خانگی دارید ولی کاربردشان اکیداً وابسته به اپلیکیشن های در حال اجرا است. کاربرد بخش جعبه اپلیکیشن ها هم تقریباً مشابه iOS است و به شما امکان می دهد آیکون ها را به اطراف جا به جا کنید یا آنها را داخل پوشه ها قرار دهید. سیستم عامل به طور خودکار آیکون ها را باز آرایی می کند.

شاید خبر 70 هزار اپلیکیشن در روز اول معرفی سیستم عامل جدید بسیار امیدوارانه باشد ولی به نظر می رسد کیفیت آنها راضی کننده نیست. بسیاری از آنها به نظر اپلیکیشن های پلی بوک هستند که فقط با تغییراتی جزئی برای تلفن هوشمند آماده شده اند. برخی هم به نظر کار نشده و تجربی به نظر می رسند.

حتماً می دانید که توسعه دهندگان اندروید می توانند اپلیکیشن های اندرویدی خود را در فروشگاه بلکبری به ثبت رسانده و به فروش بگذارند. اما تجربه کار با این اپلیکیشن ها بر روی Z10 رضایت بخش نیست و کند و زشت به نظر می رسند. در اصل از آنجایی که این اپلیکیشن ها در نرم افزار شبیه ساز اندروید کار می کنند، مثل جزیره ای جدا افتاده از سیستم عامل به نظر می رسند. بنابراین پر واضح است که این، راه میان بر خوبی برای غنی کردن سیستم عامل نیست!

سیستم عامل بلک بری 10

کلمات کلیدی : سیستم,عامل,بلک,بری,10,سیستم عامل بلک بری 10 , سیستم عامل , سیستم+عامل+بلک+بری+10+

تاریخ: دوشنبه 2013/02/11
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها