اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

اخلاق زیستی‌ را رعایت کن!

اخلاق زیستی‌ را رعایت کن!

اوین لازول در مقاله ای می گوید ایده ما مبنی بر قائل شدن یک وجود خارجی برای محیط از این عقیده که طبیعت یک ذخیره فنا نشدنی مواد خام است نشأت می گیرد. فیلسوف فرانسوی میشل سرس می گوید که رابطه ما با طبیعت یک ارتباط کاربردی است. ما از منابع محیطی استفاده می کنیم، همه این مواهب را درو می کنیم بی آن که فرصتی برای بازسازی آن قائل باشیم. به این ترتیب می توان آدرسی برای یک مسئولیت اخلاقی بیان کرد. این گفته اخلاقی جهانی است یعنی هر جامعه یک میراث عمومی دارد که شامل محیط زیست است و باید آنرا نگهداری و بازیابی کرد نه فقط برای سودمندی خودمان بلکه برای نسل های آینده.

اخلاق زیستی‌ را رعایت کن!

اخلاق

اخلاق اکوسوشیال

مسائل محیط زیستی، مسائل اجتماعی است که توسط جوامع صنعتی و روش های زندگی مصرفی بوجود آمده است. تخمین مسائل محیطی برای آن است که ابزاری قانونی برای دانشمندان فراهم کند تا بتوانند تغییرات محیطی را تعریف نمایند. ارزیابی اثرات اجتماعی نه تنها رابطه ای بین دانشمندان بلکه ارتباطی بین دانشمندان و عامه مردم است. اخلاق اکوسوشیال جدید در زندگی روزمره نباید کوچک شمرده شود بلکه باید به عنوان مۆلفه ای در جهت ارتقای فرهنگ جدید به کار گرفته شود. هر چه جوامع توسط این اخلاق جدید قدرتمندتر شوند ظرفیت بیشتری هم در حمایت از چشم انداز آینده خواهند داشت.

مواد سمی و خطرناک

مواد خطرناک و سمی یکی از چالش های اصلی میان صنایع شیمیایی و جامعه است. در 1995 سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده یک مطالعه میدانی پیرامون دی اکسین dioxin که از محصولات جنبی کلرین است، را منتشر کرد. دی اکسین ضررهایی برای سیستم ایمنی دارد و موجب ناباروری، سرطان و مرگ می شود.

::ساختار دی اکسین، و اثر آن بر انسان::

 

اگر چه قانونمند سازی استفاده از مواد سمی و خطرناک همواره از جامعه عقب است، اما برای همین قوانین هم نیاز به سیاستگذاری و اخلاق است. ایالات متحده قوانینی از قبیل قانون حمل و نقل مواد خطرناک، قانون انرژی اتمی، قانون آب و هوای پاک، قانون حفاظت از منابع، قانون کنترل مواد سمی و غیره را تصویب کرده است. این قوانین قیدهای زیاد از قبیل مشاهده و بررسی آلودگی، تهیه مانیفست تشریح پسماندها، و بسته بندی و انتقال انواع به خصوصی از مواد خطرناک را به همراه دارد.

اوین لازول در مقاله ای می گوید ایده ما مبنی بر قائل شدن یک وجود خارجی برای محیط از این عقیده که طبیعت یک ذخیره فنا نشدنی مواد خام است نشأت می گیرد

علیرغم تمام این قیدها که در قوانین دولتی آمده است، باز هم استفاده از مواد و پسماندهای سمی، اخلاق را به چالش  کشیده است (نگرانی های اخلاقی را افزایش داده است). بیشتر این نگرانی ها پیرامون تعیین خطرات اجتماعی آن است. مسائلی از قبیل جبران خسارتهای به بار آمده توسط مواد سمی، یا حق یک فرد که مسموم شده و یا حق آگاهی جامعه و کارگران نسبت به مواد سمی.

در 1996 یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی هربرت نیدل من در پژوهش های خود نشان دادند، کودکانی که غلظت بالای سرب در استخوان هایشان وجود دارد رفتارهای خشونت بار و مجرمانه را بیشتر انجام می دهند. مسمومیت با سرب از طریق اگزوز خودروها، بخار گازوئیل و غیره ایجاد می شود که موجب کاهش IQ و رفتارهای خطرناک نیز می شود. سندروم Nimby از  این حقیقت نشأت می گیرد که در زندگی کوتاه و شکننده امروزه بشر، یک نوع وابستگی اجتناب ناپذیر به تکنولوژی های خطرناک وجود دارد.

در اینجا مسئله این است که افراد فقیر، ضعیف و باسواد کمتر در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا افراد فقیر و ثروتمند به یک اندازه از این خطرات اجتناب نمی کنند.

صادر کردن پسماند سمی و خطرناک یک مسئله جاری دیگر است. در حدود سه دهه است که ایالات متحده و شرکتهای چند ملیتی این فرمول را راجع به کشورهای در حال توسعه اجرا می کنند. در نتیجه بسیاری از کودکان در این کشورها از بین رفته اند. مسئله دیگر بحث کارگران است که به یک استاندارد قوی تر نیاز دارد.

منبع : سایت تبیان

اخلاق زیستی‌ را رعایت کن!

کلمات کلیدی : اخلاق,زیستی‌,را,رعایت,کن!,اخلاق زیستی‌ را رعایت کن! , فيزيك , مقالات علمي , اخلاق+زیستی‌+را+رعایت+کن!+

تاریخ: جمعه 2013/02/15
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها