اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

سیستم های نظارت تصویری

سیستم های نظارت تصویری

سیستم های نظارت تصویری از سالیان پیش به عنوان ابزاری مهم در بحث نظارت و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار گرفته اند . با توجه به سابقه طولانی این سیستم ها، تحولات و پیشرفت های بسیار زیادی در این حوزه صورت پذیرفته است که اطلاع از روند این پیشرفت ها ، آخرین دستاوردها و تکنولوژی ها ، نکات مهم در یک سیستم نظارت تصویری و موارد بسیار دیگر می تواند کمک شایانی به مدیران و کارشناسانی که در حال انتخاب و پیاده سازی یک سیستم نظارت تصویری می نمایند، باشد.

آشنایی باسیستمهای مدیریت هوشمند ویدیویی IVMS

نیاز به صنعت امنیتی، با وجود تمام گستردگی و اهمیت فراوان، میتواند به چهار هدف اساسی تقسیم بندی کرد :

• پیشگیری از حوادث

• تسهیل در امر بازرسی به صورت جامع ترو سریع تر

• کاهش هزینه ها توسط یکپارچه کردن سیستم ُها

• افزایش راندمان کاری نیروی انسانی

 

دو دهه گذشته عرصه بزرگی در پیدایش تعداد بی شماری از نوآوری ها در زمینه صنعت ایمنی و حفاظتی بوده است که نتیجه آن گوناگونی در راه حل های حفاظتی و امنیتی بوده که شامل سیستمهای DVR و NVR و همپچنین سیستم های آنالیز ویدیویی می باشد. با وجود اینکه تمامی این راه حل ها نیازهای این صنعت را به نحوی مرتفع کردند لیکن تمامی آنها در عرضه یک راه حل جامع به چالش می افتند .

سیستمهای مدیریت هوشمند ویدیویی یک راه حل نوین و آخرین قدم در تحولی به سمت یک راه حل تمام عیار می باشد . IVMS یا سیستم های مدیریت هوشمند ویدیویی اولین محصولاتی هستند که تمامی نیازهای صنعت حفاظتی را در یک سیستم یکپارچه که هم قابلیت امکان استفاده آسان و هم مقرون به صرفه بودن را دارا می باشد به ارمغان می آورد.

 

راه حل های پیشین سیستم DVR :

گرچه اجماع کلی بر این است که بازار سیستم های حفاظتی در حال دور شدن از تکیه بر روی DVR ها می باشد. اما همچنان سیستمهای DVR با توجه به نظرخواهی های انجام شده دراوایل سال ۲۰۰۶، هنوز ترکیب ۸۰ درصد سیستم های مدار بسته را تشکیل می دهد .

 

 

اصول کارکرد DVR :

هنگامی که DVR ها برای اولین بار وارد بازار شدند ، بخاطر قابلیت ذخیره تصاویر با کیفیت بالا و حجم کمتر جلودار این سیستم ها بودند و شرکت هایی نظیر Panasonic ، Bosch و Honeywell در راستای ارتقاء سطح عملکرد این دستگاه برای ضبط تصاویری با کیفیت های بالاتر، ذخیره اطلاعات بیشتر در حجم های مورد نیاز کمتر و همچنین برقراری امکانات انتخابی همچون ضبط هوشمند را به امکانات ابتدایی این سیستم اضافه کردند.

گرچه DVR مخفف واژه ضبط کننده دیجیتالی تصویر می باشد، اما در واقع DVR یک فن آوری هیبرید که بخشی از آن آنالوگ و بخش دیگر دیجیتال است می باشد. در پیاده سازی یک سیستم حفاظتی، تصویرهای گرفته شده دوربین ها توسط کابل های آنالوگ فرستاده می شوند، توسط یک DVR دیجیتالایز شده، در قالب دیجیتال ذخیره شده و سپس بر روی یک ایستگاه نمایش ارائه می شوند. این فن آوری امکان برقراری سیستم های بزرگتر با هزینه های کمتر نسبت به قبل را فراهم می سازد .

 

نقایص سیستم DVR :

یکی از اشکالات پیش بینی نشده درمورد DVR ها که عامل ایجاد نیاز به راه حل های جدید می باشد عبارت است از: ( قابلیت ذخیره تصاویر و عکسهایی با کیفیت های بالاتر توسط دوربین های بیشتر) اگر رویدادی رخ دهد، بر فرض مثال یک سارق و یا در بدترین وضعیت یک حمله تروریستی صورت پذیرد، هیچ تردیدی نیست که یک سیستم مدار بسته تلویزیونی مبنی بر DVR دقایق زیادی از واقعه را گرفته و ضبط می کند.

مشکل این است که تعداد نفر ساعت مورد نیاز جهت وارسی کردن صدها هزار ساعت از تصاویر گرفته شده توسط یک سیستم حفاظتی( در حد متوسط) به طول می انجامد که فقط دقایقی از قسمت های مهم آن دوباره دیده شود .

 

NVR :

ضبط کننده تصاویر شبکه ای یا NVR ها ذاتاً DVR های گسترش داده شده ای هستند که می توانند درمحیط های مدرنIT ، خود را تطبیق دهند. شرکتهایی همانند March Networks، DV Tel و OnSSI، ضبط کننده تصاویر شبکه ای یا NVR ها را طراحی کردند تا بتواند روی اینترنت فعالیت کند . و در حالی که تعداد محدودی از DVR ها نیز قابلیت چنین کاری را دارند، تشابه کمی یا حتی می توان گفت هیچ تشبیهی بین این دو هنگامی که به اینترنت متصل می شوند وجود ندارد .

 

اصول کارکرد NVR :

در حالیکه DVR ها می توانند به صورت کنترل از راه دور هدایت شوند، اما سیستم هایی که به آن متصل می باشند از این قابلیت بی بهره هستند، اما NVR ها به کاربرها امکان کنترل کامل سیستم را می دهند. همچنین NVR ها معمولاً برای حجم های ذخیره بالا طراحی شده و عمدتاً بر روی یک پلت فرم ساختار باز بنا می شوند.

DVR های جدیدتر در برگیرنده امکانات متفاوت متعددی هستند، اما کاربری که قصد اضافه کردن قابلیت های دیگری دارد، می بایست که کل DVR ها را تعویض کند. NVR ها از سوی دیگر، همین امکانات را ارائه می دهند و عمدتاً امکان ارتقا به وسیله نرم افزار را دارند. یکی دیگر از تفاوت های کلیدی مابین NVR ها و DVR ها اندازه دوربین هایی قابل گسترش برای هر دستگاه می باشد. DVR ها با ورودی های (۴ الی ۶۴ کانال ) عرضه می شوند.

 

نقایص سیستم NVR :

درحالی که به طور واضح سیستم های NVR یک پیشرفت نسبت به سیستم های DVR محسوب می شوند، لیکن آنها تنها موضوعات انعطاف و مقیاس پذیری را نمایش می دهد، جلوگیری از حادثه و نیازهای بازرسی که یکی از اساسی ترین نیازهای هر سازمان امنیت می باشد . در هر دو سیستم های ذکر شده با مشکل مواجه است. به واسطه یک سیستم NVR، بازبینی تصاویر همچنان یک فرآیند انفعالی می باشد و رسیدگی کننده ها می بایستی همچنان ساعت های زیادی را صرف وارسی کردن تصاویر ضبط شده خام نمایند. گذشته از این، مزیتی که آنها را قابل انعطاف پذیرتر می کند .

قابلیت به کارگیری روی اینترنت مشکل جدیدی ایجاد می کند، که آن دربرگیری پهنای باند زیاد توسط تصاویر خام می باشد .NVR ها همان نقایص DVRها را دارند، و صرفاً قابل انعطاف پذیرتر می باشند .

 

سیستمهای تحلیل تصاویری :

ساختار باز NVR ها یک نو آوری دیگر را در زمینه فناوری تجسس فراهم می سازد . تحلیل تصویری. بسته های تحلیل گر، بازه ای از قابلیت ها را از جمله هشدارهای اتوماتیک تا تشخیص چهره فراهم می سازند. در حال حاضر، سازمانهای حفاظتی درنهایت ابزاری برای کمک به پردازش و آنالیز در اختیار دارند، خارج از بحث ضبط و ذخیره اطلاعات . شرکتهایی همچون Object Video و Active Eye الگوریتم های پیچیده ای برای راه حلهای متنوع طراحی نموده اند که اکثر آنها اصولاً برای تاسیسات دولتی مناسب است. به طور مثال اگر خودرویی از مرز خاصی عبور کرد آژیر به صدا در آید .

 

اصول کارکرد تحلیلگرهای تصویری :

تحلیلگرهای تصویری ذاتاً لایه هایی از نرم افزار داخل سیستم هستند که تصاویر را برای موضوعاتی همانند الگوهای عنصر تصویری (Pixel Pattern) آنالیز می کنند. این نرم افزار از الگوریتم هایی تشکیل شده که امکان آنالیز موضوعات مشخص را فراهم می کند، بنابراین هر بیت از نرم افزار، یا تحلیلگر، شکل متفاوتی از آنالیز را فراهم می کند، بدین معنی که اگرسازمانی خواستار تشخیص چهره ، ردیابی حرکت و یا آژیرهای اتوماتیک باشد، احتیاج به گنجاندن سه بسته نرم افزاری مجزا در سیستم فعلی خود دارد .

 

نقایص تحلیلگرهای تصویری :

تحلیلگرهای تصویری، گران قیمت، پیچیده و تا حد مورد نظر انعطاف پذیر و مقیاس پذیر نیستند . نرم افزار عمدتاً بصورت تک تحلیلی نصب شده برروی یک سیستم NVR فروخته می شود، که این بدان معناست که آنهایی که سیستمهای چند منظوره تحلیلی نیاز دارند ( اکثر سازمانهای حفاظتی) نیاز به خرید بسته های نرم افزاری متعددی هم دارند. به علاوه، اکثر تحلیلگرهای ویدیویی به منظور کار در سیستم هایی با تعداد دوربین محدود طراحی شده اند.

سازمان هایی با حجم های گسترده تر نیاز به تهیه تعداد بیشتری از این بسته های نرم افزاری دارند، که قاعدتاً هزینه بیشتری متقبل می شوند و در عین حال مشکلات یکپارچه کردن در سطح یک شبکه بزرگ نیز همیشه وجود دارد . یکی از بزرگترین نقیصه های سیستمهای تحلیلگر ویدیویی وجه مشترک استاندارد کاربرها می باشد. تحلیلگرها اصولاً با فرآیند بازبینی یکپارچه نشده اند و وقایع امنیتی (حوادثی که یکی از تحلیلگرها را برانگیخته می کند، بر فرض ، چهره ای که مورد شناسایی قرار گیرد، یا حرکتی در محدوده ممنوع شده) به صورت لیست متنی بر روی رایانه اپراتور ظاهر می شود .

در حالیکه این مسئله شاید در متن بازرسی ها بدون نقص به نظر آید، لیکن برای بازبینی به صورت تصاویر زنده، دور از شکل ایده آل می باشد. همچنین با توجه به اینکه فعالیت با نرم افزار مورد استفاده ساده نمی باشد، می توان نتیجه گرفت که ساعتها و مبالغ زیادی باید جهت آموزش نگهبان ها و مدیران صرف شود تا آنها بتوانند از تحلیلگرها استفاده نمایند و از مشکلات دیگر می توان به نحوه نصب نرم افزار اشاره کرد که آن هم مهارت های خاص خودش را می طلبد .

 

راه حلی نوین : سیستم مدیریت ویدیویی هوشمند IVMS

سیستم های مدیریت ویدیویی هوشمند یا IVMS تازه ترین و آخرین قدم در سیر تکاملی سیستم های محصولات امنیتی بسوی تامین یک راه حل امنیتی جامع و فراگیر میباشد.

پیشگیری موثر، بازرسی سریع و دقیق و همچنین یک پلت فرم قابل گسترش سازمانی را با قیمتی قابل رقابت تهیه می کند. خیلی از سازمانهای حفاظتی امنیتی به دنبال محصولی هستند که بتواند تمامی این نیازها را به هم گره زده و در اختیار کاربر قرار دهد و این پیشنهاد می تواند IVMS باشد .

 

اصول کارکرد سیستمهای IVMS ( پیشگیری از حوادث ) داشبورد وقایع امنیتی :

IVMS سیستمی برمبنای واقعه، و به صورت بصری را ارایه می دهد که در مقابل سیستم های بر مبنای متن مزایایی دارد. این امکان به شکل خوبی بازبینی زنده (Real-time) را بهبود می بخشد . به طوری که نگهبان ها و یا هر کسی که قصد استفاده از تصاویر را دارد به راحتی می تواند صفحه ای را اسکن کند و آگاهی خوبی نسبت به مسایلی که در محیط تحت پوشش او اتفاق می افتد به شکلی دقیق و سریع کسب کند به جای اینکه به صفحه های نمایش متعددی خیره شود یا حتی به لیست بلندی از وقایع توجه کند .

فرابینی تصاویر بر مبنای وقایع (Event-based) بدان معناست که، اگر نگهبان در حال نگاه کردن باشد یا نباشد، تمامی وقایع به صورت خودکار گرفته شده و از دست داده نمی شود. این نکته ابتدایی آنالیز اتوماتیک ( تبدیل تصاویر خام به وقایع و نمایش آنها در یک داشبورد بصری) این امکان را به نگهبانان می دهد تا بیشتر بر روی سنجش های پیچیده تر و مهم تر متمرکز شوند .

 

 

سلسله تحلیلگر های یکپارچه :

واسط بصری توسط تحلیلگرهای متعددی که به صورت همزمان و با هم کار می کنند محصور شده و ساختار اطلاعات را تشکیل میدهند و بر روی تابلوی بازبینی نمایش میدهند. IVMS یک تحلیلگر یکپارچه که شامل امکانات متعددی می باشد را فراهم می کند (متضاد با بسته های تحلیلگری تک امکاناتی ) سازمانها قادرند سیستم های تشخیص چهره، ردیابی حرکت ، کنترل دسترسی و ردیابی اشیاء را تماماً در یک سیستم اداره کنند و حتی در مواقعی که فن آوری جدیدی موجود باشد به راحتی آن را همچون ارتقای یک کامپییوتر شخصی استاندار ارتقا دهند .

سیستم یکپارچه تحلیلگر IVMS قادر است به صورت اتوماتیک تمامی رفتارها را شناسایی کند و متخاصمان رابر حذر دارد. به سبب اینکه این تحلیلگرها می توانند تا هزار دوربین را به صورت یکپارچه درآورند ، IVMS قادر است اطلاعات را مابین سیستم های مختلف درمیان بگذارد .

به عنوان مثال : اگر سیستم فوق را بر روی صورت یک شخص در محوطه یک بانک زوم نماییم بعد از خارج شدن از بانک و ورود مجدد وی به بانکی دیگر ( در یک منطقه یا شهر دیگر – در صورتی سیستم های فوق از طریق IVMS با یکدیگر ارتباط برقرار کرده باشند ) به آسانی قابل پیگیری و ردیابی می باشد . پایه گذاری قابل انعطاف سیستم IVMS اجازه می دهد که نه تنها داده از جایی وارد شود بلکه به سهولت داده ها به جای دلخواه دیگری صادر شود.

اگر بر فرض یک نگهبان شماره پلاک خودروی مشکوکی را در اختیار بگیرد، او می تواند به سرعت تصویر گرفته شده را به ایستگاه پلیس ایمیل کند و در سیستم آنها جاگذاری نماید .

 

اصول عملکرد سیستم IVMS ( بازرسی سریع و کامل موتور جستجوی بازجوینده ) :

به دلیل اینکه سیستم IVMS هر تکه از تصویر را توسط برچسب اطلاعات خاص خود دسته بندی و طبقه بندی می کند ( به طور مثال، این شخص شماره ۲۳۵ می باشد، آقای جان اسمیت، او یک کارمند است، او ساعت ۸:۴۵ دیروز از در اصلی وارد مجموعه شد و …) این داده ها شکل جستجو پذیری به خود گرفته و عیناً مانند صفحات وب در آمده که به راحتی از طریق موتورهای جستجو قابل پیدا کردن می باشند . علاوه بر این، فیلتر های جستجو می توانند به شکلی تعریف شوند که بازه گسترده تری از نتایج را به همراه داشته باشند .

 

بازدهی نیروی انسانی :

ساعتهای زیادی که توسط امکانات جستجوی سیستم IVMS صرفه جویی می شوند، می توانند به مرتب کردن داده ها، انجام آنالیزهای ترکیبی و پیچیده و حتی بازبینی دوربین ها به شکل موثرتر منجرشود .

 

پایگاه داده وقایع یکپارچه :

IVMS داده های بی شماری را به صورت یک سیستم مدیریت داده های قابل جستجو تبدیل می کند. این بدان معناست که اپراتور می تواند یک جستجوی خاص را مابین دوربین های مختلف حتی دوربین هایی که از لحاظ جغرافیایی در مناطقی مختلفی نصب شده اند به عمل آورد و نتایج در کمتر از چند ثانیه حاصل می شود. این همچنین یک امکان منحصر بفرد برای مدیران امنیتی به شمار می آید، به طوری که سیاست های کلان مجموعه در بحث امنیتی می تواند به صورت مرکزی همراه با لیست های هشدار منتشر شود، بدین معنا که اگر حتی یکی از اعضای گروه از یک سیاست یا هشدار خاص آگاه نباشد سیستم آگاهی لازم را دارد بنابراین خطای بالقوه انسانی نیز در ابعاد زیادی کاسته می شود.

ذخیره اطلاعات بدین سان، کمک به سزایی درکاستن پهنای باند مورد نیاز برای یکپارچگی اطلاعات می کند که این موضوع خود یکی از مشکلات عمده در بحث سیستمهای NVR را نیز حل می کند .

 

اصول کارکرد IVMS ( پلت فرم سازمانی قابل گسترش ) :

IVMS ها عمدتاً ، توسط شرکت های نشأت گرفته از فن آوری های مدرن طراحی شده اند که بتوانند نیازهای سازمانهای امنیتی و فناوری اطلاعات را در برگیرند. تحلیلگرها می توانند در تصاویر با کیفیت بر روی دوربین ها بدون نیاز به فرستادن تمامی داده ها به یک سرور مرکزی برای آنالیز به کار گرفته شوند. این مزیت نیازهای حجم ذخیره و انتقال داده ها را کاهش می دهد.

به غیر از کاهش هزینه های کلی برای سازمانها توسط این سیستم، IVMS می تواند سریعتر، ساده تر و با هزینه کمتر توسط ارتقای نرم افزاری به روز شود. بر خلاف سیستم های DVR ، NVR و سایر سیستم ها قابلیت نگاه داشتن این سیستم برای سال های متمادی با استفاده از آخرین فن آوری ها وجود دارد .

IVMS تنها راه حل موجود برای سوق دادن نیازهای صنعت حفاظتی در غالب یک سیستم فراگیر می باشد. حتی سیستمهای هیبرید ( به همراه تحلیلگرهای متعدد) نمی توانند اهداف اکثر سازمانهای حفاظتی را پوشش دهند .

سیستم های نظارت تصویری

کلمات کلیدی : سیستم,های,نظارت,تصویری,سیستم های نظارت تصویری , مقالات مهندسي , مهندسی برق و الکتریک , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی سیستم+های+نظارت+تصویری+

تاریخ: دوشنبه 2012/01/09
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها