اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

مهاجرت به مریخ در سال 2023؟

مهاجرت به مریخ در سال 2023؟

مهاجرت به مریخ در سال 2023؟

مریخ

قرار است از بین داوطلبانی که از سراسر جهان ثبت نام می کنند گروهی به عنوان اولین مسافران مریخ انتخاب شوند. البته آنها قرار نیست دیگر به زمین برگردند و قرار است تا پایان عمر خود در این سیاره زندگی کنند و قدم هایی برای توسعه مریخ بردارند. اولین گروه مسافران شامل یک گروه 4 نفره در سال 2023 قرار است بر مریخ فرود آید و از آن پس، هر دو سال یک بار گروه دیگری از فضا نوردان و نخستین شهروندان مریخی وارد این سیاره شوند. همه این اقدامات از انتخاب مسافران گرفته تا جزییات سفر و زندگی آنها در مریخ نیز قرار است در قالب یک برنامه تلوزیونی عظیم به طور مستقیم پخش شود. چیزی شبیه به فیلم ترومن شو با این تفاوت که این بار مسافران می دانند قرار است در مقابل دوربین باشند. بر اساس گفته های این شرکت، همه فناوری های لازم برای چنین کاری در حال حاضر وجود دارد. اما این مسافران قرار است به کجا بروند؟

بر اساس طرحی که این شرکت ارایه داده است، قرار است پیش از آن که نخستین مسافران قدم بر سطح مریخ بگذارند، تعدادی سفینه بدون سرنشین عازم مریخ شوند، بخش فرود این سفینه ها که هریک 2500 کیلوگرم جرم ( به همراه تجهیزات داخلی) خواهند داشت در محل تقریبا از پیش تعیین شده فرود خواهند آمد. سپس مریخ نوردهای هوشمندی برای انجام برخی از کارهای ساخت و ساز و آماده سازی فضا به مریخ ارسال می شوند. در سال 2021 قرار است 6 واحد فرود در کنار هم فرود آمده و مجتمع مسکونی اولین ساکنان را بسازند. دو مریخ نورد این قطعات را با دقت کنار هم قرار داده ، اتصالات آنها را وصل و شرایط را برای فرود آماده می کنند و 2 سال بعد اولین گروه فضا نوردان قدم به این مجموعه خواهند گذاشت. البته از قبل غذا، آب و اکسیژن به مقدار کافی به مریخ برده شده و آنها کارهای باقی مانده را انجام می دهند تا گروه بعدی از راه برسند.

کارهایی که قبل از رسیدن این مسافران باید انجام شود عبارت است از ساخت محفظه ای برای زندگی که دارای فشار مناسب، اکسیژن مناسب، مقاومت در برابر اشعه، دارای سیستم های حیاتی، دارای امکان دفع فاضلاب و بازیابی داخلی و از سیستم های الکتریکی و تجهیزات مخابراتی برخوردار باشد و از همه مهمتر برای 2 سال آینده حداقل دارای ذخیره غذایی، اکسیژن کافی و آب مورد نیاز باشد

به نظر همه چیز خوب و خوش می آید این شرکت ثبت نام از علاقه مندان را آغاز کرده و قرار است اولین فضا نوردان از بین علاقه مندان انتخاب شوند و آن هم در یک برنامه تلوزیونی. این خبر بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت اکثر رسانه های معتبر به بازتاب آن پرداختند و مردم هم گاه گاهی در صحبت های خود به آن اشاره و از چنین سفر و ماجراجویی با هیجان یاد می کنند و قطعا تعدادی هم در این پروژه ثبت نام کرده اند. همه چیز به نظر عالی می آید غیر از اینکه این پروژه عملی نیست!

!لازم نیست کارشناس و یا متخصص علوم فضایی باشیم تا نقص های جدی چنین طرحی خودش را نشان دهد. بر طبق اعلام طراحان این شرکت تنها 10 سال زمان در اختیار دارد که یک کلونی کوچک را بر سطح مریخ سوار کند.

اما بگذارید در همین خط زمانی پیش برویم. در سال 2018 قرار است اولین روبات مریخ نورد کارگر این پروژه در مریخ فرود آید. وظیفه اصلی این مریخ نورد بر اساس طرح این شرکت، جستجوی محل مناسب برای ساخت این شهرک فضایی است. سال 2021 قرار است سال پر رفت و آمدی باشد. این شرکت قرار است 5 سفینه دیگر و یک مریخ نورد دیگر را به مریخ بفرستد. این سفینه ها در نهایت در نزدیکی محل شهرک مریخی فرود می آیند و دو مریخ نورد آنها را به کنار هم حمل کرده و تجهیزات مورد نیاز آنها را سوار می کنند و منتظر فرود انسان می شوند. آیا طراحان این طرح تا کنون چیزی از عدم قطعیت در محل فرود مریخ نشین ها شنیده اند؟! قطعا طراحان این پروژه انتظار ندارند 4 فضا نورد که قرار است 2 سال بعد به مریخ برسند همه این کارها را در چند ساعتی که اکسیژنشان اجازه می دهد و خستگی از پا درشان نیاورده انجام دهند!

دقت کنید که کارهایی که قبل از رسیدن این مسافران باید انجام شود عبارت است از ساخت محفظه ای برای زندگی که دارای فشار مناسب، اکسیژن مناسب، مقاومت در برابر اشعه، دارای سیستم های حیاتی، دارای امکان دفع فاضلاب و بازیابی داخلی و از سیستم های الکتریکی و تجهیزات مخابراتی برخوردار باشد و از همه مهمتر برای 2 سال آینده حداقل دارای ذخیره غذایی، اکسیژن کافی و آب مورد نیاز باشد. به طور قطع با کمک 6 سفینه نمی توان این حجم آب و اکسیژن را به مریخ برد مگر اینکه طراحان به دنبال استخراج مواد از مریخ باشند و به عبارتی در کنار همه این کارها آن دو ربات مریخ نورد بتوانند کارخانه استخراج اکسیژن و آب (که چگونگی آن خودش مورد سوال جدی است) را ایجاد کنند.

سرانجام در نهایت در سال 2023 قرار است اولین گروه سرنشین ها به مریخ برسند کارهای باقی مانده را انجام داده و از آن پس هر دو سال یک بار منتظر افراد جدیدی باشند و لابد تا آخر عمر به خوبی و خوشی در مریخ زندگی کنند!

ایده طرح ، ایده ی درستی است ولی وقتی در قالب این جدول زمانی ریخته می شود به کلی به یک شوخی بزرگ شبیه می شود. قطعا در سال 2023 چنین سفری انجام نخواهد شد. درست است که بخش خصوصی می تواند موتور محرکی در جریان فرآیندهای فضایی باشد اما باید به نمونه ها نگاه کرد. در حال حاضر اسپیس – ایکس یکی از الگوهای موفق فعالیت های خصوصی در بخش فضایی است اما به سابقه این شرکت و فعالیت های آن و چشم اندازهایش نگاه کنید تا تفاوت یک شوخی و یک کار جدی در بخش خصوصی واضح تر شود. به هرحال سفر یک جانبه به مریخ در قالب پروژه مارس وان قطعا در بهترین حالت ناشی از درک اندک و عدم آشنایی طراحان آن از مفهوم سفرهای سرنشین دار فضایی است. روزی انسان به مریخ و ماورای آن سفر خواهد کرد اما بیایید امیدوار باشیم این اتفاق نه در قالب یک شوی تفریحی تلویزیونی بیفتد. اگرچه اولین مسافر این سفر چشمان میلیاردها نفر را برروی خود خیره خواهد داد اما امیدوار باشیم که کنجکاوی بشر و علم قهرمانان اصلی آن داستان باشند.

 

 
منبع : سایت تبیان

مهاجرت به مریخ در سال 2023؟

کلمات کلیدی : مهاجرت,به,مریخ,در,سال,2023؟,مهاجرت به مریخ در سال 2023؟ , صنايع هوافضا , مقالات علمي , مهاجرت+به+مریخ+در+سال+2023؟+

تاریخ: جمعه 2013/02/15
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها