اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

معرفی نرم افزارهای مهندسی معدن

معرفی نرم افزارهای مهندسی معدن

نرم افزار UDEC
این نرم افزار توسط شرکت ITASCA تهیه شده است و در مورد مدل سازی سازه های زیر زمینی و تحلیل پایداری در محیط های ناپیوسته و دارای درز و شکاف کاربرد دارد. UDEC مخفف عبارت « Universal Distinct Element Code » می باشد. با توجه به قیمت نسبتا ارزان توانسته است به صورت یک نرم افزار عمومی مطرح شود. از طرفی دقت بالا، مدل سازی مناسب و امکانات کامل محاسبات مکانیک سنگی بر کارآیی آن افزوده است.

نرم افزارDEC :
این نرم افزار نیز توسط شرکت ITASCA ارائه شده است و تحت سیستم عامل Windows اجرا می شود. از خصوصیات بارز آن محیط گرافیکی بسیار مناسب می باشد و امکان بررسی سازه های زیر زمینی را به صورت سه بعدی میسر می سازد. مدل سازی سه بعدی سازه های زیرزمیمنی، تحلیل پایداری و بررسی شرایط مکانیک سنگی سنگ محیط میزبان در محیط های ناپیوسته و دارای درز و شکاف توسط این نرم افزار به صورت کاملا دقیق و حرفه ای صورت می گیرد. نسب به نرم افزار UDEC که حالت دو بعدی همین بررسی ها را ارائه می دهد، کارآ تر می باشد، ولی قیمت بالای نرم افزار و نبود ورژن های آموزشی و رایگان باعث محدود شدن استفاده از آن شده است.

نرم افزار FLAC
این نرم افزار توسط شرکت ITASCA تهیه شده است و در مورد مدل سازی سازه های مختلف و تحلیل پایداری در محیط های پیوسته کاربرد دارد. به عبارتی اگر دسته درزه های منطقه میرا بوده و با یکدیگر تداخل نداشته باشند و یا منطقه یکپارچه باشد FLAC یک گزینه مناسب است. این نرم افزار با توجه به قیمت مناسب، مدل سازی کارآ، تحلیل دقیق و نیز سرعت عمل در محاسبات عمومیت زیادی یافته است و یکی از پرکاربردترین نرم افزارها می باشد.

نرم افزار FLAC3D :
این نرم افزار توسط شرکت ITASCA نوشته شده است و در مورد مدل سازی سازه های مختلف و تحلیل پایداری در محیط های پیوسته کاربرد دارد. مدل سازی توسط آن به صورت سه بعدی صورت می گیرد و از مزایای مدل سه بعدی شامل چرخش، تحلیل از زوایای گوناگون، تعیین دقیق تنش های واقعی و … برخوردار می باشد.

نرم افزار PHASE2
این نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهیه شده است. بررسی پایداری سازه های مختلف، پایداری شیب و حتی تاثیر آب های زیرزمینی روی شرایط پایداری و مقاومت بخشی از قابلیت های نرم افزار PHASE2 می باشد. از دیگر خصوصیات این نرم افزار می توان به توانایی بررسی نگهداری، شرایط سازه قبل و بعد از نگهداری، استفاده از Rock Bolt و Shotcrete و تاثیرات آنها و تحلیل رفتار المان های مختلف سازه و فضای اطراف آن و در نهایت انواع گزارش گیری اشاره نمود.

نرم افزار PHASES
نرم افزار PHASES توسط گروه مهندسی سنگ بخش عمران دانشگاه تورنتو ( Rock Engineering Group Department Of Civil Engineering University Of Toronto ) تهیه شده است و نسل اولیه نرم افزار PHASE2 است. این نرم افزار توانایی تحلیل سازه های مختلف را دارا می باشد و می تواند بررسی های مختلف مکانیک سنگی، پایداری، استفاده از ابزار نگهداری، تحلیل تاثیر Rock Bolt و Shotcrete، زون بندی و مدل سازی فضا و سنگ میزبان و … انجام دهد. هر چند این نرن افزار تحت محیط DOS در Command Prompt Windows اجرا می شود، اما امکان استفاده از موس میسر بوده و نیاز به نوشتن دستورات مختلف ندارد. این امر کارآیی آن را افزوده و کاربری را آسان تر نموده است.

نرم افزار UNWEDGE :

این نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهیه شده است و همانگونه که از نام آن بر می آید مربوط تحلیل پایداری گوه های معدنی در سازه های زیرزمینی می باشد. نرم افزار UNWEDGE توانایی مدل سازی گوه های معدنی و فضای زیرزمینی را به صورت سه بعدی داشته و با محاسبات گوناگون از قبیل وزن، میزان چسبندگی و … پایداری گوه ها را بررسی می نماید. در ضمن با بررسی شرایط استفاده از Rock Bolt و تاثیر آن، بهترین حالت نصب و تعداد و … را مشخص می نماید.

نرم افزار CLARA :

این نرم افزار توسط « O.Hungr Geotechnical Research Inc » تهیه شده است و کاربرد اصلی آن تحلیل پلیداری شیب های مختلف می باشد. CLARA ضمن مدل سازی منطقه به تحلیل پایداری و آنالیز شیب می پردازد و آن را از لحاظ شرایط متفاوت شکست بررسی می نمایید. با استفاده از این نرم افزار ضمن پیش بینی امکان ریزش و محاسبه فاکتور ایمنی می توان شرایط پایدار را شبیه سازی نمود.

نرم افزار ROCSUPPORT :

این نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهیه شده است و به صورت تخصصی به مسئله مکانیک سنگ، سیستم های پایداری تونل ها و آنالیز تنش می پردازد. از خصوصیات بارز نرم افزار ROCSUPPORT می توان به استفاده از نمودار های تنش، کرنش و صلبیت نگهداری اشاره نمود که تاثیر زمان ایستایی، نوع نگهداری و بهترین زمان نصب را بررسی می نماید.

نرم افزار DIPS :

این نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE ارائه شده است و مربوط به آنالیز داده های زمین و زمین آمار می باشد و با استفاده از استریوگرام قابلیت رسم نمودار های مختلف را دارا می باشد و می تواند پراکندگی عارضه های مختلف زمین از جمله دسته درزه و … را با نمودارهای مختلف تحلیل نماید.

نرم افزار DATAMINE :

نرم افزار DATAMINE توسط Mineral Industries Computing تهیه شده است. کاربرد این نرم افزار در مرتب کردن داده های ذخایر در حالت دو بعدی و سه بعدی و مدلسازی است. این برنامه برای ذخایر مختلف مانند رگه ای، لایه ای و توده ای مورد استفاده دارد. از دیگر قسمت های این نرم افزار می توان به زمین آمار، برنامه ریزی و طراحی در مراحل مختلف اشاره کرد. در ضمن DATAMINE می تواند با عکس های طبیعی که از معدن گرفته شده است کار نماید.

نرم افزار SURPAC :

این نرم افزار توسط Surpac Minex Group تهیه شده است و یکی از کامل ترین نرم افزارهای طراحی معدن می باشد. از کاربرد های این نرم افزار می توان به مدل سازی سه بعدی سطح زمین و سازه های زیر زمینی، مدل سازی و تحلیل تونل های بزرگ راه ها که عریض بوده و شرایط ایمنی خاصی دارند، تاثیر تونل های مجاور، بررسی های زمین آماری، تجزیه و تحلیل درزه و رسم نمودارهای مختلف، بررسی معادن روباز، بخصوص پله ای، بررسی ماده سنگ، مدل سازی دو بعدی و سه بعدی چال ها و گمانه ها، تفسیر عددی ساختار ها، بلوک بندی و زون بندی، طراحی ژئوتکنیکالی سازه ها، نمایش توپوگرافی سطح زمین، طراحی مخازن زیرزمینی گاز و مایعات و مدل سازی های بسیار متنوع اشاره نمود.

نرم افزار CSMINE :

این نرم افزار به صورت رایگان ( Bishop ) همراه با کتاب « Open pit Mine Planning & Design » که توسط « W. HUSTRULID » و « M. KUCHTA » نوشته شده است، ارائه شده و تحت سیستم عامل MS-DOS اجرا می گردد. با دریافت داده های چال های اکتشافی و داده های توپوگرافی، نرم افزار ذخیره را به صورت دو بعدی و سه بعدی مدل سازی می نماید. با دریافت اطلاعات اقتصادی شامل هزینه های استخراج، فرآوری و فروش، قیمت ماده معدنی، شیب مجاز پله در دیواره های مختلف، درصد بازیابی ماده معدنی و … نرم افزار حد نهایی معدن را به صورت دو بعدی و سه بعدی تعیین می نماید.

نرم افزار Surfer :

این نرم افزار توسط شرکت Golden Software تهیه شده است و یک نرم افزار عمومی در زمینه توپوگرافی و نقشه برداری می باشد. با ورود داده های برداشت منطقه شامل طول و عرض و ارتفاع، Surfer قادر است با متد های مختلف نقشه توپوگرافی، رقومی، عکس هوایی و … را به صورت دوبعدی و سه بعدی تولید نماید و عملیاتی مانند مقطع زدن، علامت گذاری و … را نیز انجام دهد. از دیگر خصوصیات این نرم افزار تعیین حجم بین دو رویه می باشد و بدین ترتیب حجم باطله برداری، ذخیره معدنی و … قابل محاسبه می باشد.

دانشنامه مهندسی ایران

www.smsm.ir

معرفی نرم افزارهای مهندسی معدن

کلمات کلیدی : معرفی,نرم,افزارهای,مهندسی,معدن,معرفی نرم افزارهای مهندسی معدن , مقالات مهندسي , مهندسی معدن , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی معرفی+نرم+افزارهای+مهندسی+معدن+

تاریخ: چهارشنبه 2012/06/20
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها