اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

سیستم سوخت رسانی LPG

سیستم سوخت رسانی LPG

سیستم سوخت رسانی LPG

LPG

سیستم LPG یكی دیگر از سیستمهای می باشد كه در كاهش الودگی تاثیر بسزایی دارد LPG و CNGدر كلیات با هم مشابه می باشند اما LPG و CNG در بعضی موارد با هم تفاوت های دارند .

مخزن گاز مایع:
از مخزن گاز مایع برای نگهداری گاز مصرفی خودرو استفاده می شود و با توجه به نوع خودرو و حجم موتور ان در ابعاد و اندازهای متفاوتی طراحی و تولید می شود بر روی بدنه مخزن گاز مایع پلاك مشخصات مخزن و نیز یك عدد فلانچ برای نصب شیر مركب تعبیه شده است مخازن گاز مایع درظرفیتهای 45 و 60 و 80 و 116 لیتری موجود می باشد كه معمولا به شكل استوانه یا چنبره ای ساخته می شود.

مخزن های 60 لیتری كه بیشتر مورد مصرف دارند دارای وزن خالی 26 كیلو گرم بوده و وزن انها در هنگام كه پر از مایع هستند در حدود 54 كیلو گرم می باشد ساختمان انها كه بشكل استوانه ای می باشد دارای ابعاد 840 در 315 میلیمتر می باشد مخازن گاز مایع را معمولا در صندوق عقب خودرو با دو عدد پایه و دو عدد بست كمر بندی و قلاب محكم می نمایند.

● طول مخزن گاز مایع باید در حدود 20 میلیمتر كوتاهتر از فاصله بین سطوح جانبی بدنه خودرو در محل نصب مخزن باشد.

● محل نصب گاز مایع باید دارای استحكام لازم باشد روی شاسی و یا نزدیك ان از محلهای مناسب نصب مخزن گاز مایع می باشد.

●سطوح تماس مخزن با بستهای كمربندی باید بوسیله عایقهای ضربه گیر محافظت شود .

● مجرای تهویه مخزن باید حداقل 150 میلیمتر از سیستم تخلیه گازهای خروجی فاصله داشته باشد.

● بستهای كمربندی باید مجزا و با فاصله مناسب از هم نصب گردند.

●روش نصب مخزن نباید بگونه ای باشد كه باعث بوجود امدن تنش اضافی در پوسته مخزن شود.

● محل نصب مخزن نبایددر مجاورت مناطق با حرارت بالا و منابع تولید جرقه باشد.

●اگر از مخزن گاز مایع در فضای باز مانند قسمت بار وانت بارها استفاده می شود باید از پوشش فلزی برای محافظت از ان استفاده شود.

●مخزن گاز مایع باید طوی نصب شود كه محور طولی ان عمود بر محور طولی خودرو باشد.

●بهتر است كف مخزن مایع با بدنه خودرو تماس نداشته باشد و در صورت لزوم می توان از صفحات لاستیكی استفاده نمود.

● اتصال زمین سیستم گاز خودرو نباید در مجاورت مخزن و متعلقات ان قرار داشته باشد.

●محل نصب مخزن بایستی بگونه ای باشد كه از جمع شدن رطوبت و ایجاد خوردگی جلوگیری شود.

●كلیه پیچها و بستهای محكم كننده مخزن بایستی در مقابل ارتعاشات خودرو مقاوم بوده و شل نشوند.

● محكم كردن بیش از اندازه تسمه های مخزن منجر به خم شدن پایه های تلسكوپی می شود كه بایداز این كار اجتناب كرده و در بازرسی های دوره ای از عدم وجود آن مطمئن شویم.

سیستم سوخت رسانی LPG

Gasoline-Gas-LPG-CNG-LNG-Bi-fuel-Vehicle

شیر مركبmulti valve (LPG)

این شیر بر روی گاز مایع نصب گردیده و دارای اجزا مختلفی است كه هر یك دارای وظایف جداگانه ای می باشد.

شیر اطمینان safety valve (LPG)1

در صورتی كه فشار داخل مخزن از 25 بار فراتر رود این شیر عمل كرده و گاز را با جریان مناسبی به بیرون هدایت می كند.

شیر یك طرفه (LPG)- 2

در هنگام سوخت گیری گاز مایع این شیر اجازه ورود گاز را به داخل مخزن داده و از خروج گاز از داخل مخزن به بیرون جلوگیری می كند این كار بوسیله یك ساچمه و فنر انجام می شود هنگامی كه لوله پركن جایگاه سوخت گیری را وارد مجرای سوخت گیری خودروی خود می نماییم فشار گاز ورودی بر نیروی فنر

پشت ساچمه غلبه كرده و گاز وارد مخزن می شود و پس از خروج لوله پركن فشار فنر ساچمه را به جلو رانده و راه خروج گاز بسته می شود .

سیستم سوخت رسانی LPG

LPG2

(LPG)3– شیر دستی قطع جریان گاز

دو عدد شیر دستی جهت باز و بسته كردن مسیر ورودی و خروجی گاز در نظر گرفته شده است كه در مواقع ضروری مانند عملیات تعمیر یا تست دوره ای می توان انها را بصورت دستی باز وبسته كرد .

شیر قطع جریان ناگهانی (LPG) excess flow valve 4

در مواردی كه جریان گاز مایع خروجی از مخزن بطور ناگهانی افزایش یابد این شیر مسیر خروج گاز از مخزن را می بندد این عمل در تصادفات ناحیه عقب خودرو كه محل نگهداری مخزن گاز مایع می باشد از خروج گاز مخزن جلوگیری می كند و ایمنی را افزایش می دهد این شیر تا زمانی كه فشار دو طرف ان به حد معینی نرسد همچنان بسته می ماند به همین دلیل به هنگام عمل كردن ان یك جریان ضعیف گاز خروجی شیر مركب وجود دارد كه برای ایجاد تعادل فشار دو طرف شیر طراحی شده است .

شیر خروجی گاز مخزن (LPG) 5

این شیر در مسیر خروجی گاز مخزن قرار گرفته و بوسیله ان گاز مایع از مخزن خارج می شود.

شناور (LPG)float 6

این شناور كه دارای یك استوانه از جنس فوم و یك بازوی فلزی است درون مخزن گاز مایع قرار گرفته است و همراه با افزایش یا كاهش سطح گاز درون مخزن حركت نموده و بوسیله یك اهن ربای دائمی كه بر روی ان تعبیه شده است عقربه نشاند هنده سطح میزان گاز درون مخزن را حركت می دهد .

شیر قطع جریان 80 درصد (LPG) 7

بدلایل ایمنی هرگز نباید بیشتر از 80 درصد حجم مخزن را پر كرده به همین دلیل تجهیزاتی را قرار داده اندكه پس از پر شدن 80 درصد حجم مخزن بطور خودكار مسیر گاز مایع به درون مخزن را ببندد.

عقربه نشاندهنده سطح گاز درون مخزن level pointer (LPG) 8

این عقربه از طریق اهنربای شناور حركت كرده و میزان گاز درون مخزن را نشان می دهد .

سنسور سطح گاز درون مخزن level gauge sensor (LPG) 9

در این مدار با حركت عقربه نشاندهنده سطح گاز میان دو سنسور سیگنالی به مدار كلید انتخاب سوخت ارسال می شود كه با روشن و خاموش كردن پنج دیود نوری سطح گاز درون مخزن را به اطلاع راننده می رساند .

در پوش شیر مركب یا محفظه ضد گاز gas-tight cover (LPG)

این درپوش از جنس پلاستیك بوده و محفظه شیر مركب را گاز بندی می نماید تا در صورت بروز نشتی احتمالی مانع خروج گاز از شیر مركب شود این درپوش دارای دو مجراع گردش هوا می باشد كه بوسیله لوله خرطومی به دو عدد چپقی پلاستیكی متصل است این چپقی ها در سورخهایی كه كف صندوق عقب خودرو ایجاد می شود نصب گردیده و از طریق گردش هوا به درون خرطومی و درپوش شیر مركب امكان تهویه هوا تخلیه هرگونه نشتی احتمالی گاز را بوجود می اورد .

رگولاتور یا فشار شكن یا تبخیر كننده (LPG)

رگولاتور وظیفه دارد گاز درون مخزن را برای استفاده در موتور از حالت مایع به گاز تبدیل كرده و فشار ان را تا حد فشار اتمسفر كاهش دهد . رگولاتور در مسیر گاز خروجی مخزن گاز مایع پس از شیر برقی قرار گرفته است شیر برقی گاز بین مسیر خروج گاز از مخزن و رگلاتور قرارگرفته و در حالت عادی بسته است و راه ورود گاز به رگولاتور را می بندد در حالتی كه راننده كلید انتخاب را در وضعیت استفاده از گاز مایع قرار دهد این شیر برقی فعال شده و مسیر گاز بدون رگولاتور را باز می كند درون این شیر برقی یك فیلتركاغذی وود دارد كه از ورود ناخالصی ها بدرون رگولاتور جلوگیری می كند.

1-ورودی گاز مایع (LPG)-

ازاین دریچه برنجی گاز مایع وارد اتاقك اول رگولاتور می شود .

2-اطاقك مرحله اول frist stage room (LPG)

در این اتاقك یك دیافراگم و شیطانك و شیطانك متصل به ان وجود دارد كه توسط یك فنر فشار گاز ورودی به این اتاقك به میزان مناسبی كاهش یافته و تبخیر می شود در تبخیر كننده های 100 كیلو وات فشار خروجی در حدود 0.7 تا 0.8 واحد فشار بار می باشد .

3-شیر برقی رگولاتور (LPG)

این شیر برقی در مسیر بین اتاقك مرحله اول و دوم قرار گرفته است به عبارت دیگر به هنگامی كه شیربرقی گاز بسته یا باز است این شیر نیز بسته یا باز می باشد این شیر برقی جهت افزایش ضریب ایمنی سیستم گاز سوز بكار برده شده است و از ورود ناخواسته گاز به موتور جلوگیری می نماید .

4-اتاقك مرحله دوم SECOND STAGE ROOM (LPG)-

گاز مایع پس از تبخیر شدن و كاهش فشار در مرحله اول از طریق شیر برقی رگولاتور وارد اتاقك مرحله دوم می شود فضا و دیافراگم این اتاقك از اتاقك مرحله اول بزرگتر بوده و فشار گاز داخل ان در حدود فشار اتمسفر می باشد متناسب با مكش ایجاد شده توسط موتور دیافراگم مرحله دوم مجرای ورودی گاز به این اتاقك را توسط شیطانك متصل به دیافراگم باز و بسته نموده و گاز نیاز موتور را فراهم می كند .

5-اتاقك گردش اب گرم hot water room (LPG)

برای تبخیر شدن گاز مایع در اتاقك مرحله اول از گرمای اب خنك كننده موتور استفاده می شود اب گرم ازطریق دو عدد شیلنگ و چپقی به اتاقك گردش اب گرم و رگولاتور وارد و خارج شده و گرمای مورد نیاز برای تبخیر شدن گاز را از طریق تبادل حرارتی با اتاقك مرحله اول فراهم می كند .

6-پیچ تنظیم دور ارام IDLE ADJUSTMENT (LPG)

توسط این پیچ میزان گاز مورد نیاز موتور در حالت دور ارام تنظیم می شود.

7-پیچ تنظیم حالت شتاب گیری خودرو (LPG)

سرعت حركت دیافراگم اتاقك مرحله دوم باید متناسب با فشردن پدال گاز و مكش موتور به همین منظوربر روی شیطانك مرحله دوم یك فنر تعبیه شده است كه بوسیله پیچ النی سرعت حركت دیافراگم مرحله دوم قابل تنظیم خواهد بود.

8-روجی گاز مایع (LPG)

از این دریچه برنجی گاز مایع برای مصرف در وتور از رگولاتور خارج می شود .

شیر برقی بنزین (LPG)

این شیر در مسیر لوله بنزین بین پمپ بنزین و كاربراتور خودرو قرار گرفته و در حالت عادی بسته است و زمانی این مسیر را باز می كند كه راننده كلید انتخاب سوخت را در وضعیت بنزین قرار دهد زیرا این شیر برقی یك شیر دستی بنام شیر یكسره بای پس وجود دارد كه در موارد ضروری مانند مواقعی كه امكان فعال كردن هیچیك از شیرهای برقی گاز و بنزین توسط كلید انتخاب سوخت وجود نداشته باشد مسیر بنزین با بستن این شیر یكسره باز خواهد شد .

مخلوط كننده یا میكسر (LPG)

وظیفه میكسر مخلوط كردن نسبت مناسبی از هوا و گاز برای مصرف در وموتور می باشد این قطعه بر روی كاربراتور نصب می شود و بر حسب شكل دهانه كاربراتور و نوع عملكرد میكسر و حجم موتور در انواع مختلف طراحی می شود .

پیچ حداكثر جریان (LPG)

توسط این پیچ حداكثر جریان گاز مورد نیاز در دورهای بالا پیش از ورود به میكسر تنظیم می شود .

پر كن refueling point(LPG)

پر كن وسیله ایست كه از طریق اتصال تلمبه گاز به ان گاز مایع به درون مخزن جریان یافته و عمل سوختگیری انجام می شود این وسیله یك شیر یك طرفه بوده و تنها امكان ورود گاز به داخل مخزن رامی دهد.

كلید انتخاب سوخت change – over switch (LPG)

توسط این كلید می توان نوع سوخت مصرفی خودرو را از گاز به سوخت دوم خودرو یا بلعكس تغییر و ازمیزان گاز موجود در مخزن اطلاع یافت این كلید دارای یك مدار الكترونیكی بوده و از بخشهای زیر تشكیل گردیده است

1-كلید انتخاب سوخت (LPG)

با استفاده از این كلید می توان نوع سوخت مصرفی خودرو را انتخاب كرد این كلید با فرمان دادن به شیر برقی گاز شیر برقی بنزین و شیر برقی رگولاتور انها را متناسب با سوخت انتخابی مورد نظر راننده باز و بسته می نماید .

به هنگام تغییر سوخت از گاز به بنزین و یا بلعكس فرمانهای ارسالی به شیر برقی متفاوت می باشد. بدین ترتیب كه فرض می كنیم خودرو در حال استفاده از سوخت گاز است و می خواهیم از سوخت بنزین استفاده نماییم در این حالت چنانچه مستقیماشیر برقی گاز را ببندیم و شیر برقی بنزین را باز كنیم خودرو خاموش خواهد شد زیرا پیاله بنزین كاربراتور خالی از سوخت بوده و برای پر شدن ان نیاز به زمان كوتا می باشد لذا در این حالت كلید انتخاب سوخت چند لحظه هر دو شیر گاز و بنزین را فعال كرده و سپس بطور خودكار شیر برقی گاز را می بندد با این نوع تغییر سوخت از خاموش شدن خودرو جلوگیری خواهدشد اگر بخواهیم سوخت مصرفی را از بنزین به گاز تغییر دهیم در این حالت چنانچه مستقیما شیر برقی بنزین را ببندیم و شیر گاز را باز كنیم موتور به حالت لرزش می افتد (خفه كردن موتور ) زیرا خودرو از سوخت بنزین استفاده می كرده و به همین دلیل پیاله كاربراتور مقداری بنزین خواهد داشت كه پس از فعال شدن شیر برقی گاز در واقع موتور از هر دو سوخت بنزین و گاز استفاده خواهد كرد لذا موتور خفه كرده و خاموش خواهد شد.

برای جلوگیری از این مشكل باید اجازه دهیم سوخت درون پیاله كاربراتور كاملا خالی شده و سپس از سوخت گاز استفاده كنیم بنابراین به هنگام تغییر سوخت از بنزین به گاز كلید انتخاب سوخت فرمان بسته شدن هر دو شیر برقی بنزین و گاز را می دهد و تا زمانی كه بنزین كاربراتور مصرف شود این حالت ادامه خواهد داشت پس از ان شرایط جهت استفاده موتور از سوخت گاز فراهم می شود .

2- نشانگر سطح گاز مخزن level indicator (LPG)

این نشانگر تعدادی دیود نوری سبز و قرمز دارد كه هر یك از چراغهای سبز رنگ نشان دهنده سطح معینی از گاز درون مخزن می باشد چراغ قرمز رنگ تنها زمانی روشن می شود كه گاز درون مخزن رو به اتمام باشد به هنگام پر بودن مخزن تمام چراغهای سبز رنگ روشن شده و هر بار كه حجم گاز به نسبت معینی كاهش می یابد یكی از چراغهای سبز رنگ خاموش می شود .

3-مدار ساسات (LPG)

زمانی كه خودرو از سوخت گاز مایع استفاده می كند و با باز كردن كلید استارت خودرو شیر برقی گاز بطور خودكار باز می شود و برای چند ثانیه گاز بدون میكسر و كاربراتور جریان می یابد و سپس مدار فرمان الكتریكی بستن گاز را ادامه داده و شیر برقی گار را غیر فعال می كند بدین ترتیب پیش از استارت

زدن مقداری گاز جهت روشن شدن اولیه موتور فراهم می شود .

4-مدار قطع گاز (LPG)

در حالتی كه موتور با سوخت گاز كار می كند ممكن است به هر دلیل خودرو خاموش شود و بدلیل انكه كلید مصرف سوخت باز است برق داخل سیستم شده و باز بودن شیر برقی گاز می تواند موجب نشت گاز در محوطه موتور و بروز حادثه شود به همین دلیل در مدار الكترونیكی كلید سوخت یك مدار حفاظتی طراحی شده است كه به محض خاموش شدن موتور شیر برقی گاز را غیر فعال نموده و مسیر جریان گاز را می بندد.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

سیستم سوخت رسانی LPG

کلمات کلیدی : سیستم,سوخت,رسانی,LPG,سیستم سوخت رسانی LPG , مقالات مهندسي , مهندسي مكانيك , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی سیستم+سوخت+رسانی+LPG+

تاریخ: چهارشنبه 2012/01/25
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها