اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

10 منطقه به جای مانده از برخورد سیارک‌ها

10 منطقه به جای مانده از برخورد سیارک‌ها

انفجار شهاب سنگ شهر چلیابنیسک روسیه در روز 27 بهمن ماه به زخمی شدن بیش از یک هزار نفر و شکستن شیشه ساختمانهای بسیاری در این منطقه منتهی شد. عصر همان روز، دانشمندان ناسا این شهاب سنگ را یک سنگ فضایی 15 متری تخمین زدند که انفجاری معادل 300 کیلوتن داشته است اما براساس تخمینهای بعدی آنها اعلام کردند که انرژی حاصل از انفجار این شهاب سنگ 470 کیلوتن بوده است.

10 منطقه به جای مانده از برخورد سیارک‌ها

سیارک

::یکی از مقامات رسمی روسیه در کنار یک گودال هشت متری ایجاد شده توسط این شهاب سنگ در سطح:: ::یک دریاچه یخزده نزدیک شهر چبارکول ایستاده است::

ناسا پس از بازبینی این تخمینها درباره اندازه و قدرت این انفجار در جدیدترین نتایج خود طی بیانیه ای اعلام کرده است که این شهاب سنگ 17 متر بوده و قدرت انفجار آن 500 کیلوتن بوده است.

این شهاب سنگ در واقع بزرگتر از چیزی بوده که در تخمینهای اولیه به نظر رسیده است. تخمین های اولیه نشان می دهد که حجم این سنگ 7 هزار تن بوده است اما دانشمندان آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اکنون اظهار داشتند که این شهاب سنگ وزنی معادل 10 هزار تن داشته و هنگام انفجار با سرعت 64 هزار و 373 کیلومتر در ساعت حرکت می کرده است.

براساس اظهارات دانشمندان ناسا، این شهاب سنگ روسیه پس از انفجار سال 1908 در سیبری ، یک رویداد نادر بوده است. البته در طول تاریخ و علی الخصوص در زمان های اولیه پیدایش زمین، سیارک های غول پیکری با زمین برخورد کرده اند که 10 مورد از معروف ترین آن ها به شرح زیر است: (با توجه به ابعاد تخمین زده شده برای این سیارک و فیلم هایی که از آن منتشر شده است می توانید تصور کنید که هر کدام از سنگ های زیر چه قدرت انفجاری با خود به همراه داشته اند.)

دانشمندان روسی بر این باورند که دهانه پوپیگای از تریلیون ها قیراط الماس برخوردار بوده که آنرا به بزرگترین منابع الماس جهان تبدیل می‌کند. این الماسها با نام الماسهای اصابتی نیز مشهور هستند

دهانه فریدفورت

زمان اصابت: حدود دو میلیارد سال پیش

مکان: استان فری‌استیت، آفریقای جنوبی

این دهانه که به گنبد فریدفورت نیز مشهور است، از شعاع تخمینی 190 کیلومتر برخوردار بوده که آنرا به بزرگترین ساختار اصابتی جهان تبدیل کرده است. این دهانه در سال 2005 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دهانه سادبری

زمان اصابت: حدود 1.8 میلیارد سال پیش

مکان: اونتاریو، کانادا

دهانه سادبری با قطر تخمینی 130 کیلومتر، یکی از بزرگترین سازه‌های اصابتی در زمین محسوب می‌شود. با زمان شکل‌گیری تخمینی در 1.8 میلیارد سال قبل، این دهانه یکی از قدیمی‌ترین ساختارهای اصابتی نیز به شمار می‌رود.

دهانه آکرامان

زمان اصابت: حدود 580 میلیون سال پیش

مکان: استرالیای جنوبی، استرالیا

این دهانه که منجر به شکل گیری دریاچه آکرامان شده، یک ساختار اصابتی با قطر تخمینی 90 کیلومتر است.

دهانه وودلی

زمان اصابت: حدود 364 میلیون سال پیش

مکان: استرالیای غربی: استرالیا

این دهانه در سطح قرار نداشته و این امر منجر به تناقضات زیاد در مورد اندازه واقعی آن شده است. گزارشها در مورد قطر این دهانه بین 40 تا 120 کیلومتر متغیر است.

دهانه مانیکوآگان

زمان اصابت: حدود 215 میلیون سال پیش

مکان: کبک، کانادا

این دهانه اصابتی اکنون به دریاچه مانیکوآگان تبدیل شده و با وجود فرسایش یکی از بزرگترین و حفظ شده‌ترین دهانه‌های زمین است. قطر تخمینی این دهانه 100 کیلومتر است.

دهانه موروکونگ

زمان اصابت: حدود 145 میلیون سال پیش

مکان: نورث‌وست، آفریقای جنوبی

این دهانه که در نزدیکی صحرای کالاهاری واقع شده، حاوی بقایای فسیل شهاب‌سنگی است که آن را ایجاد کرده است.

دهانه کارا

زمان اصابت: حدود 70.3 میلیون سال پیش

مکان: ننستیا، روسیه

این دهانه که اکنون کاملا فرسوده شده، یک دهانه غیر سطحی در روسیه بوده که به عقیده برخی در حقیقت از دو دهانه مجاور کارا و اوست-کارا تشکیل شده است.

دهانه چیکشلوب

زمان اصابت: حدود 65 میلیون سال پیش

مکان:  یوکاتان، مکزیک

دانشمندان بر این باورند که شهاب‌سنگی که باعث شکل‌گیری این دهانه در شبه‌جزیره یوکاتان شده، باعث انقراض دایناسورها بوده یا با آن مرتبط بوده است. قطر این دهانه از 170 تا 300 کیلومتر متغیر بوده که در صورت اثبات، بزرگترین دهانه اصابتی جهان خواهد بود.

دهانه پوپیگای

زمان اصابت: حدود 65.7 میلیون سال پیش

مکان: سیبری، روسیه

دانشمندان روسی بر این باورند که این دهانه از تریلیونها قیراط الماس برخوردار بوده که آنرا به بزرگترین منابع الماس جهان تبدیل می‌کند. این الماسها با نام الماسهای اصابتی نیز مشهور هستند.

دهانه خلیج چساپیک

زمان اصابت: حدود 35 میلیون سال پیش

مکان: ویرجینیا، آمریکا

این دهانه که در اوایل دهه 1980 کشف شده،‌در حدود 201 کیلومتری واشنگتن قرار داشته و بنظر کارشناسان از عرض حدود 85 کیلومتر برخوردار است.

منبع : سایت تبیان

10 منطقه به جای مانده از برخورد سیارک‌ها

کلمات کلیدی : 10,منطقه,به,جای,مانده,از,برخورد,سیارک‌ها,10 منطقه به جای مانده از برخورد سیارک‌ها , صنايع هوافضا , مقالات علمي , 10+منطقه+به+جای+مانده+از+برخورد+سیارک‌ها+

تاریخ: سه‌شنبه 2013/02/26
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها