اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

آشنایی با skylab

آشنایی با skylab

پیش از راه‌اندازی ایستگاه فضایی میر (Mir)‌ روسیه و ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، ناسا از ایستگاه فضایی Skylab برای انجام تحقیقات علمی در فضا استفاده می‌کرد.

 

آشنایی با skylab

skylab

 

نخستین ایستگاه فضایی آمریکا

ایستگاه فضایی Skylab که در 14 می سال 1973 میلادی توسط موشک Saturn V به فضا پرتاب شد، نخستین پایگاه مداری ناسا برای اقامت طولانی مدت فضانوردان در مدار زمین محسوب می‌شد؛ در طی سال‌های 1973 و 1974 میلادی این ایستگاه میزبان سه مأموریت سرنشین دار بود که در آن سه فضانورد به مدت 28، 59 و 84 روز را در فضا سپری کردند.

خدمه ایستگاه فضایی Skylab‌ در مجموع موفق به انجام دو هزار ساعت آزمایشات علمی و پزشکی در فضا، تهیه 46 هزار عکس از زمین، 127 هزار عکس از خورشید و تهیه فیلم از هشت فوران خورشیدی شدند.

پس از پایان مدت زمان مشخص شده برای این مأموریت، ایستگاه Skylab‌ برای هشت تا 10 سال آینده به ارتفاع ایمنی در فضا منتقل شد.

ناسا امیدوار بود که با شروع برنامه شاتل فضایی بتواند مجددا از این ایستگاه استفاده کند؛ اما در سال 1977 میلادی و قبل از آغاز برنامه شاتل مشخص شد که فعالیت خورشیدی پیش بینی نشده‌ای باعث گرم شدن شدید لایه‌های خارجی جو زمین و آسیب جدی ایستگاه فضایی شده است.

در جولای سال 1979 ایستگاه Skylab‌ با ورود به جو زمین تکه تکه شده و در اقیانوس هند سقوط کرد که بخش‌های زیادی از آن در حرارت جو از بین رفتند و بخش‌های باقی مانده در استرالیا و در میان آب‌ها کشف شدند.

 

چهار دهه بعد، ایستگاه فضایی SkylabII‌

محققان ناسا قصد دارند با الگوبرداری از نخستین ایستگاه فضایی این کشور،‌ نمونه جدیدی از این ایستگاه فضایی موسوم به SkylabII‌ را برای تسهیل سفر سرنشین دار به مقاصد دوردست فضایی توسعه دهند.

برای انتقال ایستگاه فضایی SkylabII‌، موشک غول پیکر ناسا موسوم به سیستم پرتاب فضایی (SLS)‌ در نظر گرفته شده است؛ ناسا قصد دارد برای سفرهای سرنشین دار به مقاصد دوردست فضایی از جمله سیارک‌ها و مریخ از این سیستم استفاده کند.

کارشناسان بر این باورند که با توسعه و راه اندازی ایستگاه فضایی SkylabII‌ ایده سفر به مقاصد دور دست در عمق فضا از جمله سفر به سیاره مریخ محقق خواهد شد

نخستین ایستگاه فضایی در عمق فضا

ایستگاه SkylabII‌ می تواند به نخستین پایگاه مداری برای اقامت طولانی مدت فضانوردان در عمق فضا تبدیل شود؛ این ایستگاه از فضای مناسب برای اقامت همزمان چهار فضانورد برخوردار بوده و می‌تواند تجهیزات و مواد غذایی مورد نیاز برای اقامت چند ساله فضانوردان را به همراه داشته باشد.

ناسا و آژانس‌های فضایی کشورهای مختلف به دنبال توسعه سفرهای سرنشین دار به مقاصد دور دست در فضا هستند، اما انجام این مأموریت‌ها به بودجه هنگفت و توسعه فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارد.

کارشناسان بر این باورند که با توسعه و راه اندازی ایستگاه فضایی SkylabII‌ ایده سفر به مقاصد دور دست در عمق فضا از جمله سفر به سیاره مریخ محقق خواهد شد.

برنامه های ماموریتی شاتل

فعال شدن این بخش احتمالا در چهار مرحله رخ داده است:

1. پرواز شاتل فضایی در اوایل کار skylab می توانست  سفر به یک مدار بالاتر را افزایش می داد البته با اضافه شدن پنج سال زندگی عملیاتی.

2. در دو پرواز شاتل، skylab  نیاز به مرمت پیدا کرد. در ژانویه 1982، اولین ماموریت یک آداپتور متصل شده و انجام تعمیرات در ماه اوت 1983، خدمه دوم را جایگزین اجزای مختلف سیستم کرد.

3. در ماه مارس 1984، خدمه شاتل بسته انرژی خورشیدی را متصل و تجهیزات علمی را مرمت کرده و ماموریت 30 تا 90 روزه ای را  با استفاده از تلسکوپ آپولو و منابع زمین آزمایش کردند.

4. در طول پنج سال، skylab توانست با روشهای مختلف بزرگتر شد و جای کافی برای شش تا هشت فضانورد را با متصل کردن ماژول رابط جدید، ماژول تدارکات اضافی، فضای آزمایشگاه پیداکرد.

 

هزینه ی این برنامه

هزینه ی برنامه اسکای لب 2.2 میلیارد دلار از سال 1966 تا سال 1974 و 10 میلیارد دلار از آن زمان تا سال 2010 است.

منبع : سایت تبیان

آشنایی با skylab

کلمات کلیدی : آشنایی,با,skylab,آشنایی با skylab , صنايع هوافضا , مقالات علمي , آشنایی+با+skylab+

تاریخ: پنج‌شنبه 2013/05/30
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها