اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

جدیدترین تصویر از دنباله دار ISON

جدیدترین تصویر از دنباله دار ISON

تلسکوپ فضایی هابل نزدیک ترین نما از دنباله دار ISON را ثبت کرده است که کارشناسان اعتقاد دارند اواخر سال جاری میلادی آسمان زمین را با یک نمایش نفس گیر روشن می کند.

دنباله دار ISON  توسط دو اخترشناس روس و با استفاده از تلسکوپ‌های ISON در روسیه کشف شده‌است. دنباله‌دار ISON با فاصله دو میلیون مایلی از سطح خورشید عبور خواهد کرد و در صورتی که از نزدیک شدن به خورشید جان سالم به در ببرد، برای مشاهده بازگشت دوباره‌اش به بخش‌های داخلی سامانه خورشیدی میلیون‌ها سال دیگر باید در انتظار نشست.

جدیدترین تصویر از دنباله دار ISON

تلسکوپ

این دنباله‌دار درحال حرکت به سوی بخش های داخلی سامانه خورشیدی است و با نزدیک‌تر شدنش به زمین نمایشی بی‌نظیر را برای ساکنان این سیاره خاکی اجرا خواهد کرد، زیرا برخی می گویند درخشش آن 15 بار از ماه بیشتر خواهد بود. بله درست شنیدید، درخشش آن از نور ماه هم بیشتر خواهد بود.

این دنباله‌دار از فاصله نسبتا نزدیکی به زمین عبور می کند، البته این فاصله آنقدرها هم نزدیک نیست که نگرانی ایجاد کند اما فاصله آن به قدری نزدیک است که می تواند یک منظره تماشایی رقم بزند. به نظر می‌آید این تنها سفر و آخرین سفر دنباله‌دار ISON  به بخش های درونی سامانه خورشیدی باشد زیرا محاسبه مسیر حرکت این دنباله‌دار نشان می‌دهد ISON در نهایت به سوی خورشید حرکت کرده و از نزدیکی آن عبور خواهد کرد که می‌تواند نتیجه ناخوشایندی برای این دنباله‌دار داشته باشد.

دانشمندان اعتقاد دارند که با توجه به مدار این دنباله‌دار، منشاء احتمالی‌اش باید ابر اورت باشد. بر اساس نظریه یان اورت ستاره‌شناس هلندی، ابر اورت نام مکانی است که خیلی از دنباله‌دارها از آن سرچشمه می‌گیرند

یکی از جدیدترین  تصاویر دنباله دار ISON روز 10 آوریل (21 فروردین) ثبت شده است، زمانی که این دنباله دار از مدار مشتری به خورشید اندکی نزدیک تر بوده است و در فاصله 621 میلیون کیلومتری خورشید و 634 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند که نور این دنباله دار، اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) درحالی که اطراف خورشید حرکت می کند به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داشت، برخی دیگر مدعی شده اند که احتمال می رود این دنباله دار روشن تر از زهره یا حتی ماه کامل شود.

 ::تصویر دنباله دار C/ISON که روز 10 آوریل (21 فروردین ماه) توسط دوربین میدان عریض هابل در فاصله 634 میلیون کیلومتری زمین ثبت شده است::

 

این دنباله دار حتی در فاصله کنونی نیز فعال است چرا که نور خورشید سطح آن را روشن کرده است. دنباله دارها وقتی به منظومه شمسی نزدیک شده، فعال می شوند چرا که گرمای خورشید یخ آنها را تبخیر کرده و آنها را به جتی از گاز و غبار تبدیل می کند.

تحلیل جزئی از غبار این دنباله دار و هسته یخی آن نشان دهنده یک انفجار جتی ذرات غبار در سمت رو به خورشید هسته آن است.

ISON  چون همه دنباله دارهای دیگر یک گلوله یخ پر از گردغبار است، به این معنا که این دنباله دار از گازهای یخ زده با غبار از نقطه ای دور از منظومه شمسی تشکیل شده و در مداری که تحت تأثیر کشش گرانشی خورشید و سیارات آن است، حرکت می کند.

تا روز 28 نوامبر (7 آذر) مدار این دنباله دار تا یک میلیون و 126 کیلومتری خورشید می رود. جیان یانگ لی دانشمند موسسه تحقیقات علمی سیاره ای که تیم تصویربرداری از این دنباله دار را هدایت می کند، گفت: این دنباله دار به عنوان شی که برای نخستین بار وارد منظومه شمسی شده، برای ستاره شناسها فرصت نادری فراهم کرده تا آنها یک دنباله دار تازه را از زمان شکل گیری منظومه شمسی مطالعه کنند.

::تصویر ارتقا یافته که نشان دهنده ذرات غبار روی این دنباله دار است::

 

ستاره شناسان قصد دارند از هابل برای گرفتن اطلاعات بیشتر درباره گازهای ISON استفاده کنند. اندازه گیریهای اولیه در تصویر هابل نشان می دهد که هسته این دنباله دار بیش از 6 کیلومتر نیست.

دانشمندان اعتقاد دارند که با توجه به مدار این دنباله‌دار، منشاء احتمالی‌اش باید ابر اورت باشد. بر اساس نظریه یان اورت ستاره‌شناس هلندی، ابر اورت نام مکانی است که خیلی از دنباله‌دارها از آن سرچشمه می‌گیرند. یان اورت در سال 1950 اعلام کرد به این علت که دنباله‌دار از تمام جهات می‌آیند، پس باید از مکانی که دور منظومه شمسی را فراگرفته است سرچشمه گرفته باشند. نظریه اورت مورد قبول عده زیادی از ستاره‌شناسان قرار گرفت و پس از آن، این مکان ابر اورت نام گذاری شد. دانشمندان ابر اورت را دربردارنده حدود ده تریلیون جرم فضایی برآورد می‌  کنند.

منبع : سایت تبیان

جدیدترین تصویر از دنباله دار ISON

کلمات کلیدی : جدیدترین,تصویر,از,دنباله,دار,ISON,جدیدترین تصویر از دنباله دار ISON , صنايع هوافضا , مقالات علمي , جدیدترین+تصویر+از+دنباله+دار+ISON+

تاریخ: چهارشنبه 2013/05/15
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها