اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

کفش‌های سیندرلا در فضا

کفش‌های سیندرلا در فضا

شاهکاری دیگر از هایل، همچون قلابی کوچک و درخشان در آسمان تاریک به نظر می‌رسد؛ کهکشان ستاره‌زایی که از دوردست‌ها شبیه کفش گمشده سیندرلا در پهنه آسمان به نظر می‌رسد. این تازه‌ترین شاهکار تلسکوپ فضایی هابل است. تلسکوپی که سال های سال است برای ما تصاویر بی‌نظیری به ارمغان می آورد و پرده از اسرار هستی بر‌ می دارد.

کفش‌های سیندرلا در فضا

کفش سیندرلا

این کهکشان که از دوردست شبیه کفش افسانه‌ای سیندرلا به نظر می‌رسد، یک کهشکان ستاره‌زا به شمار می‌رود؛ عنوانی که به خاطر نرخ فوق‌العاده بالا (و غیرعادی) شکل‌گیری ستارگان در درون این کهکشان به آن اعطا شده است.

یکی از راه‌هایی که اخترشناسان برای بررسی طبیعت و ساختار کهکشان‌هایی مانند این استفاده می‌کنند، مشاهده رفتار مولفه‌های گاز و غبار آنها، به ویژه تابش لیمان-آلفا است.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که الکترون‌های اتم هیدروژن از سطح انرژی بالاتری به سطح انرژی پایین‌تر منتقل می‌شوند، و حین این فرایند از خود نور ساطع می‌کنند. اهمیت این تابش از آنجایی است که نور آن فقط زمانی می‌تواند کهکشان میزبان خود را ترک کند که به شدت در گازهای اطراف خود پراکنده شود؛ که به این معناست که این نور می‌تواند به عنوان ردیاب مستقیمی از آنچه کهکشان از آن ساخته شده است به کار رود.

تلسكوپ فضایی جیمز وب که قبلا تحت عنوان تلسکوپ فضایی نسل بعد شناخته می‌شد، تلسكوپی است كه به طور خاص برای مشاهده كیهان در طیف مادون قرمز تدارك دیده شده و به عنوان جانشین علمی تلسكوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر محسوب می‌شود

مطالعه تابش لیمان-آلفا در خصوص کهکشان‌های دوردست متداول است، اما اکنون مطالعه جدیدی به نام LARS(نمونه مرجع لیمان-آلفا) در حال بررسی اثر مشابهی در کهکشان‌های نزدیک است. اخترشناسان 14 کهکشان را انتخاب کرده‌اند، که کهکشان فوق نیز یکی از آنها است، و با استفاده از طیف‌نگاری و عکس‌برداری می‌خواهند دریابند که در درون آنها چه اتفاقی رخ می‌دهد. این دانشمندان کشف کرده‌اند در صورتی‌که کهکشان غبار کمتری داشته باشد، فوتون‌ها لیمان-آلفا می‌توانند بسیار دورتر حرکت کنند؛ که به این معناست که ما می‌توانیم از این تابش برای پی بردن به میزان غبارآلود بودن کهکشان مرجع استفاده کنیم.

مطالعه LARS به میزان زیادی به قدرت تفکیک بالای تلسکوپ هابل متکی است. زمانی‌که هابل بازنشسته شود، هیچ تلسکوپ دیگری قادر نخواهد بود تا مشاهداتی مانند این را در بخش فوق فرابنفش طیف نور انجام دهد.

یکی از دلایلی که این تلسکوپ توانست چنین دید عمیقی از کیهان را به ما هدیه دهد به این واقعیت بر می گردد که این تسکوپ در مدار و فراتر از لایه فشرده جو زمین قرار دارد. جایی که به دلیل عدم وجود اختلالات جوی، نور رسیده از ستاره های دور دست دچار افت نمی شود و از سوی دیگر لایه های محافظ جو زمین بخشی از طیف رسیده از آسمان را محدود و فیلتر نمی کنند.

اما اگر تلسکوپ هابل و داده هایی که برای ما به ارمغان آورده است شگفت انگیز است تصور پیشرفتی که نسل بعدی این تلسکوپ فضایی یعنی تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند برای ما به ارمغان آورد خیره کننده خواهد بود. این تلسکوپ فضایی با آینه ای به مراتب بزرگتر از هابل در فراسوی مدار ماه قرار خواهد گرفت و به دور از هر نوع مزاحمت در بازه وسیعتری از طیف به جستجوی دور دست های زمان و مکان خواهد پرداخت. این تلسکوپ زمانی که در مدار قرار گیرد ابعادش در حد یک زمین تنیس خواهد بود و به بررسی اجرام عمق آسمان در طول موج فرو سرخ خواهد پرداخت. بدین ترتیب می تواند به اعماق سحابی ها نفوذ کرده و کهکشان های دور دست عالم را به دام بیاندازد.

تلسكوپ فضایی جیمز وب که قبلا تحت عنوان تلسکوپ فضایی نسل بعد شناخته می‌شد، تلسكوپی است كه به طور خاص برای مشاهده كیهان در طیف مادون قرمز تدارك دیده شده و به عنوان جانشین علمی تلسكوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر محسوب می‌شود. ویژگی‌های اصلی تلسكوپ، آینه بسیار سرد با قطر 6.5 متر، مكان قرارگیری دور از زمین در نقطه لاگرانژی  L2و چهار ابزار تخصصی هستند. ترکیبی از این ویژگی‌ها، قابلیت وضوح و حساسیت بی‌سابقه‌ای از محدوده مرئی با طول موج بلند، تا میانه مادون‌قرمز ایجاد می‌كند و این تلسكوپ را قادر می‌سازد تا دو هدف علمی اصلی، یعنی بررسی روند تولد و تکامل کهکشان‌ها؛ همچنین نحوه شكل‌گیری سیارات و ستاره‌ها را دنبال نماید.

کفش‌های سیندرلا در فضا

کلمات کلیدی : کفش‌های,سیندرلا,در,فضا,کفش‌های سیندرلا در فضا , صنايع هوافضا , مقالات علمي , کفش‌های+سیندرلا+در+فضا+

تاریخ: پنج‌شنبه 2013/04/25
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها