اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

نکاتی برای خرید تلسکوپ

نکاتی برای خرید تلسکوپ

در بعضی از تبلیغات‌ می‌نویسند: «تلسکوپ با بزرگنمایی بیش از 500 برابر» و بدین وسیله می‌خواهند وانمود کنند هر چه قدرت بزرگنمایی تلسکوپ بیشتر باشد، آن تلسکوپ بهتر است. اما این قضیه حقیقت ندارد. از نظر متخصصین، بزرگنمایی مهمترین خصوصیت یک تلسکوپ نیست.

نکاتی برای خرید تلسکوپ

تلسکوپ

بزرگنمایی واقعی تلسکوپ چقدر است؟

به طور نظری، تلسکوپ‌ها را می‌توان طوری ساخت که بزرگنمایی بسیار زیادی داشته باشند اما برای بدست آوردن بیشترین بزرگنمایی تلسکوپ باید این نکته را در نظر داشت که تصویر بدست آمده باید واضح و از کیفیتی قابل قبول برخوردار باشد. این در صورتی است که به ازای هر 5/2 سانتی متر قطر شیئی تلسکوپ نباید بیش از 50 برابر بزرگنمایی به دست آورد. پس بهترین بزرگنمایی قابل قبول برای یک تلسکوپ 3 اینچی (75 میلیمتری) 150 برابر است. استفاده از بزرگنمایی‌های بیشتر (استفاده از چشمی‌های با فاصله کانونی کم) تصویری ناواضح و مات به دست خواهد داد. (بزرگنمایی تلسکوپ عبارت است از نسبت فاصله کانونی شیئی به چشمی.)

 مشخصه اصلی یک تلسکوپ چیست؟

موضوع مهم در خریدن تلسکوپ قطر عدسی شیئی و تفکیک نور های رسیده و وضوح تصویر است. هر چه قطر عدسی شیئی بزرگتر باشد، نور گرفته شده بیشتر و وضوح تصویر بیشتری خواهد بود. پس اگر می خواهید تلسکوپی با وضوح بیشتر داشته باشید باید قطر عدسی شیئی بیشتری داشته باشید و هر چه قدر قطر عدسی بیشتر باشد قدرت بزرگنمایی هم بیشتر می شود پس برای خریدن یک تلسکوپ باید به عدسی شیئی آن توجه کرد.

برای دیدن سحابی ها و اجرام دور دست به خاطر کم بودن نور آنها باید از تلسکوپی استفاده کرد که دارای جمع آوری نور زیاد باشد که از بین این دو تلسکوپ، در صورت شبیه بودن به هم نوع انعکاسی آن مناسب تر است

توان تفکیک، یعنی اینکه تلسکوپ جزئیات جرم مورد رصد را چقدر تفکیک می کند. توان جمع آوری نور با مجذور قطر عدسی شیئی متناسب است. اگر قطر شیئی یک عدسی 2 و دیگری 4 باشد میزان جمع آوری نور در عدسی با قطر 4، چهاربرابر عدسی 2 است.

قطر مردمک چشم در هنگام شب تقریباً 6 میلیمتر است. پس تلسکوپی با قطر 24 میلی متر (4 برابر قطر چشم)، 16بار بیشتر از چشم نور جمع آوری می کند. تلسکوپ 48 میلیمتری، 64 بار بیش از چشم نور جمع می کند، پس می توان نتیجه گرفت که یکی از مهمترین شاخص ها برای خرید تلسکوپ قطر عدسی شیئی آن است که هم بر روی بزرگنمایی و هم بر روی وضوح تأثیر گذار است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت فاصله کانونی در تلسکوپ ها است. فاصله های کانونی پایین از 400 تا 700 دارای بزرگنمایی کم ولی دید زیاد می باشند و نوع 1300 تا 3000 دارای بزرگنمایی زیاد و دید کم هستند.

 

کدام تلسکوپ، شکستی، بازتابی یا اشمیت-کاسگیرن؟

معمولاً تلسکوپ‌ها را به دو نوع اصلی شکستی و بازتابی تقسیم می‌کنند. در تلسکوپ شکستی از یک عدسی برای جمع آوری و کانونی کردن نور استفاده می‌شود. در تلسکوپ بازتابی یک آینه مقعر نور را کانونی می‌کند. هر دو برای رصد مناسبند اما هر کدام مزایایی خاص دارند. تلسکوپ‌های بازتابی اغلب گشودگی زیاد دارند، اما نسبتاً ارزان هستند.

با وجود این تلسکوپ‌های شکستی معمولاً تصاویری واضح تر نسبت به تلسکوپ‌های بازتابی به دست می‌دهند. منجمان آماتوری که می‌خواهند جزئیات سطح سیارات را نگاه کنند از تلسکوپ شکستی و افرادی که می‌خواهند به اجرام کم نور مثل سحابی‌ها و کهکشان‌ها نگاه کنند از تلسکوپ بازتابی استفاده کنند.

موضوع مهم در خریدن تلسکوپ قطر عدسی شیئی و تفکیک نور های رسیده و وضوح تصویر است. هر چه قطر عدسی شیئی بزرگتر باشد، نور گرفته شده بیشتر و وضوح تصویر بیشتری خواهد بود

نوع سومی هم از تلسکوپ‌ها هم موجود است که در آنها از آینه مقعر به عنوان شی‌ای و از یک عدسی تصحیح کننده در جلوی لوله تلسکوپ استفاده می‌شود. به این نوع تلسکوپ اشمیت-کاسگرین هم گفته می‌شود. حسن این نوع تلسکوپ‌ها در آن است که معمولاً طول لوله تلسکوپ کمتر است و عدسی ابتدای لوله نقش تصحیح کننده پرتوهای نور را دارد. این مدل‌ها هم محسنات تلسکوپ‌های بازتابی و هم شکستی را داراست و حجم کم آنها حمل و نقلشان را ساده می‌کند اما قیمت آنها کمی گران است. دو تولید کننده عمده این تلسکوپ‌ها، شرکت Celestron و دیگری Meade است. تلسکوپ‌های شرکت Celestron از نظر اپتیکی از شرکتMeade  پیشی گرفته‌ است، اما شرکت Meade در بخش الکترونیکی تلسکوپ از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

تلسکوپ های عدسی دار دارای شفافیت بالاتری نسبت به نوع آینه دار هستند ولی دارای گشودگی کمتری نسبت به نوع آینه ای هستند به همین دلیل برای خرید تلسکوپ باید هدف خود را مشخص کنید. اگر می خواهید به مشاهده سیارات نزدیک و سطح این سیارات اقدام کنید نیاز به تلسکوپی دارید که دارای شفافیت بالا باشد برای دیدن سیارات نزدیک نیاز به گشودگی بالا نیست پس برای مشاهده سیارات نزدیک باید از نوع تلسکوپ های شکستی استفاده نمود البته نباید این تصور را کرد که همیشه این نوع تلسکوپ مناسب است بلکه این مقایسه بین دو تلسکوپ نسبتاً متشابه است.

برای دیدن سحابی ها و اجرام دور دست به خاطر کم بودن نور آنها باید از تلسکوپی استفاده کرد که دارای جمع آوری نور زیاد باشد که از بین این دو تلسکوپ، در صورت شبیه بودن به هم نوع انعکاسی آن مناسب تر است. پس:

شکستی: استفاده از عدسی، تصویر واضح تر، برای دیدن سطح سیاره ها مناسب است.

انعکاسی:  استفاده از آینه، گشودگی زیاد، برای دیدن اجسام دور مناسب است.

تلسکوپ بزرگ بهتر است یا کوچک؟

این حقیقت که تلسکوپ بزرگتر جزئیات بیشتر و اجرام کم نورتر را بهتر نشان می‌دهند بسیاری را به این باور می‌کشاند که تلسکوپ‌های کوچک ارزش خریدن ندارند، اما حتی یک تلسکوپ شکستی 60 میلیمتری می‌تواند با نشان دادن اجرام زیادی انسان را سال‌ها سرگرم و مجذوب کند. داشتن تلسکوپ‌های بزرگ دردسر هم دارد. برای حمل به حیاط، پشت بام، یا اتومبیل یا هنگام نصب این تلسکوپ‌ها، دردسرشان آشکار می‌شود؛ پس بهترین تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ نیست.

بهترین تلسکوپ، تلسکوپی است که همیشه بتوانید از آن استفاده کنید.

نکاتی برای خرید تلسکوپ

کلمات کلیدی : نکاتی,برای,خرید,تلسکوپ,نکاتی برای خرید تلسکوپ , صنايع هوافضا , مقالات علمي , نکاتی+برای+خرید+تلسکوپ+

تاریخ: دوشنبه 2013/04/22
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها