اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

خداحافظی با پدیده‌های رصدی سال 91

خداحافظی با پدیده‌های رصدی سال 91

سالی که پشت سر گذاشتیم، یکی از سال های مهم و پرخاطره برای علاقمندان به نجوم بود؛ چرا که در آسمان سال 1391 اتفاقات بسیار مهم و فراموش نشدنی افتاد که ساکنان زمین را شگفت زده کرد. اتفاقاتی که هر از چندگاهی شیفتگان آسمان را دور هم جمع کرد و به تماشای زیبایی های خود نشاند.

مهم ترین پدیده ای که در این سال اتفاق افتاد گذر سیاره زهره از مقابل خورشید بود که از آن به عنوان نادرترین پدیده قرن یاد می شود. چرا که تا حدود 200 سال دیگر، بشر شاهد وقوع چنین پدیده ای نخواهد بود.

 

خداحافظی با پدیده‌های رصدی سال 91

خورشید

گزارش ها، عکس ها، فیلم ها و گردهمایی های سال گذشته به خوبی بیانگر اهمیت این پدیده رصدی بوده است.

این پدیده در ایران با چشم غیر مسلح و تنها با در دست داشتن یک عینک ساده دارای فیلتر خورشیدی قابل رویت بود و رصدگران حرفه ای با استفاده از دوربین ها و تلسکوپ ها توانستند با عکس برداری از وقوع این پدیده، اطلاعات مفیدی در رابطه با محاسبه قطر زهره، محاسبه قطر خورشید، محاسبه فاصله آنها و بسیاری موضوعات دیگر به دست آورند.

و اما در روزهای دیگر سال هم شاهد پدیده های زیبای آسمان شب از جمله کسوف ها، خسوف ها، مقارنه ها، مقابله ها و… بودیم که به مهم ترین آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

فروردین:

*مقارنه نزدیک ستاره قلب الاسد با ماه.

(قلب الاسد یکی از نورانی ترین ستاره های صورت فلکی شیر، با قدر(درخشندگی) 4.1 است که بسیار زیبا در آسمان قابل رویت بود.)

اردیبهشت:

* بارش شهابی اتای دلوی که از بقایای دنباله دار مشهور هالی همه ساله آتش بازی جالبی در آسمان به راه می اندازد.

خرداد:

*گذر زهره از مقابل خورشید.

 

تیر:

*اختفای سیاره مشتری و اقمارش در پس هلال ماه.

هرگاه جرمی سماوی از مقابل جرم دیگری عبور کند و برای یک بازه ی زمانی آن را از دید ما مخفی کند ،اختفا روی داده است. معمولا ماه در حرکت خود به دور زمین از مقابل ستارگان و به طور کلی اجرام سماوی بسیاری عبور می کند که باعث وقوع پدیده اختفا می شود. البته به جز ماه اجرام دیگری نظیر سیارک ها نیز باعث مخفی ماندن ستارگان زمینه آسمان خواهند شد.

سالی که پشت سر گذاشتیم، یکی از سال های مهم و پرخاطره برای علاقمندان به نجوم بود؛ چرا که در آسمان سال 1391 اتفاقات بسیار مهم و فراموش نشدنی افتاد که ساکنان زمین را شگفت زده کرد

مرداد:

*اوج بارش شهابی برساووشی.

 

شهریور:

*اختفای ستاره ی 13  Tauri با قدر ظاهری حدود 5 توسط ماه 20 روزه. که در تمام نقاط ایران به جز شمال غربی به خوبی قابل رویت بوده است.

*مقابله سیاره نپتون.

(زمانی که زمین در مدارش بین خورشید و یک سیاره قرار می گیرد، اصطلاحا گفته می شود که مقابله رخ داده است.)

 

مهر:

*بارش شهابی جباری.

*هم نشینی مریخ و قلب العقرب.

(در کنار هم قرار گرفتن ظاهری خورشید، زمین و اجرام آسمانی را مقارنه یا هم نشینی می گویند.)

 

آبان:

*اختفای سیاره عطارد در پس ماه.

*اوج بارش شهابی اسدی.

آذر:

*مقارنه نزدیک سیارات زهره و زحل.

*بارش شهابی جوزایی که از بارش های مهم و پر شهاب سال است که در شرایط ایده آل قادر به مشاهده 120 شهاب در ساعت هستیم. تماشا و عکس برداری از این پدیده بسیار جذاب بوده و به راحتی انجام می گیرد.

*ماه گرفتگی نیم سایه ای.

(وقتی ماه سر از افق برآورده، به جای آنکه با خروج از غبار، رنگش از قرمز به سفید تغییر کند؛ چهره اش تیره تر می شود و به خاکستری می گراید. این همان رنگ نیم سایه زمین است که بر ماه افتاده. در این حالت اگر شما ناظر زمینی باشید، شاهد خسوف نیم سایه ای و اگر بر سطح ماه یاشید شاهد خورشید گرفتگی جزیی خواهید یود.)

 

دی:

*بارش شهابی دب اصغری.

*بارش شهابی ربعی.

 

بهمن:

*هم نشینی مشتری، ماه و خوشه پروین که با همراهی ستاره پرفروغ دبران صورت گرفت.

*مقارنه نزدیک عطارد و مریخ

البته باید توجه داشته باشید که اگر بخواهیم به تمامی پدیده های رصدی بپردازیم و وقوع همه آنها را با جزئیات شرح دهیم پدیده های بسیاری هستند که از آنها نام نبردیم. وقوع پدیده های رصدی فرصتی است تا هر چند وقت یک بار به طبیعت رفته و به دور از هیاهو و انواع آلودگی های شهری، به تماشای مناظر زیبای آسمان و زمین بنشینید.

 

 

منبع : سایت تبیان

خداحافظی با پدیده‌های رصدی سال 91

کلمات کلیدی : خداحافظی,با,پدیده‌های,رصدی,سال,91,خداحافظی با پدیده‌های رصدی سال 91 , صنايع هوافضا , مقالات علمي , خداحافظی+با+پدیده‌های+رصدی+سال+91+

تاریخ: شنبه 2013/03/09
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها