اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

حدس می زنید این عکس کجاست؟(2)

حدس می زنید این عکس کجاست؟(2)

عکاسان خورشید معتقدند که اثر لکه ی سیاه (لکه ای اشک مانند که هنگام برخورد ظاهری سیاره با لبه خورشید ایجاد می شود) بیشتراز آنکه مربوط به جو سیاره زهره باشد، به وضوح دوربین و یا تلسکوپ مرتبط است

در سلسله مطالب « حدس می زنید این عکس کجاست؟» قصد داریم شما را با تصاویری که اخترشناسان از جای جای کائنات تهیه می‌کنند آشنا سازیم. حالا به نظر شما دو تصویر بالا که قسمتی جدا شده از یک عکس کاملند متعلق به چه مکانی هستند؟

تصویر سمت چپ: سایه اقمار سیاره مشتری

حدس می زنید این عکس کجاست؟(2)

مشتری

در این نمای واضح از سطح سیاره مشتری شما میتوانید دو سایه تیره،  بر سطح نیمه بالایی سیاره را ببینید . این تصویر درزمانی گرفته شده که سیاره مشتری در حالت مقابله نسبت به زمین قرار داشته است. در این حالت زمین میان خورشید و سیاره دیگر قرار می گیرد و قرص کامل آن در تمام طول شب در آسمان دیده می شود.

اقمار گالیله ای مشتری که ایجاد کننده سایه ها هستند،  نیز در عکس دیده می شوند ، قمر گانمید در بالای تصویر و یو(آیو) در پایین آن قرار دارد. این تصویر وارونه و جهت شمال آن رو به پایین است.

 

تصویر سمت راست: گذر زهره از مقابل خورشید

حدس می زنید این عکس کجاست؟(2)

زهره

عبور نادر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید در سال1383 یکی از بهترین وقایع و زیباترین عکسهای گرفته شده را در تاریخ آسمان به ثبت رساند. تصاویر علمی در بسیاری از مناطقی که می توانستند این عبور را مشاهده کنند (مناطقی که در زمان گذر ، خورشید را در آسمان داشتند) تهیه شده: اروپا و قسمت اعظم آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی.

این پدیده برای دو سیاره عطارد و زهره که می توانند میان زمین و خورشید قرار بگیرند اتفاق می افتد و برای سیاره زهره این پدیده با فاصله 8 سال و سپس 120 سال بعد از آن اتفاق می افتد و دوباره در 8 سال بعدی این چرخه تکرار می شود. این پدیده زیبای خورشیدی درخرداد ماه 1391 نیز به وقوع پیوست. سیاره عطارد در هر قرن حدود 13 بار این پدیده را تجربه می کند.

به لحاظ علمی، عکاسان خورشید معتقدند که اثر لکه ی سیاه (لکه ای اشک مانند که هنگام برخورد ظاهری سیاره با لبه خورشید ایجاد می شود) بیشتراز آنکه مربوط به جو سیاره زهره باشد، به وضوح دوربین و یا تلسکوپ مرتبط است.

منبع :سایت تبیان

حدس می زنید این عکس کجاست؟(2)

کلمات کلیدی : حدس,می,زنید,این,عکس,کجاست؟(2),حدس می زنید این عکس کجاست؟(2) , صنايع هوافضا , مقالات علمي , حدس+می+زنید+این+عکس+کجاست؟(2)+

تاریخ: پنج‌شنبه 2013/02/28
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها