اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

تصاویر چراغ خاموش شهرهای جهان

تصاویر چراغ خاموش شهرهای جهان

وجود چراغ های غیر استاندارد و نورپردازی های غیر اصولی در سطح شهرهای مختلف باعث هدایت نور به سمت آسمان می گردد. منحرف شدن نور به سمت آسمان علاوه بر هدر دادن انرژی باعث روشن شدن زمینه آسمان نیز می شود و این روشنایی مانع از دیده شدن ستارگانی می شود که نور کمتری از زمینه آسمان دارند.

تصاویر چراغ خاموش شهرهای جهان

شب

::شب تاریک توکیو::

برای روشن شدن مطلب به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما شمعی را در فاصله ای 50 متری خود در یک مکان تاریک قرار داده اید. در این حالت شما به راحتی می توانید نور شمع را تشخیص دهید. اما اگر در فاصله 10 متری شما تعداد زیادی پروژکتور روشن شود و محیط پیرامون شما را روشن سازد، در این حالت شما دیگر قادر به تشخیص نور شمع نیستید.

این دقیقا همان اتفاقیست که باعث می شود منجمان نتوانند سوژه های رصدی خود را در آسمان شهرها دنبال کنند و مجبور می شوند برای رویت آن ها به بیابان ها و مناطق بکر طبیعی پناه ببرند. در بیست سال اخیر نورپردازی های غیر اصولی و غیر استاندارد در سطح شهرهای مختلف جهان از جمله ایران رشد فزاینده ای داشته است که در چند سال اخیر برخی اصطلاحات بر روی آن ها انجام گرفته است.

::شب تاریک نیویورک- محل برج‎‏های دوقلو::

آیا می‌توانید زمانی را تصور کنید که هر شب یک نفر همه چراغ‌های شهر را خاموش می‌کرد تا ما بتوانیم به بالا نگاه کنیم و برای چند دقیقه از تماشای طبیعت فراموش‎شده آسمان لذت ببریم؟؟ مطمئنم این مناظر بسیاری از افراد را وا می‌داشت که بایستند و فکر کنند، و شاید بفهمند که چرا نیاکان ما این چنین مسحور آسمان بودند. به هر حال، احتمالا ستاره‌ها اولین الهام بخش افسانه‌ها و نخستین کشفیات علمی هم بوده‌اند.

وجود چراغ های غیر استاندارد و نورپردازی های غیر اصولی در سطح شهرهای مختلف باعث هدایت نور به سمت آسمان می گردد. منحرف شدن نور به سمت آسمان علاوه بر هدر دادن انرژی باعث روشن شدن زمینه آسمان نیز می شود و این روشنایی مانع از دیده شدن ستارگانی می شود که نور کمتری از زمینه آسمان دارند

سری عکس‌های «شهرهای تاریک» از تیری کوهن، که در این مطلب آن ها را مشاهده می کنید واقعا شگفت‌آور است. نه تنها به این دلیل که به دقت، ستارگان آسمان شهرهای بزرگ را بدون ذره‌ای نور چراغ ترسیم می‌کند، بلکه از این جهت که این تصاویر به ما یاداوری می‌کنند که شهرنشین‌ها هر شب از تماشای چه نمایش بی‌نظیری محروم هستند.

::شب تاریک شانگهای::

کوهن برای گرفتن این عکس‌ها به مکان‌هایی با همان عرض جغرافیایی شهرها، اما در فاصله‌ای بسیار دور از آنها مسافرت کرد. در حالی که لس آنجلس، سن‌فرانسیسکو و ریودوژانیرو  با مصرف چندین گیگاوات برق، شب را روشن‌تر از روز کرده‌اند، مکان‌هایی مثل پارک ملی جاشوا تری، صحرای موهاوی و آمازون کاملا تاریک‌ند. آسمان در این نقاط دقیقا به همان شکلی است که در همتاهای شهری آنها باید دیده می‌شد، ولی از آنجایی که زمین بر روی محور خودش می‌چرخد، تفاوت تنها در زمان دیده شدن هر منظره در آسمان است. کوهن از این آسمان‌ها عکاسی کرد و عکس‌ها را به نحوی با تعدادی از تصاویر شهرها ترکیب کرد که چنین به نظر برسد که تنها با ستاره‌ها روشن شده‌اند. نتیجه کار او چیزی است که در اینجا می بینید.

 ::شب تاریک سن‏فرانسیسکو::

اگر هرگز آسمان را اینگونه ندیده‌اید، به شما توصیه می‌کنم که حتما این کار را بکنید. به نواحی تاریک اطراف شهرتان بروید. نیازی به رفتن به پارک ملی کویر، کویر مصر یا بر فراز قله‏های مرتفع نیست. چند ده کیلومتر فاصله گرفتن از شهرهای بزرگ هم برای این کار کافی است. به شما قول خواهیم داد که با خاموش کردن چراغ‌ها، شما چراغ‌های درونتان را روشن می کنید.

::شب تاریک ریودوژانیرو::

لذت دیدن آسمان پرستاره و جلوگیری از گسترش آلودگی نوری دلیلی شد برای انجام برنامه ای بین المللی به نام ساعت زمین. قبل از اختراع برق كسی تصور نمی‌كرد شاید روزی برسد كه میلیون‌ها نفر چشم انتظار تنها ساعتی باشند كه چراغ‌های خود را خاموش كنند و هر كس با توجه به علاقه خویش یاور این حركت نمادین شود. حركتی كه اولین بار در سال 2007 در حالی برگزار شدكه تنها در استرالیا دو میلیون و 200 هزار نفر عضو عادی و دو هزار عضو سازمانی داشت اما تا سال 2009 میلیون ها نفر از چهار هزار شهر در 88 كشور عضو آن شدند و این آمار تا سال 2012 به 5200 شهر و 135 كشور از سراسر دنیا رسید.

حركت ساعت زمین توسط صندوق جهانی حیات وحش  (World Wildlife Fund)به جهت جلب افكار عمومی به گرمایش زمین پایه ریزی شد. در آخرین شنبه ماه مارس دوست داران كره خاكیمان، با خاموش کردن چراغ‌های اضافی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح فوق مشاركت می کنند. شهرداری‌ها و مدیران شهری نیز با خاموش كردن نماد شهر و یا كشورشان با این حركت نمادین همراهی می كنند.

::شب تاریک لس‎آنجلس::

شاید هزاران نفر ساعت برای تحقق  ساعت زمین تلاش شده است تا توجه دنیا را به گرمایش زمین جلب کند و این حداقل حركتی است كه دلسوزان حفظ كره زمین دل به آن خوش كرده‌اند. در این ساعت مردم دنیا با هم همدل شده و چراغ‌های خود را خاموش می‌كنند تا شاید كمی دمای این كره كاهش یابد؛ هر كس به اندازه توان خود. از خاموشی چراغ اتاق‌خواب گرفته تا همه چراغهای ساختمان‌ها، هتل‌های بزرگ و مكان‌های دیدنی و تاریخی.

منبع : سایت تبیان

تصاویر چراغ خاموش شهرهای جهان

کلمات کلیدی : تصاویر,چراغ,خاموش,شهرهای,جهان,تصاویر چراغ خاموش شهرهای جهان , صنايع هوافضا , مقالات علمي , تصاویر+چراغ+خاموش+شهرهای+جهان+

تاریخ: یکشنبه 2013/02/24
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها