اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

خورشید در تیررس دانشمندان

خورشید در تیررس دانشمندان

چند وقتی است که زمین وارد یک دوره 11 ساله از فعالیتهای خورشیدی شده است. افزایش چشمگیر تعداد لکه های خورشیدی تغییراتی را در یونسفر زمین و پوسته پلاسمای بالای اتمسفر ما ایجاد می کند. برخی از کارشناسان از این مسئله واهمه دارند که نسل کنونی فناوری ناوبری ماهواره ها که تاکنون افزایش فعالیت خورشیدی را تجربه نکرده اند و تغییراتی که در یونسفر زمین ایجاد می شوند، مشکلاتی را در جی پی اس ها و سایر سیگنالهایی که از فضا فرستاده می شوند ایجاد کند.

خورشید در تیررس دانشمندان

خورشید

طوفانهای فضایی موضوعات علمی تخیلی نیستند، بلکه آنها می توانند بر همه چیز از بانکها گرفته تا بیمارستانها تأثیرگذار باشند. از تأثیرات احتمالی روی سیستمهای رادیویی می توان به تأخیر سیگنال اشاره کرد. این مسئله یک عامل مشکل زا برای ماهواره های ناوبری است که میزان دقت آنها یک میلیاردم ثانیه است.

این درحالی است که دانشمندان برای رویارویی با طوفانهای خورشیدی سخت تر آماده می شوند و برای نظارت بر تأثیرات این طوفانها بر اتمسفر بالایی زمین و تبعات آن برای ماهواره های ناوبری و ارتباطات، سازمان فضایی اروپا یک مجموعه ایستگاه های زنجیره ای را در سراسر جهان تأسیس می کند.

درحال حاضر به علت حرکت میدان مغناطیسی خط استوای خورشیدی با سرعتی سریعتر از قطبهای خورشیدی، خطوط میدان مغناطیسی خورشیدی در پر اختلال ترین حالت خود به سر می برد. این امر موجب شده است که لکه های خورشیدی بزرگی روی سطح خورشید ایجاد شود و میزان درخشندگی خورشید حدود 0.1 درصد افزایش یافته است.

مأموریت رصدخانه دینامیک خورشیدی در فوریه 2012 به منظور ثبت تصاویر بی سابقه از خورشید، شراره های خورشیدی و سایر رویدادهای هواشناسی فضایی به فضا پرتاب شد. تا دسامبر 2012، این فضاپیما بیش از 100میلیون تصویر از خورشید ارائه کرده که این میزان معادل 8 ساعت برنامه تلویزیونی در یک روز به مدت چهار ماه است

در همین راستا دانشمندان ناسا تصاویر دیدنی از فوران خورشیدی با ارتفاع 90 مایل را منتشر کردند. تصاویر اتمسفر خارجی خورشید شواهدی از وجود نوارهای مغناطیسی فراهم می‌آورد که به باور دانشمندان این منطقه را تا 4 میلیون درجه سیلیسوس داغ می‌کند. زمانی فوران‌ها روی می‌دهد که به خاطر چرخش پلاسما بر روی سطح خورشید دسته کوچکی از میدان‌های مغناطیسی به دور یکدیگر بپیچند. این ساختارهای 90 مایلی پویا، انرژی لازم را برای داغی تاج خورشید فراهم می‌آورند.

اکنون مشخص شده است دستکم دو ساز و کار گرمایشی در کار است از جمله فرآیندی موسوم به امواج الکترومغناطیسی که به پلاسما نفوذ و انرژی خود را به ذرات اجزای آن منتقل می‌کند. اما گرمای بیشتری که لازم است تاج خورشید را به دمای فوق العاده بالا برساند، از فروپاشی و شکل‌گیری دوباره نوارهای مغناطیسی ناشی می‌شود.

دکتر جاناتان سرتین از مرکز پرتاب فضایی مارشال ناسا و همکارانش از کاوشگر “تصویربردار تاج خورشیدی کیفیت بالا” (Hi-C) که جولای سال گذشته با یک موشک به فضا پرتاب شد استفاده کرده و به 5 دقیقه داده پیش از ورود دوباره به جو زمین دست یافتند.این تلسکوپ به پلاسمای تاج خورشید دارای دمای حدود 1.5 میلیون درجه سیلسیوس خیره شده و تصاویری با شفافیت 5 برابر بیش از تصاویر آرشیوی پیشین تهیه کرده است.

البته فضاپیماهایی دیگری نیز برای کسب اطلاعات بیشتر چشم به خورشید دوخته اند. یکی از این فضاپیما که رصدخانه دینامیک خورشیدی نام دارد، عامل اصلی گرفتن شگفت انگیزترین تصاویر از شراره های خورشیدی و سایر رویدادهای هواشناسی خورشید است.

ابزارهای این فضاپیما تصاویر را با وضوح بالای 4096 در 4096 پیکسل ارائه می کند، این میزان چهاربرابر وضوح یک تلویزیون اچ دی معمولی است. وضوح تصاویر رصدخانه دینامیک خورشیدی حتی از دستگاه های آلترا اچ دی که در سال 2013 و در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک لاس وگاس معرفی شدند بیشتر است. درحالی که تلویزیونهای آلترا اچ دی وضوحی چهاربرابر تلویزیونهای اچ دی عادی را دارند، تصاویر این فضاپیما دو برابر وضوح صفحه تلویزیونهای آلترا اچ دی است.

::رصدخانه دینامیک خورشیدی تصاویری با وضوح بالا می گیرد که حتی نسل جدید تلویزیونها که ازآنها با:: ::عنوان آلترا اچ دی یاد می شوند نیز نمی توانند وضوح کامل این تصاویر را نمایش دهند::

 

تصاویری با چنین جزئیات نشان دهنده ویژگیهای خورشید با اندازه های 322 کیلومتر از سطح خورشید است که می تواند به محققان کمک کند عواملی را که موجب فورانهای بزرگ خورشیدی و یا فوران تاج خورشیدی (CME) شده، رویدادهایی که به سمت زمین حرکت کرده و در کار ماهواره های ما اختلال ایجاد می کند. درحالی که 322 کیلومتر ممکن است سطح بسیار وسیعی به نظر برسد اما باید در نظر داشت که قطر خورشید به 1.3 میلیون کیلومتر می رسد.

مأموریت رصدخانه دینامیک خورشیدی در فوریه 2012 به منظور ثبت تصاویر بی سابقه از خورشید، شراره های خورشیدی و سایر رویدادهای هواشناسی فضایی به فضا پرتاب شد. تا دسامبر 2012، این فضاپیما بیش از 100میلیون تصویر از خورشید ارائه کرده که این میزان معادل 8 ساعت برنامه تلویزیونی در یک روز به مدت چهار ماه است.

منبع : سایت تبیان

خورشید در تیررس دانشمندان

کلمات کلیدی : خورشید,در,تیررس,دانشمندان,خورشید در تیررس دانشمندان , صنايع هوافضا , مقالات علمي , خورشید+در+تیررس+دانشمندان+

تاریخ: یکشنبه 2013/02/17
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها