اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

فناوری نانو و دندان پزشکی

فناوری نانو و دندان پزشکی

نانوربات‌ها در دندان‌پزشکی

دانشمندان معتقدند با پیشرفت در زمینه مهندسی، فناوری نانو و دندانپزشکی و دستیابی به درک عمیق‌تری از ساختمان دندان، می‌توان ماشین‌های میکرویی و روبات‌های نانومتری نیرومند و متخصص را طراحی کرد و به وسیله آنها در ابعاد نانومتری به تعمیر و ترمیم بافت‌ها و دندان‌ها پرداخت. این روبات‌ها علاوه بر قابلیت انجام تعمیرات در سطح دندان، می‌توانند در موارد زیر نیز به دندانپزشک کمک نمایند.می توان گفت نانوربات ها بزرگترین آینده دندانپزشکی درفناوری نانو است.

فناوری نانو و دندان پزشکی

دندانپزشکی

امروزه ساخت ربات ها در ابعاد میكرو و نانو یكى از اهداف گروه هاى تحقیقاتى پزشكى و دندان پزشكى به حساب مى آید؛ به گونه اى كه جراحان آینده، شامل روبات هاى ریزى هستند كه وارد بدن ما مى شوند و كار خودرا بدون اینكه نیاز به باز كردن بدن

بیمار داشته باشند، از درون انجام مى دهند. در دندانپزشکی ربات هایى با قابلیت تعمیرا ت در سطح دندان است.

بیهوشی موضعی دهانی

در دوره نانودندان‌پزشکی یک سوسپانسیون کلوئیدی شامل میلیون‌ها ربات دندانی فعال و ضددرد در مقیاس میکرونی به لثه بیمار به طور آرام تزریق خواهد شد. پس از تماس با سطح تاج دندان یا مخاط، نانوربات‌های به حرکت در آمده از روش‌های مختلف خود را به پالپ یا عصب دندانی می‌رسانند.

پس از قرار گرفتن در پالپ، روبات‌های دندانی ضددرد می‌توانند به دستور دندانپزشک سبب از بین رفتن هرگونه حسی در دنـدان مشخصی که نیاز به درمان دارد، گردنـد. بعد از اینکه مراحل درمانی کامل شد، دندانپزشک به نانوربات‌ها فرمان می‌دهد تا تمام حس‌ها را بازگردانند و از همان راهی که وارد شده‌اند، از دندان خارج گردند.

دهان شویه های نانو رباتی

دهان شو یه هاى نانورباتى می توانند از دهان شو یها و یا از خمیردندان ها، وارددهان شده و قادر خواهند بود، تمامى سطوح بالا و پائین لثه ا ى را از خوردگى محافظت نموده و مواد آلى متابولیسمى به دام افتاده را تبدیل به گازى بى ضرر و بد بو گردانند و لایه هاى جرم را ازبین برند.

این نانو ربا تهاى دندانى كوچك و نامرئى به ابعاد 1 تا 10میكرون خواهند بود كه با سرعت 1 تا 10 میكرون بر ثانیه بر روى

سطح دندان به حركت در مى آیند و از خصوصیاتشان می توان ارزان بودن و ایمنى را نام برد؛ زیرا آ نها می توانند خود را به راحتى درصورت خورده شدن، غیر فعال نمایند.

نانوپودر هیدروكسى آپاتیت

هیدروكسى آپاتیت، كاربردهاى فراوانى درپزشكى و دندانپزشكى از جمله جایگزی نسازى بافت استخوانى و پوشش دهى كاشتنی  هاى بدن دارد. پژوهشها نشان داده اند كه هیدروكسى آپاتیت نانو ساختار،خواص مکانیکی بالاتروزیست سازگاری مطلوب تری نسبت به نمونه های میکرومتری درمحیط بدن ازخودنشان مى دهد. این خواص، هنگامى در حالت بهینه قرار مى گیرند كه ذرات نانومترى هیدروكسى آپاتیت از اندازه و شكل یكنواخت برخوردار باشند. رسوب دهى زیستى از جمله رو شهاى تولید هیدروكسى آپاتیت نانوساختاراست.

 امروزه ساخت ربات ها در ابعاد میكرو و نانو یكى از اهداف گروه هاى تحقیقاتى پزشكى و دندان پزشكى به حساب مى آید؛ به گونه اى كه جراحان آینده، شامل روبات هاى ریزى هستند كه وارد بدن ما مى شوند و كار خودرا بدون اینكه نیاز به باز كردن بدن بیمار داشته باشند، از درون انجام مى دهند

هنوز از زمانى كه استفاده از بیوسرامیك هیدروكسى آپاتیت به عنوان ماد ه اى مناسب جهت ساخت و پوشش دهى

كاشتنی هاى مورد استفاده در پزشكى و دندانپزشكى آغاز شد، سا لهاى زیادى نمى گذرد. در طى این سال ها، پژوهشهاى فراوانى پیرامون استفاده از این ماده صورت گرفته و بسیارى از قابلیتهاى پنهان آن جهت استفاده در مصارف زیستى شناخته شده است.

هیدروكسى آپاتیت ساختار و تركیب شیمیایى مشابه با بخش معدنى استخوان و دندان دارد. این بیوسرامیك می تواند برهم كنش مناسبى با بافتهاى استخوانى داشته باشد و سبب اتصال و رشد سلو لهاى استخوانى شود. بدن انسان نیز هیدروكسى آپاتیت را به عنوان یك ماده بیگانه نمی شناسد و سبب دفع آن به وسیله ى سامانه ایمنى بدن نمى شود. تمام این خواص سبب ساز استفاده از هیدروكسى آپاتیت براى ساخت كاشتنی هاى پزشكى و یا پوشش دهى كاشتنی ها شده است. پوشش دهى كاشتنی ها با هیدروكسى آپاتیت سبب رشد استخوان درون پوشش شده و از این طریق تثبیت زیست كاشتنى در بدن صورت می گیرد.

گسترش فناورى نانو دریچه هاى جدیدى به استفاده از هیدروكسى آپاتیت در پزشكى و دندانپزشكى گشوده است. پژوهشها نشان داده اند كه هیدروكسى آپاتیت نانوبلورین، خواص مكانیكى بالاتر و زیست سازگارى مطلوب ترى نسبت به نمونه هاى میكرومترى در محیط بدن نشان مى دهد. پودرهاى هیدروكسى آپاتیت نانوساختار قابلیت تف جوشى مناسب تر و چگالى نسبى بالاترى را نسبت به پودرهاى با اندازه دانه میكرونى نشان مى دهد كه موجب بهبود چقرمگى شكست و دیگر خواص مكانیكى آن مى شود. هیدروكسى آپاتیت نانوساختار چسبندگى و افتراق سلو لهاى استخوان ساز، همبندى با استخوان و رسو ب گذارى مواد معدنى روى سطح كاشتنى را افزایش مى دهد و همچنین زیست فعالى بهترى در مقایسه با هیدروكسى آپاتیت درشت دانه ارائه مى دهد.

 هیدروكسى آپاتیت نانو ساختار، خواص مکانیکی بالاتروزیست سازگاری مطلوب تری نسبت به نمونه های میکرومتری در محیط بدن از خود نشان مى دهد

کاهش عصب‌کشی با استفاده از نانوفیلم‌ها

محققان توانسته‌اند به یکی از بزرگ‌ترین تحولات درمانی در حوزه دندانپزشکی دست یابند. آنها توانسته‌اند با درمان کانال ریشه دندان، به‌جای آنکه عمل عصب‌‌کشی را انجام داده و یک دندان مرده درون دهان باقی بگذارند، دندان بیمار را درمان کرده و آن را به زندگی بازگردانند. این پژوهشگران می‌گویند فرایندهایی که روی ریشه دندان صورت می‌گیرند، هر ساله مانع از دست دادن دندان توسط میلیون‌ها نفر می‌شوند. یک دندانپزشک در طول فرایند عصب‌کشی، بافت نرم درون دندان آسیب دیده را که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است، از بین می‌برد. «جایگزینی احیاکننده حفره میانی» (“Regenerative endodontics”‌) که به‌معنی تولید بافت دندانی نرم جدید و جایگزینی بافت آسیب‌دیده با این بافت جدید است، این قابلیت را دارد که جایگزین عصب‌کشی شود.

این دانشمندان توانسته‌اند یک فیلم نانومقیاس چندلایه به ضخامت تنها یک پنجاه هزارم موی انسان تولید نمایند که حاوی ماده‌ای است که می‌تواند به تولید مجدد بافت نرم دندان کمک کند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که این ماده که هورمون تحریک‌کننده آلفا ملانوسیت یا آلفا MSH نامیده می‌شود، ویژگی ضدالتهابی دارد.

این پژوهشگران در بررسی‌های آزمایشگاهی خود نشان داده‌اند که ترکیب آلفا MSH با یک پلیمر پراستفاده، ماده‌ای تولید می‌کند که مانع از التهاب فیبروبلاست‌های بافت نرم دندان می‌شود. فیبروبلاست‌ها اصلی‌ترین نوع سلولی هستند که در بافت نرم دندان یافت می‌شوند. همچنین حضور نانوفیلم‌های حاوی آلفا MSH موجب افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود. بنابر گفته دانشمندان این امر می‌تواند به احیای دندان‌های آسیب‌دیده کمک کرده و نیاز به عصب‌کشی‌های دندانی را کاهش دهد.

بادوام کردن دندان های حساس با نانو ذرات طلا

براساس تحقیقات دانشمندان تایوانی، قراردادن نانو ذرات طلا بر روی سطح یك دندان حساس و سپس تثبیت آنها با استفاده از یك لیزر، می‌تواند دوام دندان حساس را برای مدت طولانی افزایش دهد.

این روش كه محققان “دانشگاه ملی چونگ – چنگ” و “بیمارستان عمومی بودهیست دالین تزوچی” آن را ابداع كرده‌اند آماده است تا بر روی دندان‌های اصلی در یك دوره كوتاه  12تا 24 ماهه آزمایش شود.

در این گزارش آمده است، ظاهرا دندان‌های حساس شامل تعداد زیادی لوله‌های رابط داخلی كوچك هستند كه به سیال اجازه می‌دهند از بین دندان ها عبور كند .عبور سیال باعث سایش مكانیكی انتهای عصب‌ها در فصل مشترك میان عاج دندان و گوشت می‌شود.

این گروه تحقیقاتی برای درمان این شرایط به سادگی این سوراخ‌های ریز را با نانو ذرات طلایی كه قطر آنها ”ھ 30نانو متر بود، پر كردند. برش‌های عمودی از یك سطح آزمایش تهیه شده از یك دندان انسان، نشان دادند كه نانوذرات طلای این گروه تحقیقاتی تا عمق حدود دو میكرومتر نفوذ كرده‌اند.

 

منبع : سایت تبیان

 

فناوری نانو و دندان پزشکی

کلمات کلیدی : فناوری,نانو,و,دندان,پزشکی,فناوری نانو و دندان پزشکی , فناوري نانو , مقالات علمي , فناوری+نانو+و+دندان+پزشکی+

تاریخ: شنبه 2013/02/16
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها