اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

زندگی در 800 کیلومتری زیر زمین

زندگی در 800 کیلومتری زیر زمین

هنگامی که نمونه آب بدست آمده از دریاچه ویلانز در زیر میکروسکوپ قرار گرفت، درخشش سبزرنگ سلولهای حاوی رنگ حساس به دی‌ان‌ای در آن قابل مشاهده بود که اولین گواه وجود حیات در یک دریاچه دوره یخبندان در قطب به شمار می‌رود.

زندگی در 800 کیلومتری زیر زمین

زندگی

 

دانشمندان مسۆول پروژه حفاری دریاچه ویلانز موسوم به WISSARD از این پس با احتیاط بیشتری کار خواهند کرد. آنها باید نشان دهند که آیا این سلولهای درخشان سبز زنده بوده و قابل کشت در آزمایشگاه هستند.

آنها همچنین آزمایشاتی را برای کسب اطمینان از بومی بودن این میکروبها در دریاچه و عدم ارتباط آنها به آلودگی در اثر فرآیند حفاری انجام خواهند داد. سال گذشته، دانشمندان روسی آب دریاچه وستوک را که از عمق و اندازه بیشتری برخوردار بوده، آزمایش کردند اما تنها میکروبهای کشف شده به گونه‌های سطحی مرتبط بودند که احتمالا از مواد شیمیایی آلوده حفاری به دریاچه منتقل شده بودند.

تیمهای روسیه و آمریکا با امید شناسایی شواهدی از شکلهای حیات که برای هزاران یا میلیونها سال در تاریکی زندگی کرده‌اند، در حال حفاری این دریاچه‌ها هستند. از لحاظ نظری، چنین موجوداتی می‌توانند دور از مواد معدنی در سنگهای دفن شده در اعماق آب با اکسیژن حل شده در آب زندگی کنند.

 کشف شکلهای بدیع حیات در این مناطق می‌تواند مرزهای جدیدی را برای زیست‌شناسان باز کند. حتی اگر موجودات کشف شده در این مناطق عجیب نباشند نیز، این ماموریتها می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده در قمرهای پوشیده از یخ مشتری و زحل هموار کند

چون تاكنون تنها با یك شكل حیات مواجه بوده ایم، دانشمندان در تعریف كلی حیات كه به اشكال دیگر هم قابل تعمیم باشد اختلاف نظر دارند. قطعاً می توانیم ویژگی های ظاهری موجودات زنده را وصف كنیم اما این كافی نیست. برای مثال نمی توان موجودات زنده را گونه ای تعریف كرد كه مواد غذایی می گیرند و مواد زاید را دفع می كنند، زیرا اغلب وسایل نقلیه هم همین كار را انجام می دهند.

البته مفهوم حیات در مقاطع گوناگون توسط زیست شناسان و فلاسفه مورد بحث قرار گرفته است اما احتمالاً بهترین تعریف این است که: حیات نظام شیمیایی خودكفایی است كه وجود دارد و قادر است تكامل یابد. البته همان طوری كه گفته شد این تعریف فعلاً جوابگوی همان شكل حیاتی است كه سال هاست در زمین می شناسیم و ممکن است در آینده دچار تغییر شود. اما در هر صورت تعریف درست شكل حیات آن است كه مشخصات و ویژگی‌های مشترك در میان همه گونه‌های موجودات را داشته باشد. شاید مهم ترین ویژگی مشترک در بین موجودات همان صفت وجود داشتن و تکامل باشد.

جریان یخی ویلانز یک رودخانه یخچالی است که از صفحه یخی غرب قطب جنوب تا فلات یخ راس گسترده شده است. دریاچه ویلانز در عمق 800 متری زیر یخ با فاصله 680 کیلومتر از قطب جنوب قرار دارد. گروه آمریکایی در اوایل هفته جاری پس از چند روز حفاری از اتصال چاه به دریاچه خبر داده بودند.به گفته دانشمندان این دریاچه بر خلاف تصورات پیشین که حدود شش تا 9 متر تخمین زده شده بود، تنها 1.5 تا دو متر عمق دارد. اولین نمونه‌های آب بدست آمده از این دریاچه حاوی فیلهای قدیمی از دیاتومهای مرده بود. تصور می‌شود که این موجودات دریایی از غرب قطب به سوی دریاچه کشیده شده‌اند.

بررسی دریاچه ویلاتز و دیگر دریاچه‌های مرتبط با عصر یخبندان باید بتواند درک بهتری را از تاریخچه آب‌وهوای قطب جنوب و همچنین تعامل طولانی‌مدت بین یخ و آب و سنگ زیرین این قاره به دست دهد.

کشف شکلهای بدیع حیات در این مناطق می‌تواند مرزهای جدیدی را برای زیست‌شناسان باز کند. حتی اگر موجودات کشف شده در این مناطق عجیب نباشند نیز، این ماموریتها می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده در قمرهای پوشیده از یخ مشتری و زحل هموار کند. چگونگی پیدایش حیات در طول تاریخ ذهن بشر را پیوسته به خود مشغول كرده است. در واقع داستان یافتن حیات فرازمینی و مکان مناسب برای زندگی موجودات زنده، از زمانی آغاز شد که بشر فهمید در چه دنیای عظیمی زندگی می کند.  تا اواخر قرن گذشته، فناوری ما آن قدر پیشرفت نكرده بود كه پاسخ این معما را خارج از دایره‌ی حدس و گمان و نزدیك‌به دنیای منطقی پیدا كنیم. با افزایش سطح دانش بشر درباره محیط اطرافمان و میلیون‌ها شكل دیگر حیات كه امروزه روی زمین وجود دارند یا حتی منقرض شده‌اند، تصورمان درباره‌ی منشا و ماهیت حیات متحول شده است.

منبع : سایت تبیان

زندگی در 800 کیلومتری زیر زمین

کلمات کلیدی : زندگی,در,800,کیلومتری,زیر,زمین,زندگی در 800 کیلومتری زیر زمین , صنايع هوافضا , مقالات علمي , زندگی+در+800+کیلومتری+زیر+زمین+

تاریخ: سه‌شنبه 2013/02/12
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها