اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

داروی شیمی درمانی تولید می‌شود

داروی شیمی درمانی تولید می‌شود

فیلگراستیم شکل مصنوعی ( G-CSFفاکتور محرک کلنی گرانولوسیت) است، نوعی پروتئین طبیعی که عامل تولید گلبولهای سفید خون است. کمبود G-CSF خطر عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد.

داروی شیمی درمانی تولید می‌شود

شیمی درمانی

این دارو مغز استخوان را وادار به تولید گلبول‌های سفید خون می‌کند و به این ترتیب از خطر عفونت می‌کاهد و سبب ورود سلول‌های مغز استخوان به خون می‌شود تا در آنجا تجمع کنند و بیماری مغز استخوان درمان شود یا در طول درمان سرطان پیشرفته جایگزین مغز استخوان از دست رفته شود.

این دارو برای درمان بیماران مبتلا به نوتروپنی مادرزادی (کمبود G-CSF)، برخی بیماران ایدزی و کسانی که به تازگی مقدار زیادی شیمی درمانی یا پرتو درمانی در خلال پیوند مغز استخوان یا برای درمان سرطان دریافت کرده‌اند تجویز می‌شود.

دانش فنی این دارو در اختیار یکی از شرکت‌های دارویی آمریکا است و در ایران نیز اخیرا محققان کشور پروژه‌ای را برای تولید این دارو در دستور کار دارند.

اصغر طاهری- عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، تولید پروتئین‌های نوترکیب را از زمینه‌های تحقیقاتی این دانشگاه نام برد و گفت: تولید داروی G- CSF یکی از پروژه‌های تحقیقاتی این دانشگاه است که با همکاری دانشگاه مالک اشتر در دستور کار قرار دارد.

 این دارو مغز استخوان را وادار به تولید گلبول‌های سفید خون می‌کند و به این ترتیب از خطر عفونت می‌کاهد و سبب ورود سلول‌های مغز استخوان به خون می‌شود تا در آنجا تجمع کنند و بیماری مغز استخوان درمان شود یا در طول درمان سرطان پیشرفته جایگزین مغز استخوان از دست رفته شود

وی داروی G- CSF را داروی فیلگراستیم دانست و ادامه داد: این دارو تاکنون از یکی از شرکت‌های دارویی آمریکا به عنوان تنها شرکت تولید کننده این دارو به کشور وارد می‌شده است.

طاهری با اشاره به عملکرد این دارو در بدن خاطرنشان کرد: تزریق این دارو در بدن موجب افزایش نوتروفیل‌های بدن و در نتیجه ارتقای سیستم دفاعی بدن می‌شود. نوتروفیلها بیش از 60 درصد گلبول‌های سفید خون را تشکیل می‌دهند و توانایی بیگانه خواری را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه این دارو برای بیماران شیمی درمانی تجویز می‌شود، یادآور شد: زمانی که بیماران مبتلا به سرطان شیمی درمانی می‌شوند و یا نوتروفیل‌های بدن بیماران شیمیایی کاهش می‌یابد، مصرف این دارو موجب ارتقای سیستم ایمنی آنها می‌شود.

طاهری با بیان اینکه مصرف این دارو در کشور بالا است، اضافه کرد: قیمت این دارو حدود 110 دلار است در حالی که اگر بخواهیم در داخل تولید کنیم قیمت آن حدود 10 دلار می‌شود.

این محقق با اشاره به مراحل انجام تحقیقات برای تولید این دارو، اظهار داشت: مطالعات فرمولاسیون و پایداری دارو انجام و وارد مطالعات کلینیکی شده است.

داروی شیمی درمانی تولید می‌شود

کلمات کلیدی : داروی,شیمی,درمانی,تولید,می‌شود,داروی شیمی درمانی تولید می‌شود , پزشكي و سلامت , داروی+شیمی+درمانی+تولید+می‌شود+

تاریخ: پنج‌شنبه 2013/02/07
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها