اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

فوران مرکز کهکشان

فوران مرکز کهکشان

فوران مرکز کهکشان

جریان عظیمی از ذرات باردار که از مرکز کهکشان راه شیری نشأت گرفته‌اند، با سرعتی بالاتر از سرعت صوت در حرکتند. دانشمندان این جریان را با رادیوتلسکوپ ۶۴ متری پارکس Parkes ثبت و از آن نقشه‌ای (تصویر بالا) تهیه کرده‌اند.
گروهی از اخترشناسان استرالیایی، آمریکایی،‌ایتالیایی و هلندی این پدیده را که شاید به نوعی به پدیده‌ی «حباب‌های فرمی» مربوط باشد، رصد و بررسی کرده‌اند. دانشمندان در سال ۲۰۱۰/۱۳۸۹ با تلسکوپ فضایی فرمی حباب‌هایی از پرتو گاما و ایکس در مرکز کهکشان کشف کردند که ۲۵ هزار سال نوری پالا و پایین صفحه‌ی کهکشان گسترده شده‌اند و نام آن‌ها را حباب‌های فرمی گذاشتند.

اما مقدار انرژی این جریان ذرات باردار بسیار زیاد است، میلیون‌ها برابر انرژی‌ای که از انفجار ابرنواختری به وجود می‌آید، اما منبع انرژی همچنان برای دانشمندان به‌صورت راز باقی‌مانده است. این انرژی تا ۵۰ هزار سال نوری پیرامون صفحه‌ی کهکشان گسترده شده است. لیستر استیولی-اسمیت Lister Staveley-Smith یکی از اعضای این گروه می‌گوید: «منظومه‌ی شمسی تقریباً با مرکز کهکشان ۳۰ هزار سال نوری فاصله دارد اما جای ما امن است زیرا این فوران‌ها در مسیری حرکت می‌کنند که به ما صدمه‌ای نخواهند زد». ای جریان انرژی که از زمین دیده می‌شود، البته نه با چشم انسان،‌ تقریباً دو-سوم آسمان را از افقی به افق دیگر پوشانده است.

این گروه رصدهای پیشین تلسکوپ فضایی فرمی در پرتو گاما و کاوشگر ریزموج ویکینسون WMAP و تلسکوپ فضایی پلانک را با یافته‌های خود مقایسه کردند. همین قیاس به اخترشناسان کمک کرد تا بفهمند چگونه این جریان عظیم انرژی نیرو می‌گیرد. در حالی‌که پیش از این مشخص نبود که فعالیت‌های اختروش‌مانند مرکز کهکشان است که به این جریان قدرت می‌بخشد یا تولد ستاره‌های جدید است که به جاری شدن این فوران انرژی کمک می‌کند. نتایج اخیر نشان می‌دهند که منبع قدرت این انرژی، شکل‌گیری ستاره‌ها و انفجار آن‌ها طی صد میلیون سال پیش تاکنون است.

بررسی میدان مغناطیسی و قطبش جریان دانشمندان را به سوی پاسخ پرسش بسیار مهمی درباره‌ی کهکشان سوق می‌دهد: چطور میدان مغناطیسی کل کهکشان شکل‌گرفته و باقی مانده است؟

منبع: Astronomy.com

فوران مرکز کهکشان

کلمات کلیدی : فوران,مرکز,کهکشان,فوران مرکز کهکشان , صنايع هوافضا , مقالات علمي , فوران+مرکز+کهکشان+

تاریخ: دوشنبه 2013/01/07
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها