اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی

فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی

قدرت لاغركنندگی فیبرها بر كسی پوشیده نیست اما باید بدانید 2 نوع فیبر وجود دارد؛ فیبرهای حلال و فیبرهای غیرحلال. گروه اول در میوه ها و گروه دوم در غلات و سیب زمینی و… وجود دارد.به عقیده متخصصان، بدن ما روزانه به 38 گرم فیبر نیاز دارد. برای دریافت این میزان فیبر لازم است كه تغییراتی در تغذیه و شیوه زندگی خود ایجاد كنید تا هم دچار مشكل اضافه وزن نشوید و هم سلامت بدن خود را تامین كنید. در این صورت نه دچار مشكلات رایج بعد از رژیم های لاغری می شوید و نه روند كند كاهش وزن آزارتان می دهد.

 

فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی

فیبر به چه معناست؟

فیبر به معنی الیاف است. در اصطلاح پزشكی به مخلوطی كه شامل سلولز، همی سلولز، لنین و پكتین است فیبرگفته می شود. به همین علت استخراج فیبر از مواد طبیعی خوراكی برای مصارف پزشكی و درمانی بسیار مشكل است. بیشتر مواد خوراكی طبیعی مانند حبوبات، غلات كامل (گندم، سبوس و جوی سبوس دار)، دانه ها، میوه ها و سبزی ها فیبر دارند كه از نظر درمانی قابل بحث هستند.

فیبرها: كدام، چرا و چگونه؟

فیبرهای طبیعی كه در میوه ها، سبزیجات و غلات كاملی مثل نان، پاستاها، برنج و… وجود دارند، به طور واقعی به حفظ وزن ایده آل شما كمك می كنند و مواد غذایی دیگر مثل محصولات لبنی كه با فیبرها غنی می شوند نیز روی لاغری تاثیر می گذارند. در مورد قرص های سبوس (سبوس برنج، سبوس گندم ) باید بگوییم، تاثیر اصلی آنها در راحت كردن دفع است و همچنین یبوست را از بین می برند.

چرا فیبرها جلوی اشتها را می گیرند؟

سبزیجات یا میوه ها كه از منابع مهم فیبرها محسوب می شوند جزو كم كالری ترین مواد غذایی موجود محسوب می شوند. فیبرها به جویدن بیشتری نیاز دارند و برای همین باعث می شوند ما آرام تر غذا بخوریم درنتیجه كمتر غذا مصرف می کنیم. فیبرهای موجود در مواد غذایی سرعت خالی شدن معده را به تاخیر می اندازند. برای همین معده مدت زمان بیشتری بعد از صرف غذا پر می ماند و همین عامل موجب می شود دیرتر احساس گرسنگی به ما دست بدهد. به خاطر همین دلایلی كه ذكر شد، فیبرها جلوی اشتها و پرخوری را می گیرند.

وزنتان هرقدر كه می خواهد باشد، فیبرها لاغرتان می كند

حتما شما هم افرادی را دیده اید كه رژیم های سخت می گیرند و خودشان را درگیر این موضوع می كنند و لاغر می شوند اما بعد از مدتی به وزن اولیه خود و گاهی بیشتر از آن بر می گردند. این موارد در مورد لاغری با فیبرها اتفاق نمی افتد. در واقع مواد غذایی سرشار از فیبر نه تنها شما را لاغر می كنند بلكه باعث می شوند شما لاغر بمانید. برای اینكه تاثیر لاغری فیبرها بیشتر شود، بهتر است كه در هر وعده غذایی فیبر لازم را مصرف كنید. زمانی كه شما تغذیه متنوعی داشته باشید مطمئن باشید فیبرهای مختلفی را نیز جذب می كنید كه خواص تكمیلی دارند.

برای لاغر شدن میزان ایده آل فیبرها چقدر باید باشد؟

سبزیجات: برای صبحانه و همین طور شام حداقل ۲۰۰ گرم مصرف كنید. از جمله سبزیجات پخته، خام، تازه، خشك، كنسروی و… .

میوه: روزانه یك تا 4 واحد بر حسب میزان گرسنگی و میلتان میوه مصرف كنید. اگر مواد غذایی نشاسته ای مثل نان، پاستاها و برنج مصرف می كنید، حواستان باشد كه از نوع كامل آنها استفاده كنید. حبوباتی مثل لوبیا قرمز و لوبیا سفید را فراموش نكنید. اگر با مصرف این قبیل مواد غذایی دچار نفخ و مشكلات گوارشی می شوید، تنها راه چاره این است كه آنها را به تدریج وارد برنامه غذایی خود كرده و كم كم میزان مصرفتان را بالا ببرید.

رهایی از چاقی های شكمی

پژوهشی جدید نشان می دهد، دریافت تنها كمی فیبر غذایی در كاهش سایز دور كمر اثر زیادی خواهد داشت. در این مطالعه افزایش دریافت فیبرغذایی در نوجوانان آمریكای لاتین، طی یك دوره 2 ساله، كاهش معنی داری در میزان چربی شكمی را نشان داد. در این مطالعه پژوهشگران 81 دختر و پسر با اضافه وزن را كه در محدوده سنی 11 تا 17 سال بودند، مورد بررسی قرار دادند. در میان شركت كنندگان در این مطالعه 21درصد از افرادی كه فیبر كمی دریافت می كردند، افزایش چربی شكمی داشتند اما در میان جوانانی كه فیبر بالایی دریافت می كردند، 4 درصد كاهش چربی شكمی مشاهده شد. براساس یافته های این مطالعه كه به تازگی در مجله علمی تغذیه بالینی ایالات متحده چاپ شده است؛ افزایش فیبر دریافتی تا 6 گرم در روز، اثر بسیار خوبی در كاهش میزان چربی شكمی در میان جوانان خواهد داشت، بنابراین در هر سنی برای افزایش فیبر دریافتی، افراد باید به دقت برچسب های غذایی را بررسی كنند.

فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی

کلمات کلیدی : فیبرهـا،,راز,رهایـی,از,چاقـی,شکمی,فیبرهـا، راز رهایـی از چاقـی شکمی , پزشكي و سلامت , فیبرهـا،+راز+رهایـی+از+چاقـی+شکمی+

تاریخ: سه‌شنبه 2013/01/01
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها