اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

کشف سیاره‌ای در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدمانند

کشف سیاره‌ای در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدمانند

تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان به سرپرستی دانشگاه هرتفوردشِر انگلیس کشف کردند که ستاره‌ی تاو-قیطس، یکی از نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین ستاره‌ها به خورشید،  ۵ سیاره دارد و احتمالاً یکی از آن‌ها در کمربند حیاتی قرار دارد.

کشف سیاره‌ای در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدمانند

این ستاره که در فاصله‌ی ۱۲ سال نوری از ما قرار دارد، در آسمان با چشم غیرمسلح دیده می‌شود و نزدیک‌ترین تک‌ستاره به خورشید و با همان رده‌ی طیفی است. جرم پنج سیاره‌ای که به‌دور آن می‌گردند، در محدوده‌ی ۲ تا ۶ برابر جرم زمین قرار دارد و بنابراین این منظومه، کم‌جرم‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای است که تاکنون کشف شده است. جرم یکی از سیاره‌های آن که در کمربند حیاتی قرار دارد، پنج برابر جرم زمین است. به این ترتیب این سیاره، کوچک‌ترین سیاره‌ی کشف شده در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدگونه به‌شمار می‌آید.

گروه مذکور از داده‌های به‌دست آمده از ۶۰۰۰ رصد با سه ابزار مختلف، مدلی از این منظومه ساختند. آن‌ها با فناوری‌های نوین، روشی برای آشکارسازی سیگنال‌هایی به اندازه‌ی ۰/۵ ضعیف‌تر از آن‌‌چه تاکنون ممکن بود یافتند. به این ترتیب حساسیت رصدها برای کاوش سیاره‌های کوچک بیشتر شد و پی بردند که ستاره‌ی تاو-قیطس درواقع منظومه‌ای شامل چند سیاره است.

به گفته‌ی میکو تائومی از دانشگاه هرتفوردشایر، در این تکنیک مدل‌سازی سیگنال‌هایی ساختگی به داده‌ها اضافه می‌شوند. سپس با بهره‌گیری از چند روش گوناگون بهبود سیگنال‌ها بررسی می‌شوند. به‌این ترتیب می‌توان شیوه‌ی مدل‌سازی از نویزها را بهبود داد تا توانایی ما برای یافتن سیاره‌های کم‌جرم بیشتر شود.

به گفته‌ی هاگ جونز از دانشگاه  هرتفوردشایرعلت انتخاب تاو-قیطس برای مطالعه روی این روش مدل‌سازی از داده‌ها، این بود که آن‌ها انتظار نداشتند هیچ سیگنالی از آن آشکارسازی کنند. همچنین از آن‌جا که این ستاره درخشان و خورشیدگونه است، برای آزمون روش‌های مذکور برای آشکارسازی سیاره‌های کوچک بسیار مناسب به‌نظر می‌آمد.

تاو-قیطس یکی از نزدیک‌ترین همسایگان ما و آن‌قدر درخشان است که در آینده‌ی نزدیک می‌توانیم جو سیاره‌های آن‌را هم بررسی کنیم.

تاکنون بیش از ۸۰۰ سیاره پیرامون دیگر ستاره‌ها یافت شده‌اند. اما آن‌چه جالب‌توجه است، سیاره‌هایی هستند که پیرامون ستاره‌های خورشیدگونه‌ی نزدیک ما در گردش‌اند. اِستیو وُگ از دانشگاه سانتاکروز در کالیفرنیا در این‌باره چنین گفته است: این دیدگاه که تقریباً هر ستاره‌ای در آسمان سیاره‌هایی دارد و این که در کهکشان ما بسیاری از این سیاره‌های هم‌اندازه‌ی زمین که حیات‌پذیر باشند وجود دارند، هر روز بیشتر تقویت می‌شود و کشف اخیر نیز آن‌را تأیید می‌کند. به‌نظر می‌رسد که در طبیعت وجود منظومه‌های چندسیاره‌ای با مدارهایی با دوره‌ی گردش کم‌تر از ۱۰۰ روز بسیار مرسوم باشد؛ درست خلاف منظومه‌ی شمسی که در آن هیچ سیاره‌ای که مدارش از مدار عطارد کوچک‌تر باشد، وجود ندارد. بنابراین می‌توان گفت منظومه‌ی شمسی به‌گونه‌ای غیرعادی است و از آن دست منظومه‌هایی که معمولاً در طبیعت یافت می‌شوند، به‌حساب نمی‌آید.

به گفته‌ی کریس تینی از دانشگاه نیوسَوت‌وِلز، آن‌چه تفکربرانگیز است، این نکته است که شمار سیاره‌ها در آسمان بیش از ستاره‌هاست و کسری از این سیاره‌ها در کمربند حیاتی قرار دارند.

کشف سیاره‌ای در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدمانند

کلمات کلیدی : کشف,سیاره‌ای,در,کمربند,حیاتی,ستاره‌ای,خورشیدمانند,کشف سیاره‌ای در کمربند حیاتی ستاره‌ای خورشیدمانند , صنايع هوافضا , مقالات علمي , کشف+سیاره‌ای+در+کمربند+حیاتی+ستاره‌ای+خورشیدمانند+

تاریخ: دوشنبه 2012/12/24
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها