اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

سنّ واقعی نسر واقع

سنّ واقعی نسر واقع

سنّ واقعی نسر واقع

نسر واقع (وگا)، همان ستاره‌ای که بیش از هزاران سال است که اخترشناسان آن‌را سنگ محک اندازه‌گیری قدر ستاره‌ها‌ی آسمان می‌داند احتمالاً حدود ۲۰۰ میلیون سال بیشتر از آن چیزی که پیش از این تصور می‌کردیم سن داشته باشد. به نقل از sciencedaily یافته‌های پژوهشگران دانشگاه میشیگان سنّ نسر واقع را با دقّت بسیار و با اندازه‌گیری سرعت چرخش آن با ابراز که «ترکیب‌گر فروسرخ میشیگان» نام دارد تخمین زدند.

این ابراز که به اختصار MIRC خوانده می‌شود نور گردآوری شده از شش تلکسوپ را جمع می‌کند تا تصویری حدود ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از چیزی که تلسکوپ فضایی هابل ثبت می‌کند به دست آورد. این ابزار در مرکز ایالت جورجیا روی آرایه‌ی CHARA در کوه ویلسون کالیفرنیا قرار دارد. این ابزار وضوح تصویر تلسکوپ را ارتقاء می‌دهد بنابراین اخترشناسان می‌توانند روی ستاره‌ها دقیق‌تر شوند و شکل و خصوصیات سطحی ستاره‌ها را بررسی کنند درنتیجه تصویری به دست می‌آید که حتی قدر‌تمند‌ترین تلسکوپ‌های جهان هم قادر به ثبت آن نیستند. با دنبال کردن ویژگی‌های سطحی ستاره‌ها دانشمندان می‌توانند محاسبه کنند که ستاره‌ها‌ با چه سرعتی می‌چرخند و کارکرد درونی‌شان را بهتر درک می‌کنند.

می‌دانیم که نسر واقع یک ستاره‌ی تابستانی در نیم‌کره‌ی شمالی است و بعد از غروب خورشید در غرب دیده می‌شود. این ستاره درخشان‌ترین ستاره‌ی صورت فلکی شلیاق است که در فاصله‌ی ۲۵ سال نوری دورتر ما را قرار دارد؛ در واقع به مقیاس‌های کیهانی نزدیک است. حدود ۶ سال پیش اخترشناسان دریافتند که این ستاره خیلی سریع‌تر از چیزی که می‌دانستند می‌چرخد و انگار به گونه‌ای به خود ضربه می‌زند. اگر چه در آن زمان دانشمندان نتوانستند بر سر بسیاری از جزییات با هم به توافق برسند. اما اکنون با وضوح تصویر بی‌سابقه این ابزار توانستند  نرخ سرعت چرخش این ستاره را تخمین بزنند؛ این ستاره هر ۱۷ ساعت یک بار می‌چرخد . برای درک بهتر  می‌توانید آن را با خورشید مقایسه کنید. استوای خورشید خیلی کُندتر می‌چرخد هر ۲۷ روز یا هر ۶۴۸ ساعت یک بار. به علاوه یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سنّ نسر واقع بیشتر از سنّی است که دانشمندان تصور می‌کردند. همچنین این گروه تایید کردند که جرم نسر واقع دقیقاً دو برابر جرم خورشید است. این تحقیق به اخترشناسان کمک می‌کند تا مدل‌های رایانه‌ای دقیق‌تری از ستارگان بسازند و می‌توانند با شبیه‌سازی دقیق‌تر درک بهتری از چرخه‌ی زندگی ستاره‌ها به دست آورند.

سنّ واقعی نسر واقع

کلمات کلیدی : سنّ,واقعی,نسر,واقع,سنّ واقعی نسر واقع , صنايع هوافضا , مقالات علمي , سنّ+واقعی+نسر+واقع+

تاریخ: شنبه 2012/12/15
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها