اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

مصرف انرژی و ساختمان های اداری

مصرف انرژی و ساختمان های اداری

انرژی كه برای گرمایش، سرمایش، روشنایی فضای كاری و خانه ها مصرف می شود، حدود یك سوم مصرف انرژی در ایالات متحده امریكا را تشكیل می دهد. خانه ها و فضاهای كاری، با این كه بزرگ ترین مصرف كنندگان انرژی در این كشور هستند، قرار است بیشترین كاهش در مصرف انرژی را نیز به نام خود ثبت نمایند. برنامه هایی مانند Energy Star و «راهبری در طراحی زیست محیطی و انرژی (LEED)» ، كاهش مصرف انرژی را از جنبه های سبز و پایایی ساختمان مورد هدف قرار داده اند.

ANSI/ASHRAE/IESNA Standard 90.1 با نام «استاندارد انرژی برای ساختمان ها به استثنای ساختمان های كوچك مسكونی» و همچنین دستورالعمل های انرژی ایالتی، استانداردها و قواعد محرك این حركت به شمار می آیند. افزایش هزینه های انرژی نیز، این حركت را از نظر جنبه های اقتصادی آن تسریع می نماید. بنابراین انتظار می رود نتایج خوبی از این برنامه ها حاصل گردد. در طول پانزده سال گذشته، تقاضای برق مورد نیاز برای روشنایی فضاهای تجاری به نصف كاهش یافته است.

استفاده از روشنایی روز، چراغ های كم نور شونده، حسگرهای حضور افراد و غیره، توانسته اند این كاهش قابل توجه را ایجاد نمایند. مصرف انرژی رایانه ها، نمایشگرها، دستگاه های كپی، فكس و دیگر لوازم اداری نیز كاهش چشم گیری یافته است . كاهشی چهل تا شصت درصدی نیز در میانگین بارهای سرمایش داخلی به چشم می خورد. به عنوان مثال، بازسازی یك ساختمان اداری با مساحت 10000 فوت مربع با سن ده سال با به كارگیری تجهیزات روشنایی و اداری جدید، می تواند 20 كیلووات از بار الكتریكی اوج و بیش از 5/5 تن بار تهویه مطبوع را كاهش دهد. مسلم است كه این صرفه جویی های انرژی با گذشت زمان بیشتر مصرف انرژی را نیز به نام خود ثبت نمایند. اما عدم ارزیابی تاثیراتی كه بر روی سیستم های تهویه مطبوع رخ خواهند داد، می تواند منجر به بروز مشكلاتی در زمینه ی آسایش ساكنین و كیفیت هوای داخلی ساختمان گردد. قواعد سرانگشتی كه برای دهه های متمادی تقریبا ثابت باقی مانده بودند، به نظر می رسد كه دیگر صحت گذشته را از دست داده اند.

در واقع، آنچه كه ممكن از نظر صرفه جویی در انرژی بسیار ایده آل به نظر برسد، شاید سیستم تهویه مطبوع ساختمان را تبدیل به دستگاه تولید شكایات ساكنین نموده و در برخی موارد، كابوسی واقعی در مورد كیفیت هوای داخلی به شمار تهویه مطبوع ساختمان را تبدیل به دستگاه تولید شكایات ساكنین نموده و در برخی موارد، كابوسی واقعی در مورد كیفیت هوای داخل آید .

تغییر الگوی مصرف داخلی بارهای موجود در فضای داخلی از قبیل روشنایی، تجهیزات و ساكنین، با پیدایش دفاتر كاری باز تا حدودی تغییر كرده اند. سطوح روشنایی در این اماكن كمتر شده است (كه البته به دلیل الزامات موجود در دستورالعمل های جدید است) ولی بار مصرف انرژی الكتریكی توسط دستگاه های جدید اداری تا حدودی افزایش یافته است. چگالی متوسط افراد حاضر در محل تقریبا بدون تغییر باقی مانده است .

گرمای محسوس به ازای هر نفر به میزان 250 Btuh در این محل، معادل w 73/0 بر هر فوت مربع تغییر باقی مانده است. بر روی سیستم های سرمایشی می باشد. در اواسط دهه ی 1980، لامپ های دارای چگالی 2/2 تا 5/2 وات به ازای فوت مربع، معمول بودند. استارت های الكترونیكی لامپ های فلوئورسنت نسبت به استارت های مغناطیسی دارای مزیت های زیادی هستند لامپ های چهل واتی T12 جای خود را به لامپ های 34 واتی T8 و سپس لامپ های T5 داده اند. میزان روشنایی در صفحات رایانه ای كاهش پیدا كرده و استفاده از روشنایی مستقیم/ غیرمستقیم با انرژی پایین، تبدیل به روشی استاندارد شده است.

برخی از دستورالعمل های انرژی در حال حاضر میزان روشنایی در ساختمان های اداری را به 2/1 وات به ازای هر فوت مربع محدود می نمایند. طراحی دقیق (چراغ ها، طرح مبلمان، انتخاب رنگ ها و غیره، این امكان را ایجاد می كند كه بدون این كه كیفیت روشنایی از دست رفته و یا هزینه های بالایی تحمیل شود، مقدار 1.0w به ازای هر فوت مربع به راحتی به دست آید. برخی از مالكان ساختمان در حال كار بر روی روش هایی برای كاهش بار روشنایی ساختمانهایشان تا میزان 0.5w در هر فوت مربع می باشند. هر چند بار روشنایی پایین آمده است، اما استفاده از تجهیزات اداری به مراتب نسبت به گذشته افزایش داشته است. تعداد دستگاه های كپی، فكس، اسكنر، رایانه های شخصی و چاپگرها طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی نشان می دهد. حتما به یاد دارید كه قبلا رایانه های معدودی در هر شركت وجود داشت، ولی حالا روی هر میز یك رایانه وجود دارد. به همین قیاس، قبلا از یك یا دو چاپگر مشترك در شركت ها استفاده می شد، اما حالا تقریبا برای هر اتاق، حداقل یك چاپگر در نظر گرفته شده است. بار تجهیزات دفتری از 0.75 تا 1.0w به ازای هر فوت مربع، به 1.5 تا 2.0w در هر فوت مربع افزایش یافته است.

چاپگرهای لیزری و همچنین دستگاه های كپی كوچك، دراین اواخر قیمت های بسیار مناسبی پیدا كرده اند. حتا بسیاری از دستگاه های فكس نیز به صورت لیزری درآمده اند. نمایشگرهای رایانه ای، از نوع تك رنگ سبز 12 اینچی به حداقل 17 اینچ رنگی ارتقا یافته و به همین دلیل برق مصرفی این نمایشگرها به مراب بالاتر رفته است. تحقیقات انجام شده نشان داده است كه تا سال 1994، نمایشگرهای رایانه ای بیشترین انرژی كاركرد رایانه ها را تشكیل می دهند. این تحقیقات همچنین نشان داده است كه اطلاعات موجود بر روی برچسب مشخصات تجهیزات اداری، بسیار بالاتر از مصرف انرژی واقعی آن هاست. هر چند چگالی تجهیزات اداری در چند سال گذشته حدود 1.4 تا 1.8w بر فوت بوده است، اما این مقدار در حال كاهش یافتن است. بهبودهای صورت گرفته در مواردی مانند حالت آماده به كار (stand-by) ، به خصوص حالات صرفه جویی كننده در انرژی، به این مساله كمك زیادی نموده اند . تجهیزاتی كه دارای مشخصه ی Energy Star هستند، تبدیل به تجهیزات استاندارد شده اند. استفاده از تجهیزات به صورت شبكه نیز در كاهش بارهای مضاعف نقش بسزایی دارد.

دستگاه های جدیدی كه نقش دستگاه كپی، اسكنر، فكس و چاپگر را به طور همزمان بازی می كنند، بسیار رایج شده اند. تونرهای جدید دستگاه كپی، نیاز به حرارت كمتری برای نشستن بر روی سطح كاغذ دارند. این دستگاه های جدید، در عین این كه فضایی نصف نفضای تجهیزات ده سال گذشته اشغال می كنند، مصرف انرژی بسیار كمتری نیز پیدا كرده اند. در حال حاضر، حداكثر چگالی تجهیزات به سمت 1.0w بر فوت مربع پیش می رود و بزرگ ترین تغییری كه در این رابطه قابل ذكر است، پیدایش نمایگرهای كریستال مایع (LCD) است. این نمایشگرها، مصرف برق بین 35 تا 50 وات دارند، در حالی كه نمایشگرهای اشعه كاتدی (CRT) معمولی با همان اندازه، بین 120 تا 150 وات مصرف دارند. با پایین تر آمدن قیمت این نمایشگرها، به نظر می رسد كه در آینده به صورت نمایشگرهای استاندارد در فضاهای اداری و همچنین خانگی مطرح شوند .

سایت همكلاسی

دانشنامه مرجع مهندسی ايران
www.smsm.ir

مصرف انرژی و ساختمان های اداری

کلمات کلیدی : مصرف,انرژی,و,ساختمان,های,اداری,مصرف انرژی و ساختمان های اداری , مقالات مهندسي , مهندسی نیروگاه , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی مصرف+انرژی+و+ساختمان+های+اداری+

تاریخ: پنج‌شنبه 2012/07/26
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها