اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

حفاظت محیط زیست در معادن

حفاظت محیط زیست در معادن

1- روش های اتاق و پایه:

روش اتاق و پای یكی از روشهای متداول كاری است كه سینه كار به طور طبیعی نگهداری می شود. در این روش معمولا قسمت هایی كه استخراج می شود به عنوان اتاق و قسمت هایی كه باقی می ماند بعنوان پایه در نظر گرفته می‌شود. این روش برای كانسار كم شیب كاربرد دارد. استخراج اتاق و پایه یك روش دو یا سه مرحله ای است. در مرحله مقدماتی ماده معدنی از اتاق ها استخراج شده و كانسار باز می شود. مرحله دوم استخراج، شامل انفجار سقف كارگاه ها و بیرون آوردن كانسنگ از اتاق است. مرحله سوم شامل بیرون كشیدن پایه‌های باقی مانده است. این عمل ممكن است با استفاده از روش‌های مختلفی مثل برش دادن انجام شود.از نظر آلودگی آب باید به این نكته اشاره كرد كه زمانی آلودگی آب داریم كه با سفره آبهای زیرزمینی برخورد كنیم و چون این روش در عمق بسیار كمی اعمال شود بنابراین از نظر آلودگی آب در حد متوسط تا خوب است. آلودگی هوا در این روش صرفاً در عملیات حفاری و انفجار و استخراج ماده معدنی و تخریب سقف ایجاد می‌شود. در این روش آلودگی صوتی برای كارگران معدن ایجاد می كند ولی میزان آن زیاد نیست.

2- روش کارگاه ها ی با چوب بندی:

این روش در معادنی استفاده می‌شود كه موا معدنی فوق‌العاده و دارای ساختمان نامنظم می‌باشند و نیروی كار و چوب ارزان در دسترس باشد. ماده معدنی در برش های كوچك استخراج شده و پس از استخراج هر برش چهار چوب بسته می شود. چهار چوبها به نحوی طراحی و نصب می‌شود كه وزن كمرها و سقف را تحمل كنند. در این روش آلودگی هوا در اثر استخراج و عملیات پر كردن ایجاد می‌شود و تهویه به دلیل وفور چوب‌بستها با مشكل روبه‌رو است و اگر احتمالاً احتراقی در كارگاه رخ دهد محیط نا امن و آلوده‌ای ایجاد خواهد شد. در روش فوق حتما باید عملیات پر كردن انجام شود زیرا چوب بستها توانایی نگهداری دایم كارگاه ها را ندارند و باعث تخریب آنی كارگاه و درنتیجه نشست در سطح زمین رخ خواهد داد.

3- روش جبهه کار طولانی:

این روش مربوط به كانسارهای پتاس- زغالسنگ و كانسارهایی می باشد كه منشاء رسوبی دارند و به حالت لایه‌ای یا توده ای هستند. در این روش طول سینه كاری در مقایسه با سایر روش‌های خیلی زیاد است. و از نظر پیشروی كارگاه بصورت بالارو- افقی  و از نظر كنترل سقف بصورت تخریب و خاكریز می‌باشد. طول متوسط كارگاه بین 300- 100 متر می‌باشد.

از مسایل بارز روش فوق افزایش آلودگی هوا و انتشار زیاد گاز متان و گرد و غبار می‌باشد كه به ازای طول كارگاه این مهم تشدید می‌شود. افزایش طول كارگاه باعث افزایش درجه حرارت شده كه در این صورت خطر انفجار گازمتان  تشدید می‌شود. بعلاوه حرارت، مشكلات كاركردن كارگران و تهویه را ایجاد خواهد نمود.

از شرایط مهم این روش سستی كمر بالا است و علت این مسئله اجرای تخریبی جهت مهار كردن فشارهای سقف كارگاه می‌باشد. در مواردی كه شیب كارگاه زیاد و خاك جهت خاكریزی زیاد باشد برای پر كردن محل های استخراجی از پروسه خاكریزی استفاده می‌شود كه در این حالت تخریب كمر بالا خواهد شد و بعلاوه سبب كاهش باطله در سطح می‌شود. در روش جبهه كار طولانی به علت مكانیزه بودن روش و استفاده از ماشین‌آلات دارای صدای زیادی است. ولی این صدا به محیط خارج از معدن لطمه‌ای وارد نمی كند در صورتی كه به آب‌های زیرزمینی برخورد كند اختلالاتی در سطح ایستایی ایجاد می شود.

www.smsm.ir

حفاظت محیط زیست در معادن

کلمات کلیدی : حفاظت,محیط,زیست,در,معادن,حفاظت محیط زیست در معادن , مقالات مهندسي , مهندسی معدن , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی حفاظت+محیط+زیست+در+معادن+

تاریخ: یکشنبه 2012/06/24
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها