اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

مقدمه ای بر سیستم های پیشنهاد دهنده (Recommender Systems)

مقدمه ای بر سیستم های پیشنهاد دهنده (Recommender Systems)

امروزه در عصری به سر می بریم که به عصر ارتباطات معروف است. با وجود فناوری ها و ابزاری که در اختیار بشر امروز است، تولید و انتقال اطلاعات با سرعتی روزافزون در حال انجام است. برخی کارشناسان این سرعت پرشتاب تحولات در زمینه های اطلاعات و ارتباطات را به انقلاب اطلاعات تعبیر کرده اند. از طرفی به موازات رشد لحظه ای تحولات الکترونیکی رفتارهای سنتی انسان ها نیز در حال تغییر است. در جوامع پیشرفته استفاده از فناوری های مدرن در زندگی روزمره و در جهت رفع نیاز های عادی زندگی امری اجتناب ناپذیر است.

یکی از مهمترین فناوری هایی که خود زمینه ساز بسیاری از خلاقیت ها و ابتکارات ارتباطی و اطلاعاتی شده است شبکه جهانی یا اینترنت است. تاثیر اینترنت و نفوذ آن در زندگی انسان به گونه ای است که تصور دنیای بدون اینترنت فقط در تخیل انسان می گنجد. با ظهور اینترنت علاوه بر سریع و آسان شدن  انتقال اطلاعات زمینه های جدیدی نیز برای تحول در رفتارهای سنتی به وجود آمده است. از جمله پیامدهایی که به واسطه نفوذ اینترنت در زندگی، رشد و توسعه یافت خرید اینترنتی یا به طور جامع تر تجارت الکترونیکی است.

شکوفایی تجارت الکترونیکی (Electronic Commerce)، رفتارهای تجاری را تغییر داده و مردم هر چه بیشتر تمایل به خرید از فروشگاههای آنلاین دارند. با توجه به جاذبه های فراوانی که در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد برخی کسب و کار های جدید و نوظهور به وجود آمده که هر کدام مشتریان و علاقمندان خاص خود را دارند. از طرفی به دلیل گستردگی و پیوستگی اینترنت، فروشندگان زیادی می توانند بدون محدودیت های زمانی و مکانی اقدام به عرضه کالا و خدمات خود به مشتری نمایند.

با اضافه شدن این مشتریان به جمع کاربران اینترنت، داده ها و اطلاعات موجود بر روی این شبکه با رشدی تصاعدی مواجه شد. این رشد تا حدی بود که اکنون یکی از مشکلات استفاده از اینترنت حجم گسترده اطلاعات است. به هر حال افزایش تصاعدی اطلاعاتی که توسط سازمان های اینترنتی و کاربران آن ها تولید می شوند سبب بروز مشکلی با عنوان سربار اطلاعات شده است که به ناچار کاهش رضایت و وفاداری مشتریان را در پی دارد.

در یک تقسیم بندی کلی می توان استفاده کنندگان از اینترنت را به دو گروه عمده تقسیم کرد. گروه اول افراد (یا سازمانهایی) که کالا ، خدمات ویا اطلاعاتی را برای ارائه به دیگران در این شبکه قرار می دهند، و گروه دوم افراد (یا سازمانهایی) که برای رفع نیازی در زمینه کالا ، خدمات و یا اطلاعاتی خاص به این شبکه متصل می شوند.

اینترنت با همه مزایایی که دارد، مشکلاتی را برای استفاده کنندگان خود به وجود آورده است. مشکل اساسی که ارائه دهندگان با آن مواجه اند رقابت شدید با دیگر همکاران است. از آن جا که دسترسی به اطلاعات در اینترنت فوق العاده سریع و راحت است حفظ مراجعه کننده و رضایتمندی آن هدف اصلی ارائه دهندگان است. در چنین محیط رقابتی شدید ، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز و مطابق سلیقه مشتری (اعم از کالا، خدمات و …)، امری حیاتی است که متضمن بقای سازمان است.

از طرف دیگر وجود سازمان های بسیار زیاد در امر ارائه نیاز های مشتری، کاربران را با مشکل جستجو و انتخاب روبرو کرده که متعاقباً سردر گمی آنها را در دهکده جهانی به دنبال دارد. زمانی که کاربر به منظور رفع نیاز خاصی به اینترنت متصل می شود با حجم عظیم (و یا به تعبیری انفجاری) اطلاعات مرتبط با نیازش مواجه می شود. جستجو و انتخاب بهترین گزینه از میان همه گزینه های موجود مشکلی است که اکثر کاربران آن را تجربه کرده اند. در زندگی روزانه، معمولاً برای انجام یک انتخاب، با استناد به پیشنهادات و نظرات دوستان و سایر افراد و یا با توجه به تجربه قبلی خود به سمت گزینه خاصی متمایل می شویم، اما در زندگی اینترنتی و مدرن ابزاری پدید آمده که جایگزین این پروسه اجتماعی شده است.

با توجه به مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد هر دو گروه عمده استفاده کنندگان از اینترنت سعی در حل این مشکلات دارند. یک راه غلبه بر این مشکلات استفاده از برنامه هایی موسوم به سیستم پیشنهاد دهنده (Recommender System) است. RS ها به عنوان تکنیک های هوشمند مبتنی بر کامپیوتر برای تسهیل تراکنش هایی با سربار زیاد اطلاعات و مشکلات اطلاعاتی تعریف می شوند. این سیستم ها به طور موثر می توانند به هر دو طرف تراکنش سود برسانند. RS به مشتری از طریق هدایت وی به سمت گزینه های مورد علاقه اش و رفع نیاز وی کمک می کند. هم چنین با افزایش مراجعه مشتریان به این سیستم ها و رضایتمندی آنها، سازمان های ارائه دهنده نیز به هدف خود نائل می آیند.

یک سیستم پیشنهاد دهنده در واقع مکانیزمی قوی برای انجام عمل پالایش اطلاعاتی است. این سیستم ها به تکنیک محبوبی برای هرس کردن فضاهای بزرگ اطلاعاتی تبدیل شده اند که کاربران را به سمت بهترین اقلامی که نیازشان را مرتفع می کند هدایت می کنند.  این تکنیک جزء جدانشدنی سایت های تجاری از قبیل Amazon، Yahoo و CDNow شده است.

باز نشر:
www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران

منبع تصویر: sony.net

مقدمه ای بر سیستم های پیشنهاد دهنده (Recommender Systems)

کلمات کلیدی : مقدمه,ای,بر,سیستم,های,پیشنهاد,دهنده,(Recommender,Systems),مقدمه ای بر سیستم های پیشنهاد دهنده (Recommender Systems) , مقالات مهندسي , مهندسی فناوری اطلاعات , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی مقدمه+ای+بر+سیستم+های+پیشنهاد+دهنده+(Recommender+Systems)+

تاریخ: چهارشنبه 2012/06/20
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها