اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

پروتکل DHCP چيست؟

پروتکل DHCP چيست؟

آشنایی با DHCP

پروتکل پیکربندی پویای میزبان (DHCP) به شما اجازه می دهد ادرسهای IP را بصورت پویا به کامپیوترها و وسایل جانبی روی شبکه اختصاص دهید. آدرس های IP از مخزنی از آدرس های تهیه شده و به کامپیوترها اختصاص داده می شوند. اختصاص آدرس IP بصورت دائم و مو قت خواهد بود. وقتی این مسئله را در نظر بگیرید که باید به هر کامپیوتر مشتری ، آدرس IP ماسک زیر شبکه و آدرس دروازه اختصاص دهید در می یابید که احتمال خطا در اختصاص آدرس ها بسیار بالاست.
DHCP یک محیط پویا ایجاد می کند که آدرس های IP را به کامپیوترها و وسایل جانبی روی شبکه اختصاص می دهد. با این روش با دردسرهای اختصاص آدرس IP بصورت دستی روبه رو نمی شوید و اختصاص آدرس های IP به کامپیوترها با دقت بالایی انجام می گیرد.

سرور DHCP وظیفه دارد آدرس IP ، ماسک زیر شبکه، دروازه پیش ساخته، آدرس سرور DNS و آدرس سرور WINS را به مشتری DHCP ارائه دهد. مشتری DHCP هر کامپیوتر یا وسیله ای روی شبکه است که برای کسب پویای آدرس IP پیکربندی شده است. هنگامی که یک مشتری DHCP برای اولین بار راه اندازی می شود بدنبال آدرس IP می گردد. مشتری یک پیغام DHCP DISCOVER را نشان می دهند که قرارداد IP فرستاده شده به همه سرورهای DHCP را درخواست می کند. پیام نمایش داده شده نام میزبان مشتری و آدرس سخت افزار MAC مشتری را ارائه می کند.
در مرحله بعد یک سرور DHCP که روی زیر شبکه قرار دارد توسط پیام DHCP OFFER آدرس IP پیشنهادی به همراه ماسک زیر شبکه و قرارداد IP را ارائه می کند. این پیام آدرس IP سرور DHCP را نیز شامل می شود.

هنگامی که مشتری اولین پیام DHCP OFFER را دریافت می کند یک پیام DHCP REQUEST به همه سرورهای DHCP شبکه می فرستند و پذیرش پیشنهاد ارائه شده را اعلام می کند. این پیام آدرس IP سرور DHCP ای را در بر می گیرد که مشتری با آن موافقت نموده است. بقیه سرورهای DHCP منتظر می مانند تا هنگامی که مشتری دیگری درخواست آدرس IP داشت به آن درخواست پاسخ دهند. درنهایت سرور DHCP که با پیشنهادش موافقت شده یک پیام تایید برای مشتری می فرستد.
برای نصب خدمات DHCP دوروش وجود دارد : استفاده از ویزارد پیکربندی سرور یا ADD OR REMOVE PROGRAMS. قبل از نصب DHCP روی سرور باید سرور را توسط آدرس IP ثابت پیکربندی کنید.

برای اضافه کردن DHCP به شبکه با استفاده از ویزارد پیکربندی سرور :
– configure your server wizard را باز کنید.
– روی next کلیک کنید تا از صفحه معرفی عبور کنید. در صفحه بعد فهرستی از سخت افزارهای قابل اتصال به شبکه را مشاهده می کنید. در صفحه ویزارد به دنبال اتصالات شبکه موجود روی سرور ویندوز می گردد.
– در صفحه بعد فهرست نقشهای سرور را مشاهده می کنید. خدماتی که به سرور اضافه کرده اید با yes مشخص شده اند و خدماتی را که روی سرور نصب کرده اید با کلمه no دیده می شوند.
– در فهرست server role گزینه DHCP server را انتخاب و روی next کلیک کنید.
مرحله بعدی در پیکربندی سرور DHCP استفاده از میدان دیدی است که از آدرس های IP تشکیل شده است. میدان دید (scope) محدوده ای از آدرس های IP را مشخص می کند که سرور می تواند آنها را به مشتری های DHCP متقاضی ارائه دهد. برای ایجاد میدان دید از Scope wizard استفاده می شود. در این ویزارد پارامترهای مربوط به DHCP مانند محدوده استثنا (exclusion range)دیده می شوند. محدوده استثنا زیر شبکه ای از آدرس های IP موجود در ناحیه دید است که به مشتری های DHCP ارائه نمی شود. معیاردیگری که در پیکربندی توسط ناحیه دید درنظر گرفته می شود مدت زمانی است که آدرس های IP به مشتری ارائه می شوند و به اصطلاح با آن قرارداد دارند. قرارداد مدت زمان استفاده مشتری از آدرس IP یکی از معیارهای مهم پیکربندی است که در حوزه دیگری مانند امنیت شبکه تاثیر فراوانی دارد. در بخش قبلی و در هنگام نصب DHCP روی سرور تا مرحله ای پیش رفتیم که New scope wizard باز شد. اگر خدمات DHCP را توسط Add or remove programs نصب کرده اید DHCP نصب می شود، اما این ویزارد را مشاهده نخواهید کرد.
مدیریت DHCP در کنسول مدیریت میکروسافت و نمای فوری DHCP انجام می شود. اگر برای نصب DHCP از Configure your server wizard استفاده کرده اید از گام دوم شروع کنید تا فرایند نصب را ادامه دهید :
– نمای فوری DHCP را از طریق start / administrative tools / DHCP باز کنید. روی ایکن DHCP کلیک کرده و گروه مربوط به آن را باز کنید. روی ایکن سرور کلیک راست کرده و select new scope را انتخاب کنید، create scope wizard باز می شود.
– از صفحه اول عبور کرده و در صفحه بعد نام میدان دید و توصیفی از آن را تایپ کنید. سپس روی next کلیک کنید. create scope wizard باز می شود.
– از صفحه اول عبور کرده و در صفحه بعد نام میدان دید و توصیفی از آن را تایپ کنید. سپس روی next کلیک کنید.
– محدوده آدرس های IP ای که در ناحیه دید قرار می گیرند را مشخص کنید. نقطه اغاز و نقطه پایان محدوده و ماسک زیر شبکه را وارد کنید.
– روی next کلیک کنید. در ا ین صفحه می توانید محدوده استثنا را مشخص کنید. آدرس های ابتدایی و انتهایی محدوده استثنا را وارد کنید تا آدرس های موجود در این محدوده از میدان دید جدا شوند. روی دکمه add کلیک کنید تا محدوده استثنا را تعیین کنید.

مباحث مربوط به قرار داد DHCP
مدت زمان قرارداد DHCP با آدرس های IP تاثیر مهمی در کارایی شبکه دارد. اگر تعدادی کامپیوتر دارید که کاربران انها به زیر شبکه های متفاوت متصل می شوند و شبکه نسبتا سیاری دارید (شبکه دارای Laptop است ) استفاده از قراردادهای با مدت زمان کمتر، دسترسی کاربران به منابع شبکه را اسان تر می کند. تعداد آدرس های IP می تواند کمتر از تعداد کامپیوترهای شبکه باشد. مثلا می توانید شیفت های مختلفی داشته باشید و در حالی که تعداد کاربران ثابت است، افراد مختلفی در شیفت های روز و شب به کامپیوترهای مختلفی وارد شوند.
از انجا که از همه کامپیوترهای شبکه بصورت همزمان استفاده نمی شود با قراردادهای کوتاه مدت می توانید مخزنی از آدرس های IP را میان کامپیوترهای مختلف تقسیم کنید. اگر شبکه نسبتا ثابتی دارید و وسایل در این شبکه جابجایی زیادی ندارند از قراردادهای طولانی تر استفاده کنید. قراردادهای طولانی مدت تعداد نمایش های DHCP broadcast را کاهش می دهند. زیرا کامپیوترها، قراردادها را تجدید نمی کنند. تعداد نمایش کمتر باعث می شود پهنای باند کمتری به ترافیک نمایش ها اختصاص یابد. بنابراین اگر مسئله پهنای باند برایتان مهم است قراردادهای طولانی مدت ارجحیت دارند. تنظیم مدت زمان قرارداد در صفحه Lease duration انجام می شود. پس از تنظیم مدت زمان قرارداد می توانید روی next کلیک کنید. مدت زمان قرارداد پیش فرض 8 ساعت است.

تنظیم بقیه پارامترهای DHCP
این گزینه ها عبارتند از :
– default gateway address آدرس IP واسط مسیریاب که مشتری ها از آن به عنوان دروازه پیش فرض استفاده می کنند.
– DNS server address آدرس IP سرور DNS پیش فرض.
– WINS server address آدرس IP سرور WINS.
ضرورتی ندارد این پارامترها را وارد کنید. در صورت نیاز به پیکربندی این پارامترها از گامهای زیر استفاده کنید :
– روی دکمه Yes , I want to configure these option now کلیک کرده و گزینه next را انتخاب کنید.
– در صفحه بعد نام دروازه پیش فرض را وارد کنید. روی add کلیک کنید تا فهرست دروازه های موجود را ملاحظه کنید. پس از انتخاب یک یا چند دروازه روی next کلیک کنید.
– در این صفحه نام ناحیه و سرور DNS را وارد کنید. آدرس IP سرور یا سرورهای DNS را وارد کرده و روی ADD کلیک کنید تا انها را به فهرست اضافه کنید و سپس روی Next کلیک کنید.
– در این صفحه آدرس IP سرورهای WINS شبکه را وارد کنید. آدرس یا آدرس های IP این سرورها را وارد کرده و با کلیک روی add سرورهای WINS را به فهرست اضافه کنید و در نهایت روی NEXT کلیک کنید.
– در صفحه بعد میدان دید IP را با انتخاب گزینه YES فعال کنید و با انتخاب NEXT و finish به فرایند ایجاد میدان دید و پیکربندی آن خاتمه دهید.

ایجاد میدان دید فوق العاده (super scope)
هنگام ایجاد میدان دید روی سرور DHCP فرض بر این است که محدوده آدرس های IP تنها زیر شبکه های منطقی را در بر می گیرد. فرض کنید در یکی از زیر شبکه هایی که ایجاد کرده اید به تعداد بیشتری آدرس IP نیاز دارید بنابراین باید میدان دیدی ایجاد کنید که آدرس هایی بیشتر از آدرس های یک زیر شبکه داشته باشد. برای ایجاد یک میدان دید فوق العاده، یک میدان دید معمولی ایجاد کرده و آدرس های IP چندین زیر شبکه را به آن اختصاص می دهید.
برای ایجاد یک میدان دید فوق العاده از گامهای زیر استفاده کنید :
– در نمای فوری DHCP روی ایکن سرور DHCP کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده new scope را انتخاب کنید.
– پس از عبور از صفحه اول ویزارد، در صفحه IP address range ، آدرس های ابتدایی و انتهایی میدان دید IP را وارد کنید و ماسک زیر شبکه را مشخص کنید. آدرس های IP باید به بیش از یک زیر شبکه تعلق داشته باشند.
– در صفحه بعد به شما اعلام می شود که آدرس های IP به بیش از یک زیر شبکه تعلق دارند و میدان دیدی که ایجاد می شود یک میدان دید فوق العاده است.
– گزینه Yes را انتخاب و روی next کلیک کنید .
– در صفحه بعد مدت زمان قرارداد میدان دید فوق العاده را تنظیم و روی next کلیک کنید.
اگر بخواهید وسایل خاصی روی شبکه مانند چاپگرها همواره آدرس IP یکسانی دریافت کنند و این آدرس دهی توسط سرور DHCP بصورت پویا انجام شود آدرس IP را ذخیره کرده اید و به این آدرس، ذخیره (reservation ) گویند.
برای ایجاد یک ذخیره از مراحل زیر استفاده کنید :
– در نمای فوری DHCP روی یکی از میدان های دید دوباره کلیک کنید.
– در صفحه جزئیات روی ایکن Reservation کلیک راست کرده و گزینه new reservation را انتخاب کنید.
– نام ذخیره و آدرس سخت افزاری MAC مربوط به وسیله ای که آدرس IP برای آن ذخیره می شود را وارد کنید. سپس آدرس IP واقعی را وارد کرده و روی OK کلیک کنید.
– برای اینکه مشتری های DHCP بتوانند از میدان دید استفاده کنند باید انرا فعال کنید. روی ایکن scope کلیک راست کرده و گزینه activate را انتخاب کنید.

تایید سرور DHCP در اکتیو دایرکتوری
همه سرورهای DHCP که ناحیه ویندوز سرور 2003 قرار دارند باید توسط دایرکتوری فعال تایید شوند تا بتوانند روی شبکه کار کنند. با این کار اختصاص ادرسهای IP نادرست به مشتری های DHCP جلوگیری می کند و امنیت شبکه بالاتر می رود. اگر سرور توسط دایرکتوری فعال تایید نشده باشد در نمای DHCP در کنار آن یک پیکان رو به پایین قرمز رنگ دیده می شود. اگر این سرور را انتخاب کنید وضعیت آن در صفحه جزئیات بصورت Authorize the DHCP server نمایش داده می شود. برای تایید سرور DHCP برای کار در شبکه و دادن مجوز فعالیت به آن از نمای فوری DHCP استفاده می شود. روی ایکن سرور کلیک کنید و در منوی action گزینه refresh را انتخاب نمایید. سرور با پیکان سبز رنگ دیده می شود که به معنای این است که مجوز کار در شبکه و اختصاص آدرس IP را دارد.
اگر سرور DHCP یکی از سرور های عضو ناحیه باشد و یا کنترل کننده یک ناحیه فرزند است و بخواهید توسط یک سرور DHCP دیگر اجازه فعالیت انرا تایید نمایید نمای فوری DNS را باز کرده و روی ایکن DHCP کلیک کنید. در منوی action گزینه manage authorized servers را انتخاب کنید تا جعبه محاوره آن باز شود. نام یا آدرس IP سرور DHCP که می خواهید اجازه فعالیتش را تایید کنید وارد کنید و روی OK کلیک کنید.
به شما اجازه داده می شود تا سرور DHCP را به فهرست سرور های DHCP مجاز اضافه کنید. اگر آدرس IP در فهرست قرار گرفته است روی YES کلیک کنید و جعبه محاوره را ببندید.

یکپارچه سازی DHCP و DNS
در ویندوز سرور 2003، DHCP و DNS با هم یکپارچه می شوند. اگر DHCP و DNS برای بروز سازی پویا (dynamic update) پیکربندی شده باشند فقط هر گاه DHCP یک آدرس IP را به مشتری متقاضی اختصاص دهد، نام میزبان مشتری و آدرس IP در پایگاه داده DNS ثبت می شوند.
برای پیکربندی DHCP بروز سازی پویا از گامهای زیر استفاده کنید :
– در نمای فوری DHCP روی ایکن سرور DHCP کلیک راست کرده و گزینه properties را انتخاب کنید.
– روی کادر DNS کلیک کنید.
در کادر DNS با چندین گزینه مواجه می شوید :
– Enable DNS dynamic update according to the setting below این جعبه چک بصورت پیش فرض فعال است و در صورت انتخاب آن می توانید از میان دو گزینه که در پایین آن قرار دارند یکی را انتخاب کنید.
– Dynamically update DNS A and PTR records only if requested by the DHCP clients این گزینه نیزبصورت پیش فرض انتخاب شده است و بدین معناست که سرور DNS اطلاعات بروزرسانی را فقط هنگامی دریافت می کند که مشتری یک آدرس IP را از سرور DHCP تقاضا کند.
– Always dynamically update DNS A and PTR records با انتخاب این گزینه رکوردهای DNS مربوط به هر مشتری DHCP که تقاضای تجدید آدرس IP را دارد بروز می شوند.
– Discard A and PTR records when lease is deleted این گزینه پیش فرض سرور DHCP را موظف می کند تا پیامی را به سرور DNS بفرستد تا در صورت اتمام قرارداد آدرس IP رکوردهای مربوط به میزبان حذف شوند.
-Dynamically update DNS A and PTR records for DNS clients that do not request update اگر یکی از کامپیوترهای مشتری ازبروز رسانی پویا پشتیبانی بکنند اما دارای قرار داد آدرس IP باشد، انتخاب این گزینه باعث می شود که DHCP اطلاعات بروز شده را به سرور DNS بفرستد.
– بعد از انتخاب گزینه مناسب روی دکمه OK کلیک کنید تا به نمای فوری DHCP برگردید.

ویرایش گزینه ای سرور DHCP
تنظیمات مربوط به سرور DHCP مانند دروازه پیش فرض (default gateway)، سرور DNS و سرور WINS را می توانید تغییر دهید. ویرایش این گزینه ها در جعبه محاوره Server option properties انجام می شود . روی درخت نمای فوری، گره سرور DHCP را باز کنید. روی ایکن server option کلیک راست کرده و configure options را انتخاب کنید تا جعبه محاوره مربوط به آن باز شود. وارد کادر general شوید هر یک از گزینه های موجود در این کادر دارای شماره منحصر به فرد است. مثلا شماره مسیر یاب 003 و یا شماره سرور DNS معادل 006 است. مثلا برای اینکه مسیر یاب مربوط به مشتری های DHCP بتوانند اطلاعات را از سرور DHCP بدست اورند در جعبه چک 003 کلیک کرده و سپس آدرس IP مسیر یاب را وارد نمایید. پیکربندی سرور DNS و WINS به همین صورت است. پس از انجام تغییرات در اطلاعات پیکربندی روی OK کلیک کنید تا جعبه محاوره بسته شود.
مشتری DHCP هر کامپیوتر یا وسیله ای که آدرس IP خود را بصورت پویا از سرور DHCP دریافت می کند. همه مشتری ها و سرورهای ویندوز که به آدرس IP ثابت نیاز ندارند را می توان بصورت مشتری DHCP پیکربندی کرد.

بررسی قراردادهای DHCP
از انجا که هدف اصلی DHCP ارائه قراردادهای IP به مشتریانش است باید به بررسی این قراردادها پرداخت. قراردادهای جاری در نمای فوری DHCP مشاهده می شود. برای دیدن انها از گامهای زیر استفاده کنید :
– در نمای فوری DHCP گره سرور DHCP را باز کنید. پوشه Scope را ملاحظه می نمایید.
– این پوشه را باز کرده و روی آیکن address Lease کلیک نمایید.
– همه قراردادهای جاری در صفحه جزئیات نمای فوری دیده می شود. همچنین می توانید سرورهای دیگری را در نمای فوری اضافه کنید. با این کار می توانید بطور همزمان چندین سرور DHCP را بررسی نمایید. در نمای فوری DHCP روی ایکن DHCP کلیک کرده و سپس در منوی action گزینه manage authorized servers را انتخاب کنید.
برای افزودن یک سرور به نمای فوری روی سرور کلیک کرده و ok را انتخاب کنید. سرور به نمای فوری DHCP اضافه می شود. حالا می توانید میدان دید آدرس IP و قراردادهای موجود را بررسی کنید.

بارگذاری پشتیبان پایگاه داده DHCP
یکی دیگر از مسایل مدیریتی DHCP بر روی شبکه کار با پشتیبان پایگاه داده DHCP است. بطور پیش فرض در هر ساعت از پایگاه داده، پشتیبانی تهیه می شود. اگر مشتری ها در استفاده از آدرس های IP دچار مشکل هستند احتمالا پایگاه داده DHCP دچار نقص است. برای بارگذاری یک کپی پشتیبان از مراحل زیر استفاده کنید :
– روی گره سرور DHCP کلیک راست کرده و گزینه restore را انتخاب کنید. جعبه محاوره ای باز می شود که در آن پوشه عمومی پشتیبان DHCP را تعیین می کنید. معمولا این پوشه بصورت پیش فرض انتخاب شده دو فرمان مفید در عیب یابی DHCP عبارتند از ping و ipconfig . فرمان ping اتصال بین سرور DHCP و مشتری را چک می کند. ipconfig پیکربندی IP مربوط به مشتری را نشان می دهد. اگر با اجرای این فرمان آدرس IP و ماسک زیر شبکه را مشاهده نکنید مشتری اطلاعات را از سرور DHCP دریافت نمی کند.

www.smsm.ir

پروتکل DHCP چيست؟

کلمات کلیدی : پروتکل,DHCP,چيست؟,پروتکل DHCP چيست؟ , مقالات مهندسي , مهندسي كامپيوتر , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی پروتکل+DHCP+چيست؟+

تاریخ: پنج‌شنبه 2012/04/26
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها