اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

تراریوم چیست؟ (Trurumm)

تراریوم چیست؟ (Trurumm)

تراریوم یا باغ شیشه ای محیطی است که می توانید در خانه برای ایجاد ریز اقلیمی با اطوبت بالا برای این گیاهان که اکثراّ بومی جنگلهای مرطوب جنوب و مرکز آمریکا و جنوب شرقی آسیا و آفریقا هستند،درست کنید.یک پاسیوی مینیاتوری که با آن می توانید مراحل علمی و عملی پرورش گیاه را به فرزندانتان آموزش دهید.

تراریوم، کلکسیونی از گیاهان سازگار با هم است که در ظرف سربسته یا تقریباّ دربسته رشد می کنند.مراقبت آسان از این باغ کوچک برای کسانی که سرشان خیلی شلوغ است ایدئال می باشد.

ظرف تراریوم
ظرف تراریوم دو نوع است: بسته یا باز.
گیاهانی که در تراریوم بسته می کارید نیاز به رطوبت خیلی بالایی دارند . برای انتخاب ظرف گزینه های زیادی وجود دارد ؛ یک پارچ دهانه گشاد،آکواریوم، تنگ ماهی و حتی بطری نوشابه؛ انتخاب با خود شماست.البته برای شروع بهتر است که از ظرف دهانه گشادی مثل آکواریوم استفاده کنیدتا کاشتن گیاهان در آن ساده تر باشد.قبل از کاشتن گیاه باید ظرف را کاملاّ استرلیزه کنید.آن را با آب داغ یا مایع شوینده بشویید تا کاملاّ تمیز شود.

انتخاب گیاه: رشد کمتر ،تراریوم بهتر

برای اینکه تراریوم شما خوب از آب در بیاید انتخاب گیاهان مناسب اهمیت زیادی دارد.گونه های کوچک گیاهی که رشدشان سریع نیست،بهترین انتخاب هستند.ضمناّ گیاهانی انتخاب کنید که همسایه های خوبی برای هم باشند.

نیاز آنها به نور،رطوبت و آب باید مشابه باشد.هیچ وقت گیاهی را که دوست دارد در نور کمی زندگی کند را با گیاهی که به نور زیاد احتیاج دارد ،در کنار هم نکارید،چون حداقل یکی از آنها را عذاب می دهید! انتخاب گیاهانی با ارتفاع ، شکل و رنگ متفاوت منظره ی زیباتری ایجاد می کند.گیاهان زیادی را می توانید برای کاشتن در تراریوم انتخاب کنید از جمله بگونیا،پرسیاوشان،دیفن باخیا،دراسینا،مارانتا،فیل ودندرون،بنفشه ی آفریقایی،برگ بیدی،سرخس نر یا فیکوس. در ضمن همه ی این گیاهان باید بررسی شوند تا عاری از حشره و بیماری باشد. هر برگی که علامت بیماری دارد یا زرد شده است نیز باید جدا شود.

خاک : کیک 4 لایه

خاک تراریوم باید از 4 لایه تشکیل شود : لایه ی زیرین شامل سنگ ریزه های درشت یا حتی تیله خرده است.این لایه برای زه کشی استفاده می شود تا در صورت آب دادن اضافی ، ریشه ها نپوسند.مقدار این لایه به اندازه ی ظرفشما بستگی دارد. از حدود 5/2 سانتی متر برای ظروف کم عمق تا 8 سانتی متر (برای ظروف عمیق)ارتفاع مناسبی برای لایه ی زیرین است.(در مجموع 4 لایه ی تشکیل دهنده ی خاک باید در حدود یک چهارم ظرف شما را پر کند و بقیه ی فضا را باید خالی برای گیاه بگذارید)

لایه ی دوم،لایه ی نازکی از زغال خرد شده است که به عنوان ***** و برای پاک نگهداشتن هوای داخل شیشه استفاده می شود.روی این دو لایه پوشش نازکی از خزه ی اسفاگنوم قرار دهید.این لایه مانع از ان می شود که خاک روی آن به درون لایه های زیرین نفوذ کند.

آخرین لایه ، خاک اصلی است که می توانید آن را با مخلوطی از دو قسمت ماسه ی شسته بدون خاک و 3قسمت تورب تهیه کنید.این خاک حتماّ باید استرلیزه شده باشد.برای این کار می توانید تا 200درجه ی فارنهایت حرارت دهید.(البته در اثر این حرارت دادن بوی بدی متصاعد خواهد شد)موقع ریختن این لایه،منظره ی خود را شکل داده و سطح خاک را تغییر دهید.زمین مسطح،تپه و دره درست کنیدتا منظره ی باغ زیباتر شود.می توانید با استفاده از قطعات سنگ ؛چوب یا صدف یا هر جسم زیبای دیگری که متناسب با منظره ی شما باشد ،چشم انداز زیباتری درست کنید.شما به ابزار خاصی نیاز ندارید. می توانید از یک قاشق به عنوان بیل،از یک چنگال به جای شن کش،و از یک به عنوان قیچی باغبانی استفاده کنید.اگر دهانه ی ظرف شما تنگ است برای ریختن خاک در داخل آن می توانید از قیف باریکی یا کاغذ آلومینیومی درست کرده اید، استفاده کنید.

تراریوم چیست؟ (Trurumm)

terrarium

دکوراسیون داخلی

قبل از کاشتن گیاهان اول جای آنها را در داخل ظرف معلوم کنید.اگر ظرف بزرگ و دهان گشاد است می توانید این کار را در درون ظرف انجام دهید.در غیر این صورت بیرون ظرف ، گیاهان را بچینید تا منظره ی مورد نظرتان را تنظیم کنیدو بعد آنها را بکارید.اگر تراریوم از همه طرف دیده شود گیاه بزرگ را در وسط و گیاهان کوتاه تر را در اطراف بکارید.اگر تراریوم فقط از یک طرف دیده شود بلندترین گیاه باید نزدیک به انتهای ظرف و گیاهان کوتاهتر در جلوی آن کاشته شود.

ضمناّ در تنظیم سطح خاک هم در نظر داشته باشید که تپه ها در قسمت عقب و دره ها در جلوی کار ایجاد شوند.وقتی محل کاشتن هر گیاه را مشخص کنید با یک چوب باریک ،حفره ای در خاک درست کنید و ریشه ی گیاه را در آن بکارید.اگر دهانه ی ظرف شما تنگ باشد برای گذاشتن گیاهدر محل خود ناچارید از یک انبور استفاده کنید. سپس به آرامی خاک اطراف ریشه ها را محکم کنید.گیاهان را نباید خیلی نزدیک به کناره ی شیشه بکارید . آنها باید جا برای رشد داشته باشند.

بعد از اینکه کار کاشتن تمام شد خاک را به آرامی مرطوب کنید و در پوش تراریوم را بگذارید و بعد از مدتی ببینید ایا قطرات درشت آب روی شیشه ظاهر شده اند یا نه؟ یک تراریوم به تعادل رسیده ، ممکن است حتی 64 تا 6 ماه نیاز به آب دادن نداشته باشد زیرا رطوبت طی چرخه ای بین خاک و آب در گردش است.جمع شدن آب روی شیشه ها نشان دهنده ی این است که میزان رطوبت داخل ظرف بیش از اندازه است که باید کم شود.در این صورت مدتی در ظرف را باز بگذارید تارطوبت اضافی تبخیر شود.تا چند روز مرتب به آن سر بزنید تا از به تعادل رسیدن آن مطمئن شوید.

اگر تراریوم شما از ظرفی درباز تشکیل شده است باید در فواصلی کمتر ، مثلاّ چند هفته یک بار به آن آب بدهید.

چند نکته

1- گیاهان داخل تراریوم نیاز به مکمل های غذایی ندارند چون رشد آنها را سریع می کند و مناسب نیست.

2- تراریوم را هیچ گاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.معمولاّ نور مستقیم خورشید کافی است.پنجره ی غربی و شرقی گزینه ی مناسبی است.

3- هیچ وقت بیش از اندازه به گیاه تراریوم آب ندهید. این قانون را به خاطر داشته باشید:

« زیادی خشک بودن از زیادی خیس بودن بهتر است»

4- گیاهان داخل ظرف از انواع نادرو با رنگهای متنوع است ولی کم رشد هستند.بهرحال هر موقع احساس نمودید که داخل ظرف شلوغ شده و زیبایی آن کاسته شده کافی است با یک تیغ تیز به هرس برگها و شاخه های اضافی با سلیقه ی خود اقدام نمایید و یا گیاهی را که تمایل به نگهداری آن داخل باغ شیشه ای خود ندارید از آن با حوصله و دقت به نحوی که سایر گیاهان صدمه نبیند خارج کرده و در داخل گلدان دیگر کشت نمایید.

5- خاک یا بستر کاشت ظرف شما از مواد خاص و کاملاّ استریل تهیه شده است پس به هیچ وجه به آن خاک،خاکبرگ،کود دامی و غیره اضافه ننمایید. زیرا که باعث آلودگی و پوسیدگی و از بین رفتن گیاهان می شود و هر سال یک بار می توانید یک قاشق چای خوری کود مایع را بعد از هرس ظرف به همراه آب آبیاری به آن اضافه کنیدولی سعی کنید تا حد ممکن از کود و محلول کامل و در حد توصیه شده استفاده شود و در غیر این صورت باعث ازدیاد رشد و بدفرم شدن و یا سوختگی گیاهان باغ می شود.

منبع: انجمن نواندیشان

www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران

تراریوم چیست؟ (Trurumm)

کلمات کلیدی : تراریوم,چیست؟,(Trurumm),تراریوم چیست؟ (Trurumm) , مقالات مهندسي , مهندسی کشاورزی , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی تراریوم+چیست؟+(Trurumm)+

تاریخ: شنبه 2012/03/31
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها