اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

آفات محصولات گلخانه‌ای – Pests of greenhouse crops

آفات محصولات گلخانه‌ای – Pests of greenhouse crops

مهم‌ترين آفات محصولات گلخانه‌ای و گياهان زينتی متعلق به راسته هوموپترا (Homoptera) يا جوربالان است. که اين راسته‌ها در برگيرنده پسيل‌ها، سفيد بالک‌ها، شته‌ها و شپشک‌ها است.

مهم‌ترين دشمنان طبيعی آفات محصولات گلخانه‌ای و گياهان زينتی زنبورهای پارازيتوييد، بال‌توری‌ها، كفشدوزك‌ها، دوبالان و تعدادی از كنه‌ها هستند. مهم‌ترين دشمنان طبيعی متعلق به راسته (Hymenoptera) مخصوصاً خانواده‌های اِنسيرتيده (Encyrtidae) و آفيلينيده (Aphelinidae) هستند. در مواردی بعضی از خانواده‌های دو بالان مثل سسیدوميده (Cecidomyiidae) گونه آفيدولتس آميدومیزا(Aphidoletes amidomyza) و هم‌چنين (Chrysoperla carnea)  بعنوان يک بال‌توری که متعلق به راسته نوروپترا است، اشاره شد. هم‌چنين به قارچ‌های كنترل كننده‌ی حشرات نيز اشاره شد.

دستيابی به تكنولوژی تكثير انبوه دشمنان طبيعی آفات محصولات گلخانه‌ای يكی از شروط اصلی موفقيت در كنترل بيولوژيك اين گروه از آفات می‌باشد. استفاده از گياهان مقاوم به آفات و كنترل زراعی از ديگر روش‌های مهم مبارزه با آفات محصولات گلخانه‌ای و گياهان زينتی است. از جمله روش‌های بسيار جالب روش رهاسازی نرهای عقيم است، که البته تاکنون در مورد کنترل آفات گياهان گلخانه‌ای و زينتی مورد استفاده قرار نگرفته است.

از روش‌های ديگری مثل فرومون‌ها برای اختلال در جفت‌گيری و اختلال در رفتار طبيعی حشرات برای کنترل آن‌ها نيز استفاده می‌شود.

نهايتاً گفته شد كه در کنترل آفات هيچگاه بر يک روش خاص پافشاری نکنید. استراتژی صحيح در مبارزه با آفات محصولات گلخانه‌ای و گياهان زينتی مديريت تلفيقی آفات يا استفاده از روش‌‌های مختلف می‌باشد.

راه های جلوگیری از بروز بیماریها در داخل گلخانه

1- سالم نگه داشتن گیاه : از كاشت پرتراكم دوری كنیمو یك محیط كاشت سالم كه دارای تهویه مطلوب , رطوبت , آب , نور و مواد غذایی كافی است برای گیاه فراهم كنیم . برنامه كاشت را به طور مناسب تنظیم نماییم و به سلامت خاك توجه داشته باشیم .

2- رعایت بهداشت در گلخانه : گیاهان بیمار را از گلخانه بیرون برده و بسوزانیم . قبل از استفاده از گلدان های مستعمل آن ها را با آب و صابون و ماده ی سفید كننده به خوبی شسته و آب بكشیم . برگ هاب مرده را از سطح خاك جمع آوری كنیم .

3- خاك مناسب : نشاءها را در گلدان تازه بكاریم و از خاك استریل استفاده كنیم.

4- كمك به گردش هوا در گلخانه : حشرات و بیماری ها دوستدار هوای راكد هستند. سعی می كنیم حداقل یك فن كوچك داشته باشیم كه هوا را در روز حركت دهد زمانی كه گل خانه به تهویه نیاز نداشته باشد.

5-  استفاده از تناوب زراعی : برای شكستن سیكل بیماری ها هر چند وقت یكبار كاشت یك محصول را با محصولی دیگر عوض می كنیم .

اهمیت اقتصادی کشت گلخانه ای

الف) با احداث وبهره گیری از فضا بجای سطح (افزایش عملکرد در واحد سطح)، کشاورزی که مقدار زمین وآب محدودی در اختیار دارد،خواهد توانست به درآمد کافی جهت امور معیشتی خود برسد.
ب) با احداث گلخانه قادر به تنظیم زمان کشت و برداشت زود موقع محصول و ارائه آن به بازار خواهد بود ،زمانی که محصول از قیمت مناسبی بر خوردار است.
ج) کیفیت محصولات گلخانه ای بخاطر استفاده از بذور هیبرید و اصلاح شده بالا بوده و از مشتری پسندی خاصی برخوردار است.
د) بدلیل استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار، در میزان مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
ه) نیروی انسانی مورد نیار برای تولید 20 تن محصول در گلخانه به ثلث تولید در کشت باز کاهش می یابد.
و) امکان صادرات محصول به خارج از کشور وجود دارد.
ز) امکان کنترل عوامل نا مساعد جوی وآفات و بیماری ها در محیط گلخانه آسانتر از کشت باز می باشد.

منبع:
www.plant1.blogfa.com

بازنشر:
www.smsm.ir

آفات محصولات گلخانه‌ای – Pests of greenhouse crops

کلمات کلیدی : آفات,محصولات,گلخانه‌ای,–,Pests,of,greenhouse,crops,آفات محصولات گلخانه‌ای – Pests of greenhouse crops , مقالات مهندسي , مهندسی کشاورزی , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی آفات+محصولات+گلخانه‌ای+–+Pests+of+greenhouse+crops+

تاریخ: شنبه 2012/03/31
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها