اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الكتریكی

آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الكتریكی

فیوز چیست؟
فیوز معمولا از یك تیوب سرامیكی تشكیل شده كه آلیاژی از جنس نقره یا مس از وسط آن عبور می كند و اطراف آن با كوارتز یا سیلیس پر می شود ،المان مركزی فیوز به گونه ای طراحی شده است كه اجازه عبور جریانهای مجاز را می دهد و به این ترتیب فیوز از عبور جریانهای اضافی و خطا جلوگیری می كند.

اتصال كوتاه چیست؟
اتصال كوتاه خطایی است در یك وسیله الكتریكی كه در آن بار الكتریكی اجازه می یابد تا بین یك فاز و زمین الكتریكی یا بین دو فاز جریان یابد. به عبارت غیر فنی تر، یك اتصال كوتاه هنگامی رخ میدهد كه جریان الكتریسیته از یك مدار در جهتی ناخواسته، عموما به دلیل یك اتصالی در جایی كه كسی انتظار ندارد، عبور كند.

ساده ترین راه برای ایجاد یك اتصال كوتاه متصل كردن سرهای مثبت و منفی یك باتری توسط یك هادی كم مقاومت، مانند سیم، است. مقاومت كم موجب جریان زیاد می شود كه منجر به خروج انرژی زیادی از باتری در مدت كوتاه میشود.

مفهوم بار اضافی به چه معنا می باشد؟
مقدار جریان عبوری از مدار را اصطلاحا بار می نامند،گاهی به هنگام استفاده بیش از حد مصرف كننده ها، راه اندازی الكترو موتورها تحت فشار و یا عدم تعادل در شبكه در مدار الكتریكی بار اضافی بیش از حد مجاز به وجود می آید كه باید از عبور آن جلوگیری شود چرا كه باعث صدمه به تجهیزات می گردد.

فیوزها از نقطه نظر كاربرد و تكتولوژی ساخت به گونه های متعددی تقسیم می شوند:

فیوزهای ساختمانی و سیستم های روشنایی

فیوزهای ساختمانی معمولا از نظر ولتاژ با ولتاژ برق شهری یكسان بوده و از آنها برای محافظت از تجهیزات ساختمانی و روشنایی استفاده می شود نمونه ساده این فیوزها موسوم به فیوز فشنگی در پایین كنتور برق نصب می شود.

فیوزهای صنعتی و نیروگاهی

با توجه به تنوع فعالیتهای صنعتی این فیوزها دارای تنوع بسیاری هستند یك نمونه از این فیوز كه معمولا به شكل مكعب مستطیل با دو قسمت فلزی كارد مانند كه از دو سار آن خارج شده ،می باشد كه به آن فیوز كاردی می گویند ولتاژ این فیوزها بسته به تجهیزاتی كه از آنها حفظت می كنند بین 500 تا 1200 ولت و با شدت جریانهای مختلف می باشد.

البته نوعی خاص از فیوز وجود دارد كه مخصوص حفاظت از تجهیزات ÷ستهای برق و نیروگاهی می باشد،كه به انها فیوزهای HV یا های ولتاژ می گویند این فیوزها قابلیت كار با ولتاژهای بسیار بالا گاها تا 36000 ولت را نیز دارا می باشند.

فیوزهای الكترونیك صنعتی

درواقع این فیوزها محافظت از وسایلی نظیر كنترل درایوهای برق مستقیم ،یو پی اس ها و اینورتر ها و سایر تجهیزاتی كه به نوعی با عناصر نیمه رسانای الكتریكی semiconductors سرو كار دارند ،را به عهده دارند و از آنجا كه این عناصر ظرفیت حرارتی پایین داشته و فوق العاده نسبت به افزایش جریان حساس هستند بنابراین باید با فیوزهای خاصی موسوم به فیوزهای تند سوز حفاظت شوند.

منبع : http://www.profuse.ir

www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران

آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الكتریكی

کلمات کلیدی : آشنایی,با,انواع,فیوز,ها,و,نحوه,حفاظت,از,مدارهای,الكتریكی,آشنایی با انواع فیوز ها و نحوه حفاظت از مدارهای الكتریكی , مقالات مهندسي , مهندسی برق و الکتریک , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی آشنایی+با+انواع+فیوز+ها+و+نحوه+حفاظت+از+مدارهای+الكتریكی+

تاریخ: شنبه 2012/02/04
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها