اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

supercharger0body

زمان تعویض روغن موتور و نوع روغن مصرفی در داخل گاتالوگ ماشین درج شده است.

توجه مهم : در صورتیكه از روغن های معمولی در ماشینهای معمولی استفاده می كنید فاصله هر بار تعویض روغن وصافی دركاتالوگ اصلی موتور5000 مایل (8000كیلومتر) است اما به دلیل عدم مرغوبیت بعضی از روغنهاوصافیهای داخلی وهمچنین به دلیل بالا بودن درصد گوگرد بنزین های ایرانی وتولیداسید سولفوریك دراثر احتراق وعبور مقدار بسیار كمی ازاین اسید ازفضای رینگ به محفظه كارتر وتقطیر شدن آن بهتر است بعداز هر 25000ـ2000 كیلومتر،روغن وپس ازهردوبارتعویض روغن (یعنی هر5000 كیلومتر) صافی راعوض كنید زیرا درحقیقت نقش روغن درموتور مانند نقش خون در بدن انسان است.

پیچ تخلیه روغن رابه دقت تمیزكنید ومطمئن شوید كه واشر زیر آن نیز تمیزوبی عیب است سپس پیچ تخلیه روغن راتوسط آچار رینگی یا آچار بكس با دهانه یك اینچ كاملا سفت كنید درصورتی كه صافی روغن راعوض می كنید 5/0 لیتر دیگرروغن داخل موتور بریزید.

موتور راروشن كنید و بگذارید چند دقیقه كار كند سپس دوباره سطح روغن داخل كارتر رابه وسیله گیج اندازه گیر اندازه گیری كنید.درصورت تعویض صافی دقت كنیدكه درمحل اتصال صافی روغن وموتور هیچ گونه نشتی وجودنداشته باشد.اگرخودرو درشرایط محیطی بد از نظر گرما ، سرماویافضایی كه آغشته به گردوخاك است كارمی كند بهتر است روغن راپس ازطی مسافت كمتری (حدود1500 كیلومتر) عوض كنید.

عیبیابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز:

بدون دود:(خاكستری) :

موتور سالم است و موتور سالم دود نمی‎كند (حتی موتور دیزل) و وقتی انگشت به لوله اگزوز می‎زنیم انگشت نباید چرب یا سیاه شود.

دود سفید( آب سوزی ):

الف) موقتی : در زمستانها و شبهای سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینكه هوای بیرون سرد و داخل موتور گرم است در نتیجه هوای داخل موتور به صورت قطرات آب در می‎آید كه بعد از روشن كردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‎شود كه نتیجه آب سوزی است و چون این حالت موقتی است اشكالی ندارد و پس از گرم شدن موتور قطع خواهد شد.

ب) دائمی : اگر دود سفید دائمی باشد دلیل آن سوختن واشر سیلندر یا ترك خوردگی سیلندر می‎باشد.

دود سیاه:

در اثر كثیفی بیش از حد فیلتر هوا ، كم بودن هوا ،  خام سوختن بنزین در موتور ،  ریتارد بیش از حد موتور (تنظیم نبودن دلكو) دود سیاه ایجاد می گردد.

دود آبی: روغن سوزی

الف) موقتی : روغن سوزی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ می‎باشد كه در اینحالت معمولاً روغن كم نمی‎كند و در موقعی كه موتور پرگاز كار می كند دود قطع می‎شود.

ب) دائمی: اگر موقع كم گاز یا پرگازكار كردن موتور به طور دائم دود كند روغن سوزی از رینگ و پیستون یا سیلندر است.

عیب رینگ: رینگها مزیت خود را از دست داده‎اند یا رینگ شكسته است .

عیب سیلندر: عیوب سیلندر مثل آئینه شدن یا صیقلی شدن جداره سیلندر یا سائیدگی سیلندر می باشد.

شناسایی موتور و دستگاههای مرتبط

تعریف موتور:

موتوردستگاهی است كه انرژی حرارتی حاصل ازسوخت را تبدیل به انرژی مكانیكی نموده وموجب به حركت درآوردن خودرومی شود.دراطراف موتوردستگاههایی نصب می گردد كه برای تكمیل كار موتور بسیار موثر می باشد.

قسمتهای تشكیل دهنده موتور:

الف)سرسیلندر

ب )سیلندر(تنه )

ج )كارتر

سرسیلندر:

سرسیلندر دربالای موتورروی سیلندر قرار دارد. بین سیلندر وسرسیلندر ورقه ای از جنس نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار می گیردوعمل واثرآن بستن تمام منافذ سیلندر است به نحوی كه هیچگونه منفذی برای عبور گازها وجود نداشته باشد.

سیلندر (تنه ):

تنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی موتور بوده وقطعات دیگر به اطراف آن وصل می شود ودارای استوانه توخالی به نام سیلندر می باشد .دراطراف استوانه های سیلندر مجاری آب وروغن تعبیه شده است . تنه موتور ازبالا به وسیله سرسیلندر واز پائین به وسیله كارتر روغن محدود می شود وهمچنین محل های استقرار موتور روی شاسی (دسته موتورها ) درتنه قرار دارد.

كارتر:

كارتر ظرف ومخزن روغن می باشد كه زیرموتوربسته می شود وروغن پس ازطی كانالهای روغن مجددا به آن برمی گردد. جهت به كار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت زیر می باشد:

1- مكش (تنفس)

2- تراكم

3- احتراق

4- تخلیه

مرحله اول مكش یا تنفس :

با به حركت درآوردن موتور توسط استارت و با پایین رفتن پیستون، سوپاپ هوا یا گاز باز شده و مخلوطی از هوا و بنزین سیلندر را پر می كند.

مرحله دوم تراكم :

در ادامه كار استارت و با بالا آمدن پیستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزین به صورت گاز تحت تراكم قرار می‎گیرد.

مرحله سوم احتراق :

در ادامه كار استارت كمی قبل از رسیدن پیستون به انتهای مرحله تراكم شمع جرقه زده و با فشار زیاد احتراق، پیستون با شدت و قدرت به طرف پائین حركت كرده و در نتیجه موتور روشن شده و دیگر نیاز به استارت زدن نمی‎باشد.

مرحله چهارم تخلیه :

پس از پایان احتراق پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حركت كرده و در این زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهای حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل می گردد.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز

کلمات کلیدی : عیب‎یابی,موتور,خودرو,از,طریق,رنگ,دود,اگزوز,عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز , مقالات مهندسي , مهندسي مكانيك , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی عیب‎یابی+موتور+خودرو+از+طریق+رنگ+دود+اگزوز+

تاریخ: شنبه 2012/01/21
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها