اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

تصویربرداری سینه با تی- اسکن , T scan

تصویربرداری سینه با تی- اسکن , T scan

تصویربرداری سینه با تی- اسکن , T scan

تی- اسکن

تی- اسکن که اسکن امپدانس الکتریکی یا EIS نیز نامیده می شود در سال 1999 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده به عنوان یک وسیله کمکی ماموگرافی در کمک به تشخیص سرطان سینه ، مورد تایید قرار گرفت. تی – اسکن از امپدانس الکتریکی برای اندازه گیری جریان عبوری از بافت سینه استفاده می کند و به آشکار ساختن تومورهای سرطانی کمک می کند و می تواند مشخص کند که یک بافت تومور خوش خیم (غیر سرطانی ) است یا خیر.

تی – اسکن چیست؟
تی – اسکن با اندازه گیری جریان های بیوالکتریکی کم ، تصویر های همزمانی از مشخصات امپدانس الکتریکی سینه تهیه می کند. به کمک این نتایج می توان به سرطانی بودن یا غیر سرطانی بودن بافت منطقه مورد نظر پی برد. ضمیمه کردن تصاویر تی – اسکن با ماموگرافی ، تعداد نمونه برداری های ( biopsy ) غیر ضروری را کاهش می دهد.
تصویربرداری امپدانسی تی – اسکن از سینه ، مانند اشعه ایکس (x-rays) و رادیونوکلوئیدها، از اشعه استفاده نمی کند، فشرده کردن (compression) سینه و همچنین تزریق یا نمونه برداری بافت از سینه به وسیله سوزن یا برش جراحی لازم نیست.


تی – اسکن با استفاده از جریان های الکتریکی کم یک تصویر (map) از سینه تولید می کند. یک جریان الکتریکی از طریق یک الکترود که به بازوی بیمار وصل می شود وارد بدن می شود. جریان الکتریکی از سینه عبور می کند سپس توسط پروبی که روی سینه قرار گرفته از روی سطح پوست اندازه گیری می شود. پروب تی – اسکن شبیه پروبی است که در آزمایشات التراسوند استفاده می شود. از آنجا که رسانایی الکتریکی بافت سرطانی با بافت سالم متفاوت است، تومورهای سرطانی در تصاویر نهایی به دست آمده مانند نقاط سفید روشن نمایش داده می شوند. تصویر همزمانِ (map) از خصوصیات الکتریکی سینه، در مانیتور سیستم تی – اسکن نشان داده می شود.
ماموگرافی تقریبا 85 درصد سرطان های سینه را کشف می کند و تنها وسیله آزمایش مورد تایید FDA است که به کشف سرطان در زنان بدون علامت و نشانه بیماری کمک می کند. اما به هر حال، قادر به تشخیص ماموگرافی 15 درصد سرطان های سینه نیست.
تصویربرداری سینه با تی – اسکن یک پیشرفت جدید و امیدوارکننده در تشخیص سرطان سینه است. اگر تصویربرداری با تی – اسکن ، در تلفیق با ماموگرافی استفاده شود ، از ماموگرافی به تنهایی حساس تر است.
نتایج نشان می دهند که تی – اسکن یک راه حل مقرون به صرفه برای افزایش دقت تشخیص و پذیرش وجود سرطان سینه است. اطلاعات تی – اسکن به تشخیص پزشک برای توصیه انجام دادن یا ندادن نمونه برداری (biopsy ) کمک کند. دیگر آزمایشات تکمیلی ماموگرافی مانند MRI و پزشکی
هسته ای به طور قابل ملاحضه ای نسبت به تصویربرداری تی – اسکن پر هزینه بوده و بیمار پسند (patient friendly ) نیستند.
امپدانس الکتریکی چیست؟
امپدانس الکتریکی یک سنجش برای چگونگی حرکت الکتریسیته از میان ماده مورد نظر است.هر بافتی امپدانس الکتریکی متفاوتی دارد که با ترکیب مولکولی خود تعیین می شود. برخی از مواد امپدانس الکتریکی بالایی دارند درحالیکه بعضی دیگر امپدانس الکتریکی پایینی دارند. بافت سینه ای که بدخیم ( سرطانی ) باشد نسبت به بافت طبیعی و خوش خیم ( غیر سرطانی ) امپدانس الکتریکی بسیار پایینی دارد (یا به عبارتی رسانایی الکتریکی خیلی بهتری دارد).

نویسنده: بیژن صادق زاده

منبع : ماهنامه مهندسی پزشکی

تصویربرداری سینه با تی- اسکن , T scan

کلمات کلیدی : تصویربرداری,سینه,با,تی-,اسکن,,,T,scan,تصویربرداری سینه با تی- اسکن , T scan , مقالات مهندسي , مهندسی برق و الکتریک , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی تصویربرداری+سینه+با+تی-+اسکن+,+T+scan+

تاریخ: شنبه 2012/01/21
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها