اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

هشدارهایی درباره رژ لب

هشدارهایی درباره رژ لب

رژ لب، به عنوان اولین ابزار آرایشی و بهداشتی شناخته شده است و تا امروز مورد استفاده بانوان قرار می گیرد.

رژ لب

هیچ وقت در خصوص مواد تشکیل دهنده رژ لب فکر کرده اید؟

صرف نظر از مواد تشکیل دهنده مشترک، رژ لب ها بسته به نام تجاری شان از مواد طبیعی و یا شیمیایی متفاوتی ساخته می شوند.

مواد تشکیل دهنده رژ لب

اگرچه مقدار هر یک از این مواد در ساخت رژهای لب متفاوت است، اما مواد اصلی تشکیل دهنده انواع رژ لب به شرح زیر است:

موم: موم به دلیل حالت پذیری زیادی که دارد، به عنوان عنصری شکل دهنده در رژهای لب مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبی از سه موم را در رژهای لب می توان یافت: موم زنبور عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا که از برگ های نخل برزیلی گرفته می شود و گران تر از بقیه موم ها است.

روغن: روغن کرچک، روغن نباتی، لانولین و روغن معدنی در تهیه رژهای لب استفاده می شوند. همچنین کره کاکائو نیز از اجزای تشکیل دهنده رژها است.

موم و روغن از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده رژ لب هستند و حدود 60 درصد وزن آن را شامل می شوند

رنگ ها و رنگدانه ها: بسته به رنگ رژها متفاوت می باشند و از مواد گیاهی یا صنعتی تهیه می شوند.

خوشبو کننده ها: برای ایجاد عطر و بوی دلپذیر، به میزان کم مورد استفاده قرار می گیرند.

الکل: به عنوان حلال موم و روغن به کار گرفته می شود.

نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها: به منظور تازه نگه داشتن و جلوگیری از فاسد شدن زود هنگام رژ لب استفاده می شوند.

غیر از مواد نام برده در ساخت رژها ممکن است از مواد طبیعی مانند ویتامین E، روغن آفتاب گردان، بابونه و یا رنگدانه هایی مانند زردچوبه، چغندر و … استفاده گردد.

مواد سمی موجود در برخی رژ لب ها

FDA (اداره غذا و داروی آمریکا) مقررات سختی در مورد استفاده از سرب در لوازم آرایشی و مخصوصا رژهای لب، وضع نموده است. رژ لب های استاندارد و مرغوب حاوی ترکیبات بالا هستند، اما در رژ لب های نامرغوب ترکیبات زیر وجود دارند:

سرب: عوارض سرب در صورت استفاده غیر مجاز این ماده سمی در ترکیب رژ لب و خورده شدن آن، شامل ناباروری، کم‌خونی، عقب ماندگی ذهنی و سرطان می باشد.

رژ لب

قطران ذغال سنگ: به عنوان رنگدانه برای رنگ آمیزی رژهای قرمز استفاده می شود. این مخلوط سمی درصورت بلع می تواند باعث تهوع، سردرد و سوزش پوست شود.

Carmine: رنگ طبیعی که با جوشاندن سوسک های کارمین به دست می آید و عامل اصلی ناراحتی های پوستی و آلرژی است.

رنگ های دریاچه ای: استفاده از رنگ های محلول در آب دریاچه ها که در اثر واکنش های شیمیایی و یا گیاهان و سنگ های موجود در رودخانه ها بوجود آمده اند. این نوع رنگ بسیار سمی بوده و از منابع سرطان زایی به دست آمده که می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد سرطان های پوستی گردد.

خوشبو کننده ها: این نوع عطرها به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی، می توانند التهاب، خشکی و ترک خوردگی لب ها را باعث شوند.

بر اساس آمار جمع آوری شده، صرف نظر از جذب پوستی مواد آرایشی، زنان در طول زندگی خود حدود 2 کیلوگرم رژ لب را می بلعند که خطر ابتلا به سرطان های ریه و سینه را در زنان به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

اکنون که به مواد تشکیل دهنده رژ لب ها پی بردید، موقع انتخاب آن بیشتر دقت کنید و رژ لبی را انتخاب کنید که تا حد امکان حاوی ترکیبات طبیعی باشد و مواد سمی در آن به کار نرفته باشد.

بخش سلامت تبیان

هشدارهایی درباره رژ لب

کلمات کلیدی : هشدارهایی,درباره,رژ,لب,هشدارهایی درباره رژ لب , مقالات علمي , امنیت، فناوری اطلاعات It، نانو، صنایع هوافضا، غذایی، فیزیک هشدارهایی+درباره+رژ+لب+

تاریخ: جمعه 2012/01/20
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها