اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

سیستم پایداری الكترونیكی خودرو Electronic Stability Programme System – ESP

سیستم پایداری الكترونیكی خودرو Electronic Stability Programme System – ESP

سیستم پایداری الكترونیكی خودرو Electronic Stability Programme System – ESP

audiquattro1e916smsm7

این سیستم برای كنترل مطلوب خودرو و برروی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است .اگر راننده با گردش سریع فرمان كنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند. سیستمESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESPلغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز برروی یك چرخ كنترل میكند و خودرو را به مسیر مورد نطر راننده باز میگرداند.

سیستم (ESP (Electronic Stability Programme Systems با اندازه گیری سرعت هر چرخ به طور جداگانه با سنسور چرخ و همینطور محاسبه زاویه فرمان با سنسور زاویه سنج و شتاب جانبی خودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER یا ANDER STEER میشود كه این سیستم با فعال كردن ترمزهای چرخ اختلاف سرعت چرخها(عمل دیفرانسیلی) را از بین برده و از واژگون شدن خودرو جلو گیری میكند.

فرض میكنیم شما با سرعت بالا وارد یك پیچ شدید در این شرایط شما فروان را مطابق با زاویه پیچ به یك سنت میپیچانید ولی خودرو شما مثلا بر اثر لغزنده بودن سطح حركت یا اشتباه شما در تخمین حد اكثر سرعتی كه خودرو توان تحملش را در این پیچ داشته (لیمیت خودرو) دچار پدیده under steer شده با انحراف قسمت جلو و عدم پیروی چرخهای جلو از زاویه فرمانی كه شما برای پیچیدن تعین كرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ میكند.

در یك خودرو معمولی یك راننده عادی در صورت مواجهه با چنین پدیده ای فرمان را بیشتر به یك سمت میپیچاند و ممكن است و ممكن است ترمز را هم بفشارد.همه این موارد باعث تشدید در under steer خودرو میشود و باعث انحراف خودرو از جاده میشود.یك راننده حرفه ای در چنین شرایطی پا را از روی گاز بر میدارد وفرمان را به سمت دیگر میچرخاند تا چرخهای چلو مجددا چسبندگی خودرا بدست آورند و با كمی گاز خدرو را وارد به over steer شدن و اصلاح انحراف میكند.

سیستمESPسریعا با توجه به زاویه فرمان خودرو سرعت حركت و میزان شتاب جانبی وارده شرایطUNDER STEER را حس میكند و برای اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلویی سمت راست (یعنی چرخ خارجی قوس پیچ)را فعال میكند این كار باعث میشود جلو خودرو شروع به گردش به سمت خارجی پیچ كند.بسته به میزان انحراف و سرعت اگر مسیر حركت اصلاح شد سیستم از مدار خارج میشود.

یك خودرو دیفرانسیل عقب در حالی كه وزن بر روی محور عقب چندان هم زیاد نیست با سرعت بالا وارد یك پیچ راستگرد میشوید و در حالی كه پدال گاز را هم میفشارید سعی میكنید پیچ را با حد اكثر سرعت طی كنید. در اینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافی به چرخهای عقب و همینطور سبك تر بودن محور عقب خودرو چسبندگی چرخهای عقب را از دست میدهد و شروع به over steer میكند.در واقع با زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست میپیچد و در صورت ادامه این وضعیت وارد شانه خاكی داخل پیچ میشود كه كنترل خودرو در این حالت از دست میرود.سیستم ESP مجددا با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده سریعا وضعیت over steer را تشخیص میدهد و برای كنترل این وضعیت چرخ جلو سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجی پیچ)را با ترمز شدن موجب كشیده  شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصلاح over steer میشود این سیستم ممكن است برای اصلاح بیشتر چرخ داخلی(چرخ سمت راست) چرخ های عقب را هم ترمز كند یا كمی نیروی موتوری به عقب اضافه میكند و تا اصلاح كامل مسیر حركت مطابق زاویه فرمان انجام شود.

ضمنا ESP با اینكه كمك قابل توجهی به ایمنی شما میكند ولی اگر میزان اشتباه شما از درصد نسبتا معینی برای عبور از پیچ بیشتر باشد (مثلا شما با سرعتی وارد یك پیچ بشوید كه نیروی ثقل قابل تحمل برای عبور از آن پیچ به صورت محاسبه ای 1.3G باشد در حالی كه خودرو شما توان تحمل حد اكثر 0.85G شتاب جانبی را داشته باشد ESP كمك چندانی به شما نمیتواند بكند. – بازنشر این مقاله تنها با ذکر منبع مجاز است.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

سیستم پایداری الكترونیكی خودرو Electronic Stability Programme System – ESP

کلمات کلیدی : سیستم,پایداری,الكترونیكی,خودرو,Electronic,Stability,Programme,System,–,ESP,سیستم پایداری الكترونیكی خودرو Electronic Stability Programme System – ESP , مقالات مهندسي , مهندسي مكانيك , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی سیستم+پایداری+الكترونیكی+خودرو+Electronic+Stability+Programme+System+–+ESP+

تاریخ: پنج‌شنبه 2012/01/19
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها