اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

مبانی هیدرولیک – The Basics of Hydraulic

مبانی هیدرولیک – The Basics of Hydraulic

مبانی هیدرولیک – The Basics of Hydraulic

hydraulic3-system4

هیدرولیك علم مطالعه سیالات و كاربرد آن برای انتقال نیرو و حركت است. كلمه هیدورلیك از لغت یونانی هیدرو به معنی آب گرفته شده است.
سیستم‌های آب رسانی خانگی یك كاربرد متداول از هیدرولیك می باشد و اصول حاكم بر رفتار آب در مورد تمام سیالات صادق است. در گیربكس ‌های اتوماتیك مدرن یك سیستم هیدرولیك برای كنترل عملكرد آنها به كار رفته است.
در حالی كه تمام سیستم‌های هیدرولیكی از مایعات استفاده می‌كنند مایعی كه درگیر بكس‌های اتوماتیك به كار می رود عموماً روغن گیربكس نامیده می شود.


اصول هیدرولیك
سیستم‌های هیدرولیك نیرو و حركت را از طریق كاربرد فشار انتقال می دهند نیرو، فشار و یا كشش اعمال شده بر یك شیئی است. نیرو معمولن بر حسب پاوند و یا نیوتن اندازه‌گیری می شود. فشار نیروی اعمال شده بر سطح معین است. فشار معمولن بر حسب واحد نیرو تقسیم بر واحد سطح اندازه گیری می شود و واحدهای آن پاوند بر اینچ مربع (Psi) یا كیلوپاسكال (kpa) اندازه گیری می شود. (6.89 pa= 1psi) می باشد.

پاسكال یك واحد اندازه گیری است كه بعد از «بلز پاسكال» ریاضیدان و دانشمند مشهور فرانسوی (1623-1662) به خاطر تحقیقاتش در هیدرولیك به نام او نامگذاری شد. پاسكال بعضی از حقایق مهم درباره رفتار مایعات در یك سیستم بسته را كشف كرد. او دریافت كه فشار روی یك مایع محبوس شده بطور مساوی بر تمام جهات منتقل می شود و بر سطوح برابر نیروی مساوی وارد می كند.

این اصل قانون پاسكال نامیده می شود و یك اصل بنیادی است كه بر عملكرد تمام سیستم‌های هیدرولیك حكمفرماست. سیستم‌های هیدرولیك قادرند مایعات را برای انتقال نیرو و حركت بكار گیرند زیرا در تمام كاربردهای عملی یك مایع غیر قابل تراكم است.
اینكه چه مقدار فشار بر روی یك مایع اعمال می شود اهمیتی ندارد، چون حجمش همواره ثابت می ماند. این امر به سیال اجازه می دهد كه نیرو و حركت بكار گیرند زیرا در تمام كاربردهای عملی یك مایع غیرقابل تراكم است.

اینكه چه مقدار فشار بر روی یك مایع اعمال می شود اهمیتی ندارد، چون حجمش همواره ثابت می ماند. این امر به سیال اجازه می دهد كه نیرو و حركت را به خوبی یك اهرم مكانیكی منتقل كند. مزیت یك مایع بر اهرم مكانیكی این است كه دارای حجم است امّا شكل ثابتی ندارد. چون فرض بر این است كه مایع به شكل ظرف خود در می‌‌آید می توان آن را برای رفع موانع به هر شكلی خم كرد.

اصول قطعات سیستم هیدرولیكی
تمام سیستم‌های هیدرولیكی گیربكس اتوماتیك از یك مخزن، یك چشمه ورودی، سوپاپ‌های كنترل و یك عمل كننده خروجی استفاده می كنند. مخزن عبارت است از یك كارتل، یك تانگ و یا هر نوع ظرف دیگری كه روغن را برای ما ذخیره می‌كند. چشمه ورودی یك پیستون یا یك پمپ است كه نیروی لازم را تهیه می‌كند. سوپاپ‌های كنترل عبارتند از هر قطعه‌ای كه جریان روغن را محدود، هدایت و یا به عبارت دیگر تنظیم كند. كارانداز خروجی، یك پیستون و یا سرو و موتور است كه نیروی ایجاد شه به وسیله فشار هیدرولیكی را منتقل می كند.

www.smsm.ir
سایت مرجع مهندسی ایران

مبانی هیدرولیک – The Basics of Hydraulic

کلمات کلیدی : مبانی,هیدرولیک,–,The,Basics,of,Hydraulic,مبانی هیدرولیک – The Basics of Hydraulic , مقالات مهندسي , مهندسي مكانيك , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی مبانی+هیدرولیک+–+The+Basics+of+Hydraulic+

تاریخ: دوشنبه 2012/01/16
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها