اختصاصی ما

آرشیو اختصاصی ما

مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو – فرهنگ لغت خودرو – بخش اول

مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو – فرهنگ لغت خودرو – بخش اول

مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو – فرهنگ لغت خودرو – بخش اول

motor

Crank case

كارتر: قسمت زیرین بلوك موتور كه میل‌لنگ در داخل آن می‌گردد.

Crank Shaft

میل‌لنگ: مهمترین عضو گردانده داخل موتور كه درون كارتر حركت چرخشی داشته و از طریق قسمت‌های پله‌ای شكل خود به شاتون‌ها متصل است.

 

Crocodile Clip

گیره سوسماری: گیره‌ای انبر مانند با دهانه‌های دندانه‌دار برای برقراری اتصالات موقت الكتریكی.

Diagnostic Code

كد عیب‌یابی- كد شناسایی: كدهایی كه با اتصال كامپیوتر برنامه‌ریزی شده برای تشخیص عیب موتور به موتور، می‌توان به آنها دست یافت. این كدها، نمایانگر محل دارای مشكل در موتور هستند.

Disk Brake

ترمز دیسكی: نوعی سیستم ترمز كه در آن با سایش لنت‌ها بر روی یك صفحه دیسك متصل به چرخ، عمل ترمزگیری انجام می‌شود.

Double – Over head Cam (DOHC)

میل سوپاپ دوتایی: میل سوپاپ برخی موتورها دارای دو میل سوپاپ هستند كه یكی برای سوپاپ‌های هوا و یكی برای سوپاپ‌های خروج دود تعبیه شده‌اند.

Drive belt

تسمه: نواری از جنس لاستیك كه برای به حركت در آوردن دینام، پمپ آب، پمپ هیدرولیك فرمان، كمپرسور كولر و نظایر آن، با استفاده از نیروی پولی میل‌لنگ به‌كار می‌رود.

Drive shaft

شافت محرك – پلوس: هرگونه شافتی كه برای انتقال حركت به كار می‌رود. از این واژه غالباً برای اشاره به شافت پلوس استفاده می‌شود.

Drum brake

ترمز كاسه‌ای: نوعی ترمز كه از استوانه فلزی كاسه‌ای شكلی استفاده می‌كند كه به سطح داخلی چرخ متصل شده است. هنگامی كه پدال ترمز فشرده می‌شود، لنت‌های منحنی شكل به دیواره داخلی كاسه چرخ ساییده شده و باعث ایجاد حالت ترمز در چرخ‌ها می‌شوند.

EGR Valve

دریچه‌ای كه برای وارد كردن گازهای خشك خروجی از موتور به مسیر جریان هوای ورودی به موتور تعبیه شده است.

(ECU) Electronic Control Unit

واحد كنترل الكترونیكی: كامپیوتری كه سیستم‌های جرقه‌زنی و تزریق سوخت یا سیستم ضدقفل ترمز و مانند آنها را كنترل و هدایت می‌كند.

(EFI) Electronic Fuel Injection

تزریق سوخت الكترونیكی: نوعی سیستم سوخت‌رسانی كامپیوتری كه سوخت را از طریق انژكتورها به محفظه احتراق می‌رساند.

Emergency Brake

ترمز اضطراری یا دستی: نوعی سیستم ترمز مستقل از ترمز هیدرولیكی اصلی كه می‌تواند در صورت بروز اشكال در ترمزهای اصلی برای كاهش سرعت یا متوقف كردن خودرو مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله، بدون فشردن پدال ترمز باعث ساكن ماندن وسیله نقلیه می‌شود. ترمز دستی، شامل یك اهرم دستی است كه به صورت مكانیكی از طریق یكسری كابل و اتصالات، ترمزهای جلو یا عقب را به كار می‌اندازد. ترمز اضطراری به ترمز دستی یا ترمز پارك نیز معروف است.

End Float

میزان حركت طولی بین دو قطعه. مثلاً، در مورد میل‌لنگ، فاصله‌ای كه میل‌لنگ در امتداد سیلندر به جلو و عقب حركت می‌كند را دامنه حركت آن می‌گویند.

(EMS) Engine Management System

سیستم برنامه‌ریزی موتور: نوعی سیستم كامپیوتری كه سیستم تزریق سوخت و سیستم احتراق را از طریق برنامه‌ریزی جامع، هماهنگ می‌كند.

Exhaust Manifold

منیفولد اگزوز: قطعه‌ای با گذرگاه‌های متعدد كه گازهای خروجی از موتور از طریق آن، محفظه احتراق موتور را ترك كرده و وارد لوله اگزوز می‌شوند.

Fan Clutch

كلاچ فن موتور: نوعی وسیله اتصال‌دهنده (كلاچ) كه حاوی مایعی لزج است و سرعت‌های متغیری را برای فن موتور به نسبت سرعت موتور تأمین می‌كند.

Feeler Blade

تیغه فیلر: ابزاری با یك نوار تیغه‌ای نازك از جنس فولاد سخت با ضخامت‌های مشخص و دقیق كه برای بررسی و یا اندازه‌گیری فاصله‌های كوچك بین قطعات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Firing order

زمان‌بندی احتراق: زمان‌بندی مربوط به احتراق و جرقه‌زنی سیلندرها كه از سیلندر شماره یك آغاز می‌شود.

Fly Wheel

فلایویل- چرخ طیار: نوعی چرخ دوار سنگین كه انرژی جنبشی را جذب و ذخیره می‌كند. وظیفه فلایویل كه به سر میل‌لنگ متصل می‌شود، تعدیل لرزش‌ها و ضربات ناشی از احتراق سیلندرها و یكنواخت كردن گردش شافت خروجی موتور است.

Free Play

خلاصی: میزان حركت و یا لقی یك اتصال یا مجموعه‌ای از قطعات كه باعث ایجاد وقفه بین اعمال نیرو و حركت عملی می‌شود. مثلاً، میزان حركت پدال ترمز قبل از فعال شدن پیستون‌ها، در سیلندرهای ترمز.

Fuse

فیوز: قطعه‌ای الكتریكی كه از یك مدار، در مقابل بار بیش از حد، محافظت می‌كند. فیوز، حاوی قطعه‌ای فلزی و نرم است كه برای عبور جریانی مشخص، تنظیم شده و در صورت عبور جریان بیش از مقدار تعیین شده، مدار را قطع می‌كند.

Fusible Link

اتصال فیوزی: وسیله‌ای محافظتی برای مدار كه شامل فلزی هادی است و توسط عایقی مقاوم در برابر حرارت، احاطه شده است. فلز هادی، از سیمی كه تحت محافظت آن قرار دارد، نازك‌تر است و به همین دلیل، ضعیف‌ترین نقطه مدار است.

GAP

دهانه شمع: فاصله‌ای كه جرقه باید در جهش از الكترود مركزی به الكترود جانبی نوك شمع، طی كند. همچنین، این واژه به فاصله بین پلاتین و یا به فاصله بین روتور و كوئل نیز گفته می‌شود.

Gasket

واشر: قطعه‌ای نازك و نرم كه معمولاً از جنس نمد، فایبرگلاس، فیبر یا فلز نرم ساخته می‌شود و برای اطمینان از عدم نشتی بین دو سطح فلزی نصب می‌شود. مثلاً، واشر سرسیلندر، اتصال بین بلوك سیلندر و سرسیلندر را عایق‌بندی (آببندی) می‌كند.

Gauge

گیج – نشان‌دهنده: وسیله‌ای نمایشگر روی صفحه نمایش جلوی راننده كه برای مشاهده شرایط كاری موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشان‌دهنده‌های عقربه‌ای را گیج آنالوگ و نشان دهنده‌های دیجیتال را گیج دیجیتال می‌نامند.

Half Shaft

شافت گردانی كه قدرت را از دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌كند- پلوس

Harmonic Balancer

وسیله‌ای كه برای كاهش ارتعاشات كششی یا پیچشی در میل‌لنگ طراحی شده و ممكن است در پولی میل‌لنگ تعبیه شده باشد. این وسیله به ارتعاش‌گیر یا لرزه‌گیر نیز معروف است.

Hone

ابزاری ساینده برای رفع ناصافی‌ها و كجی‌های كوچك و یا ناهمواری‌های كوچك در قطر سیلندر، سیلندر ترمز و مانند آن.

Hydraulic Tappet

تایپیت هیدرولیك- استكانی سوپاپ: قطعه‌ای كه بین سوپاپ و میل سوپاپ قرار گرفته و با استفاده از فشار روغن سیستم روغنكاری موتور، تماس دائم بین سوپاپ و میل سوپاپ را فراهم می‌سازد و به‌طور اتوماتیك خود را با تغییرات طولی سوپاپ تنظیم می‌كند. تایپیت، باعث كاهش صدای سوپاپ‌ها نیز می‌شود.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران
www.smsm.ir

مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو – فرهنگ لغت خودرو – بخش اول

کلمات کلیدی : مجموعه,لغات,تخصصی,در,علم,مکانیک,خودرو,–,فرهنگ,لغت,خودرو,–,بخش,اول,مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو – فرهنگ لغت خودرو – بخش اول , مقالات مهندسي , مهندسي مكانيك , کامپیوتر، مکانیک، برق، عمران، شیمی، پزشکی مجموعه+لغات+تخصصی+در+علم+مکانیک+خودرو+–+فرهنگ+لغت+خودرو+–+بخش+اول+

تاریخ: جمعه 2011/12/23
برترین مطالب امروز
مطالب مرتبط
ترفند
اس ام اس

ابر برچسبها